United Arab Emirates

29 juni 2018 - Istanbul, Turkije

Dag 1018
Om negen uur hebben we de bus richting de luchthaven gepakt, deze deed er ongeveer een uur over. We kamen langs verschillende rubber plantages. Op de luchthaven stonden we bij Domestic Flights aan te schuiven, omdat we dachten we gaan naar Bangkok eerst dus we moeten hier staan, blijkbaar niet. We moesten naar de International hal. Hierheen gelopen, stuk rustiger en ingecheckt. Snel door de douane gegaan en ontbeten aan de andere kant. We waren op een vlucht eerder gezet, zodat we meer overstap tijd hadden in Bangkok. Toen we klaar stonden om in te stappen, kwam er net een gigantische storm aan. Moesten we wachten. toen we ingestapt waren, zagen we dat wij wel heel veel been ruimte hadden, we waren bij een nooduitgang gezet, ook wel eens lekker. Toen we op de vertrek baan stonden om op te stijgen, moesten we zeker een half uur wachten tot dit eindelijk kon, want het kwam weer met bakken de lucht uit, en het was te gevaarlijk om te vertrekken. Uiteindelijk vertrokken, deden we er ongeveer een uur over. In Bangkok hadden we nog twee uur overstap tijd. In dit vliegtuig gestapt, was er zo veel ruimte dat we mochten kiezen waar we wilden zitten, wel zo lekker. De vlucht duurde een 6 tal uur. Onderweg een paar films gezien. In Dubai kwamen we om 7 uur aan. Hier door de douane gegaan, wat erg snel ging, en daarna gewacht op de bagage. Femke haar tas was er snel, en toen was het wachten. Uiteindelijk zagen we dat er niks meer op de band kwam en hebben we navraag gedaan. Er is op zoek gegaan naar onze tas en deze is uiteindelijk gevonden. Waarschijnlijk een beetje zoekgeraakt achter de schermen. Daarna moesten we nog door de bagage check en ja hoor het was raak, Kenny kon zijn  tas open halen. Hij had niet meer aan zijn lege kogels gedacht uit Nieuw Zeeland die in deze tas zaten en ja hoor daar begon het. We zagen het tafereel al voor ons Kenny in een Arabische gevangenis. Na veel gebel en overleg zijn we door gelaten en kregen de kogels terug mee. Maar wel balen voor Kenny want hierdoor had hij de gehele wedstrijd van België tegen Panama gemist. Op de luchthaven de metro naar hotel gepakt, deze deed er ongeveer een drie kwartier over. In het donker op zoek gegaan naar het hotel en deze vrij snel gevonden. Inchecken duurde vrij lang, maar uiteindelijk konden we naar de kamer. We waren kapot na zo'n dag. Om vier uur in de nacht waren we alweer wakker, want de moskee naast de deur begon zijn ochtend gebed. Ach ja dit hoort bij het land.

Phuket - 2          Dubai - 2

Dag 1019
Doordat we vroeg wakker waren, zijn we op tijd naar de oude stad gegaan. We wilden een Heritage huis en de eerste school van Dubai bekijken, maar deze waren allebei gesloten voor onderhoud. Dan zijn we eerst gaan ontbijten, want de Souqs waren nog gesloten. Ontbeten hebben we bij een lokaal tentje, waar we gewoon voor 1 persoon het standaard eten hebben besteld. Dit was erg goed. Het was een roti met een soort van curry. Ook erg leuk om de locals voorbij zien te wandelen en bij ze aan een lange tafel te zitten. Wel kwam hier geen enkele vrouw. Toen de souqs open gingen hebben we een stadswandeling gemaakt. We zijn begonnen aan de Spices Souq, waar het heerlijk geurt van alle kruiden. Daarna doorgegaan naar de Gold Souq, waar de grootste ring van de wereld ligt. Wie maakt nou zoiets. Wel mooi om al die etalages vol gouden sieraden te bewonderen. Na de Gold Souq naar de Perfume Souq gegaan. Dit vonden wij wat minder interessant. Dan verder nar de Covered Souq, wat we niet echt hebben kunnen vinden. Als laatste naar een markt gegaan, waar vrouwen hun lange zwarte gewaden kunnen kopen. Hier een tijdje gezeten en verschillende van zulke vrouwen voorbij zien komen en ook zie je veel mannen in Arabische stijl rond lopen. Mooi om deze klederdracht te zien. Geluncht hebben we in een lokale shoarma zaak. Dit was echt een heerlijke shoarma. In de middag gerust in het hotel, want het wordt hier overdag boven de 40 graden, en dat is niet te doen. Tegen eind van de middag naar Dubai Mall gegaan. Dit is het grootste winkelcentrum van de wereld, met ongeveer 1300 winkels. Verder is er een Aquarium, een Dinosaurus skelet, een Skipiste en voor het winkelcentrum de grootste Fontein van de wereld met daarnaast de Burj Khalifa, het grootste gebouw van de wereld. Ze houden hier van zo groot mogelijk en zo extreem mogelijk. Om zes uur zijn we naar de watershow gaan kijken in de fontein, Dit moet de mooiste van de wereld zijn. Het was erg mooi gemaakt, met leuke muziek op de achtergrond, en de fontein kwam 100 meter hoog, maar 3 minuten show vinden wij wel erg kort, en daarom viel het wat tegen. Na de show maar terug naar hotel gegaan, waar we in de buurt Libanees hebben gegeten.

Dubai - 3          Dubai - 8          Dubai - 10          Dubai - 18          Dubai - 20

Dag 1020
Nu zijn we naar het tweede gedeelte van de oude stad gegaan, aan de andere kant van de rivier. Hier een stadswandeling gemaakt. Onze eerste stop was de Al Fahihi Historic District. Hier kan je tussen de oude gebouwen lopen en sommige zijn open voor bezichtiging of zijn ateliers. Verschillende huizen binnen gestapt. Daarna na de hoogste minaret gelopen. In de moskee mogen Non-moslims niet in. In het hele land zijn maar twee moskeeën opengesteld voor publiek. Vanaf het oude gedeelte doorgelopen naar Dubai Museum, deze was jammer genoeg erg druk en daardoor konden we er niet echt van genieten. Het museum zelf was wel interessant. Vanaf hier kon je doorlopen naar Hindi Lane, waar het vol met bloemen en eten gestald ligt voor de Hindoe Tempel. Hier leeft een grote Hindoe gemeenschap. Bij de Bur Dubai Souq werden we weer van alle kanten winkeltjes in getrokken, dus maar snel doorheen gelopen. Daarna naar de Sheikh woningen van de jaren 20 gelopen. Alle rijke mensen van de jaren 20 woonden in dit gedeelte van de stad. We waren hier op zoek naar een huis van 1 van de belangrijkste Sheikhs, maar vanuit een gebouw kwam er gauw iemand naar ons te gelopen, om ons te vragen of we alsjeblieft naar zijn gratis museum wilden komen, hij was hier bewaker van. Wij dus met hem mee, stond daar al een man in prachtige klederdracht op ons te wachten om ons welkom te heten en ons te bedanken om zijn museum te bekijken. Toen we begonnen aan het museum, kwam de bewaker nog naar hem toe of hij een foto mocht maken van ons, zodat ze de overheid konden bewijzen dat er nog mensen naar hun museum kwamen. Het museum ging over oude teksten en documenten van de stad, alles in het Arabisch. En als we een kamer hadden bezocht werden we naar de volgende kamer begeleid. We kwamen er niet vanaf. Na alle kamers bekeken te hebben, konden we eindelijk vertrekken. De rest van de gebouwen waren allemaal dicht of te ver weg, door de hitte hadden we er genoeg van. Geluncht hebben we in Al Fahihi District, op het menu stond camel burger. Bijzonder om een keer te eten. Vanuit hier de metro gepakt naar de Burj Khalifa, waar we om drie uur naar boven mochten. Hier kan je op de hoogste open uitzichtpunt komen. Dit is op de 124ste verdieping. De lift is de snelste lift van de wereld en in 90 seconde sta je op de 125 ste verdieping. Door een zandstorm, hadden we jammer genoeg erg slecht zicht. wel is dit erg hoog, 452 meter hoog. Na deze bezichtiging hadden we er genoeg van en zijn we terug naar het hotel gegaan. In buurt van het hotel hebben we in de avond Iranees gegeten.

Dubai - 28          Dubai - 29          Dubai - 30          Dubai - 44

Dag 1021
Op het programma stond een avond toer in de woestijn, die we de dag ervoor hebben geboekt, dus overdag niet al te veel gedaan, want ze komen ons om 3 uur halen. We zijn naar de Mall of The Emirates gegaan, beroemd om Ski Dubai. Dit is een Indoor skipiste in de woestijn. Het winkelcentrum zelf was ook weer belachelijk groot. Tegen de middag aan terug naar het hotel gegaan en om drie uur in de lobby gaan wachten. Na een uur waren ze er nog niet en hebben we het hotel laten bellen. Na veel nummers te hebben gedraaid kregen we eindelijk iemand die wilde antwoorden. Blijkbaar had de chauffeur een auto ongeluk gehad en kwamen ze ons morgen ophalen. Erg handig als bedrijf niks laat weten en het voor jou op een andere dag ingepland zonder het je te laten weten. Wij hadden al wat anders gepland voor de dag erna dus geld terug ge-eist. Dit was eerst vrij moeilijk, maar even boos worden en alles is geregeld. Wel dom dat we de hele dag hierdoor niet veel gedaan hebben, in de avond zijn we dan maar naar JBR gegaan. Dit is een promenade, waar de rijken komen om te winkelen. Hierbij is ook een strand. Hier wat rond gelopen en uiteindelijk in de Marina gaan eten. Hier heerlijk mix grill gehad en een Sheesha (waterpijp) gerookt.

Dubai - 51          Dubai - 54          Dubai - 57          Dubai - 58

Dag 1022
Een dagje Aquaventure waterpark stond op de planning. Om negen uur een taxi gepakt naar het puntje van het palmeiland, waar dit park zit. Hier tickets gekocht met twee bedjes. Omdat we er eerder in mochten dan de meeste mensen omdat we een speciale actie hadden, zijn we eerst zo snel mogelijk alle glijbanen in gegaan. De eerste moest je in een capsule gaan staan. er werd tot drie afgeteld en dan viel het luik onder je weg en viel je kaarsrecht naar beneden. Deze glijbaan ging wel erg snel. Erg leuk om te doen. In deze toren waren nog twee glijbanen in een band waar je met 6 mensen in kan. Omdat het nog erg rustig was zaten we hier met drie in. Deze ging eerst rustig en viel dan steil naar beneden om dan weer steil omhoog te gaan waarna weer te vallen en te eindigen in een bad. de andere nam een half pijp. De laatste glijbaan was een vrij standaard glijbaan. Vanuit deze toren naar de volgende toren gelopen. Hier de glijbaan van het park gedaan. Deze gaat steil naar benden om dan door een tunnel te gaan van een bassin gevuld met haaien. Hier zie je door de snelheid niet veel van. Andere glijbanen zijn hier allemaal met een band. Je kan hier een 1 persoons of een twee persoonsband voor pakken, De meesten hebben wij met ons tweetjes gedaan. Hier zijn een paar leuke glijbanen in eentje ga je met deze band ook weer door een tunnel onder de haaien heen. Maar met deze ga je rustig door de tunnel heen en heb je de tijd om ze te bekijken. Daarna nog in een tube door de rivier gegaan, die het hele park rondgaat, met soms een versnelling. Daarna een tijdje bij onze stoel gezeten. Hier hadden we een persoonlijke bediende die ons water, handdoeken en eten bracht. In de middag nog verschillende glijbanen gedaan. In de avond een taxi terug gepakt naar het hotel. Daar in de buurt lebanees gegeten.

Dubai - 60          Dubai - 63          Dubai - 64          Dubai - 67

Dag 1023
Vandaag naar de stad naast Dubai geweest. We hebben hiervoor een bus voor gepakt. Hier eerst naar Bait Al Naboodah zijn huis geweest. Dit was een huis van een parelhandelaar. Voordat olie werd gevonden in de emiraten, was dit de belangrijkste handel. Mooi huis om doorheen te lopen. Hier werden we weer van alle kanten begeleid door een bewaker, want we waren de enigste bezoekers. Daarna werden we geleid naar de oude schol, waar alle belangrijke Skeiks van dit gebied op hebben gezeten, Na dit museum bezocht te hebben moesten we nog met de bewaker een kop arabische koffie drinken. Dit is een soort koffie met een rare nasmaak. Gelukkig krijg je maar een heel klein kopje. Deze bewaker begeleide ons naar het volgende museum. Dit ging vooral over de mensen van dit gebied en de Islam. Hier kregen we dadels en water aangeboden. Laatste stop was een fort. Daarna geluncht bij een plaatselijk tentje, want veel heb je hier niet in de buurt, hier komen nauwelijks toeristen. Toevallig kwamen we nog bij een plaatselijk groente, vlees en vis markt. Hier even rondgelopen. Daarna de bus terug naar Dubai gepakt en naar ons hotel gegaan. Vanaf hier snel naar de bar in het andere hotel, om Belgie-Tunesie te kijken. Met een biertje, wat erg schaars te krijgen is in Dubai. Na de wedstrijd naar Dubai Mall gegaan om te dineren en de fontein in het donker te bezichtigen. Hier kwam heel mooi op de Burj Khalifa de gezette doelpunten te staan en de uitslag van de wedstrijden.

Sharjah - 3          Sharjah - 10          Sharjah - 11          Sharjah - 14          Dubai - 71

Dag 1024
De bus Naar de binnenstad gepakt, waar we de bus naar Al Ain hebben gepakt. Al Ain ligt tegen de Oman grens aan in het zuiden van het land. De bus deed er ongeveer twee uur over. In Al Ain aangekomen hebben we een taxi naar het hotel genomen. Hier hadden we een erg mooi hotel. en we kregen een upgrade naar een duurdere kamer omdat we een niet rokers kamer wilden. In de Al Ain Mall hebben we geluncht en hier kwamen we er al snel achter dat hier maar weinig toeristen kwamen, we werden erg aangekeken en mensen maakten praatjes met ons. Ook zijn ze hier een stuk strenger van geloof en traditioneler. Vanuit de Mall een taxi gepakt naar het fort. Hier moesten we eerst een koffie nemen met dadels. We kregen uitleg over de stad en daarna hebben we het fort bekeken, Hier is niet veel te zien, maar het gebouw is mooi. Ook was er een tentoonstelling van een Engelsman die in de jaren 40 door UAE is rondgreisd als nomaad. Er hingen mooie foto's van hem. Vanuit het fort naar het paleis gelopen, dit was erg onduidelijk waar we in mochten en waar niet. Op zich was het ook weer een erg mooi gebouw. Vanaf hier kwamen we de Oasis in, waar verschillende dadel plantages zijn. Hier een wandeling in gemaakt, maar de hitte werd echt ondraagelijk. Al Ain was vroeger een belangrijke stop voor nomaden, omdat hier altijd water was door de oasis, ook de mensen van de kust, Dubai en Abud Dhabi kwamen hier in de zomer heen, omdat het in die gebieden te warm is in de zomer. Aan de andere kant van de oasis was het Al Ain museum, dit was erg ouderwets en niet veel aan. Eind van de dag het zwembad van het hotel in gegaan. In de avond een buffet gehad in een restaurant.

Al Ain - 1          Al Ain - 6          Al Ain - 9          Al Ain - 19

Dag 1025
In de ochtend vroeg opgestaan om naar de kamelenlmarkt te gaan. Hier aangekomen, werden we van alle kanten tot het irritante toe aangesproken om hun kamelen op de foto te zetten voor geld. Wij steeds weglopen en uiteindelijk wat rustiger gestaan dat we foto's konden maken. Na de kamelen markt terug naar het hotel gegaan om uit te checken en daarna de bus naar Abu Dhabi te pakken. Deze deed er twee en half uur over. Onderweg veel zandduinen van de woestijn gezien. In Abu Dhabi de taxi gepakt naar het hotel. Ingecheckt en daarna geluncht. In de avond naar het winkelcentrum gelopen, waar we hebben gedineerd. Hier was ook het grootste gebouw van Abu Dhabi, niet zo groot als die in Dubai maar toch ook al redelijk.

Al Ain - 21          Al Ain - 25          Abu Dhabi - 2          Abu Dhabi - 3

Dag 1026
De laatste dag van UAE zijn we naar de Sheikh Zayed Grand Mosque gegaan. Hier moesten we de taxi voor pakken, want hij is iets buiten de stad. Deze moskee is gebouwd in naam van de grondlegger van de UAE. Dit is erg belangrijk voor de Emerati .Ook het graf van deze Sheikh is op dit terrein. In de moskee kunnen op een drukke dag 40000 mensen bidden. Wij hebben hier een rondleiding gedaan. Dit was erg informatief en we kwamen op plekken waar je normaal niet komt en waar veel rustiger is. Wij mochten zelfs in het hoofdgebouw, op het grootste tapijt van de wereld staan bij de prediker. Het hoofdgebouw wordt maar 4 keer per jaar gebruikt, want het is te duur om het tapijt elke dag te gebruiken. Het was een prachtig gebouw om te bezichtigen. Vanaf hier een taxi gebakt naar de Marina Mall. Onderweg nog prachtig uitzicht gehad op de Emerati hotel, het duurste hotel van de wereld. In de Mall zijn we gaan lunchen en daarna in de bios de film Beirut gezien. In de avond nog Emirati gegeten in het winkelcentrum. Ook dit winkelcentrum had aparte dingen, als bijvoorbeeld een skelet van een mammoet.  Een taxi terug gepakt naar het hotel waar we vroeg naar bed zijn gegaan, want om 1 uur in de nacht moeten we naar de luchthaven, waar om half 5 ons vliegtuig naar Istanbul vertrekt.

Abu Dhabi - 4          Abu Dhabi - 8          Abu Dhabi - 16          Abu Dhabi - 18          Abu Dhabi - 22

1. Anja Kobus:
    29 juni 2018
    Bijzondere ervaring!
  2. Marina:
    29 juni 2018
    Wooooow
  3. Emmy & David:
    30 juni 2018
    Alweer een mooi avontuur en mooie foto’s.