Yangon

1 november 2015 - Mandalay, Myanmar

Dag 57
Vanaf het hotel in Bangkok zijn we met de trein naar de airport gereden. Hier wat rondgelopen en ontbeten. De vlucht duurde een uur en een kwartier. Op de airport gelijk proberen te pinnen, want we hoorden dat dit soms moeilijk in Myanmar kan zijn, maar bij de twee de pinautomaat hadden we al geld. Vanaf de airport zijn we met de taxi naar het centrum gereden. In Myanmar rijden ze rechts, maar het stuur zit ook recht (Engelse auto's). Erg verwarrend dus. Bij het hotel ingecheckt. Deze hadden we gisteravond nog even snel geboekt, zodat we tenminste een adres hadden. Even in het hotel op gemak gekomen en toen de stad in om wat rond te slenteren, we hadden niet echt een doel vandaag. Eerst zijn we bij St. Mary's Cathedral geweest, wel weer een keer bijzonder zo'n grote kerk te zien. Daarnaast was Ministers office. Dit gebouw is erg vervallen, maar op dit moment is Myanmar bezig hiervoor geld opzij te leggen en van dit gebouw een museum/cultureel centrum te maken. Het gebouw is gemaakt in een soort Portugese stijl. Daarna verder gelopen naar Mahabandoola Garden. Een leuk en gezellig park, waar veel plaatselijke bevolking was. We hadden wel zin in een cocktailtje, dus bij een café voor 900 Kyat (ongeveer 0,65 €) eentje gedronken. Na de cocktail hadden we er genoeg van en zijn we naar het hotel gelopen. Hier kwamen we terecht in een markt met verschillende kermisattracties. Deze worden nog op mankracht gedraaid. Een ritje in het reuzenrad zag er spannend uit. De elektriciteit valt hier blijkbaar nog regelmatig uit. Bij ons was het de eerste avond al gelijk raak, maar gelukkig heeft elk hotel zijn eigen generator.

St. Mary's Cathedral - 1          Mahabandoola Garden - 1          Yangon - 1          Yangon - 3

Dag 58
Het ontbijt bij het hotel was zeker niet bijzonder. Vanaf hier naar Botatuang Paya gelopen. In deze tempel ligt midden in de stupa een heilig relikwie van de boeddha. De tempel zelf was niet bijzonder, alleen dat je in de stupa kon lopen was grappig. Daarna hebben we een stadswandeling gemaakt langs de koloniale schatten van Yangon. Dit zijn vaak grote Engelse gebouwen, de één wat meer vervallen dan de andere. Je ziet wel dat ze bezig zijn met het restaureren van de verschillende gebouwen. Hier kwamen we ongeveer uit bij een winkelcentrum met allemaal verschillende kleine winkeltjes. Zag er allemaal erg gezellig uit. Daarna verder gelopen naar Shwedagon Paya. Dit was nog een behoorlijk stuk te voet. De tempel lag op een heuvel, die je betrad door middel van trappen. Het tempelcomplex was mooi, vooral de grote gouden stupa was indrukwekkend. De terug weg naar het hotel toe zijn we via Kandawgyi Lake gelopen. Via houten bruggen loop je over het meer heen, prachtig om te wandelen. De bruggen zijn wel heel onstabiel en het lijkt er op dat er binnenkort iemand door heen gaat zakken.

Botatuang Paya - 1          Walking tour - 2          Shwedagon Paya - 5          Shwedagon Paya - 7          Yangon - 4          Kandawgyi Lake - 3

Dag 59
Vandaag de trein gepakt voor de Yangon circle line. Dit is een drie uur durende treinrit rond Yangon heen. Hierbij zie je de omgeving van Yangon en ook alles wat binnenin de trein gebeurt. Hier wordt van alles verkocht, gemaakt en gegeten. Drie uur vonden we wel lang en ook de bankjes zaten niet al te lekker. Na de treinrit, hebben we wat rondgelopen door de stad en in de avond bij een Japanner gegeten.

Yangon circle line - 1          Yangon circle line - 4          Yangon - 5

Dag 60
Onze laatste dag in Yangon hebben we in de dierentuin doorgebracht. Dit is zeker niet zo mooi uitgewerkt als bij ons. De dieren leven in kleine hokjes en hierbij zeker niet hun natuurlijke omgeving nagemaakt. Ook mag je de dieren nog voeren hier. Hierdoor krijg je dat de dieren klaar zitten om te eten. De nijlpaarden bijvoorbeeld staan met hun bek open te wachten tot iemand er wat in gooit en de beren stonden met hun poten open te wachten op eten. De dieren zelf zien er wel niet slecht verzorgd uit. In de middag was er nog een dierenshow. Hier moesten verschillende dieren kunstjes doen. Een aap ging op een elektrische kinderbrommer rijden, een hond door hoepeltjes springen, een beer op een houten balk lopen, er werd gedanst met slangen en olifanten gingen voetballen. Dit was allemaal vrij zielig om te zien. Vooral bij de beer zag je dat die het tegen zijn zin deed. In de avond hebben we nog een bus ticket geregeld voor een bus naar Mandalay. En gelukkig werd dit onze laatste nacht in een super slecht hotel.

Yangon Zoological Gardens - 2          Yangon Zoological Gardens - 3          Yangon Zoological Gardens - 7

1. Marina:
    2 november 2015
    Ziet er fantastisch uit allemaal? Jammer dat er blijkbaar geen Barber shop is