Seminyak & Nusa Lembongan

31 juli 2016 - Nusa Lembongan, Indonesië

Dag 324
Om 20 over 1 zou ons vliegtuig uit Dili vertrekken, dus we konden rustig aan doen in de ochtend. Om half 12 zijn we vertrokken vanaf het hotel naar de luchthaven, met de mikrolet. Hier zagen we al gelijk dat onze vlucht vertraging had, dit bleek een uur te zijn. Nog ons laatste geld opgemaakt aan een ijsje bij de Burger King, het enigste wat op deze luchthaven is. Bij de douane deden ze nog moeilijk over Femke haar paspoort, omdat die er door de regen vrij slecht is gaan uit zien, maar uiteindelijk hebben ze ons toch door gelaten. Het was ongeveer anderhalf uur vliegen van Dili naar Bali toe. Hier een Visum gekocht, dit ging erg makkelijk en we waren hier snel door de douane, zonder gezeur over Femke's paspoort. Bij de bagage band duurde het wat langer, Femke haar tas was kwijt, uiteindelijk na een half uur kwamen ze erachter dat de tas was blijven haken op de band en kregen we hem terug. Bij de airport vroegen ze belachelijke bedragen voor een taxi, dus van het terrein afgelopen, en daar waren de taxi prijzen weer redelijk normaal. Een taxi gepakt naar ons hotel in Seminyak. In de avond lekker Zwitsers gegeten. Wel is het weer wennen aan de drukte en de hoeveelheid toeristen.

Dag 325
Het hoofddoel van vandaag was slippers kopen. Kenny zijn slippers waren kapot gegaan tijdens dat ongeluk in Oost-Timor. Zijn reserve slippers waren gisteravond kapot gegaan, dus hij moest zekere nieuwe hebben. Ook Femke haar slippers zijn gedeeltelijk kapot gegaan tijdens het ongeluk. dus ook gelijk maar nieuwe gekocht. Na een lange zoektocht allebei een nieuw paar gevonden. Eigenlijk wilden we gaan surfen deze dagen, maar dit kan jammer genoeg niet door gaan, de wonden zijn nog iets te groot.

Dag 326
Tja wat rondgelopen, gerust, gegeten, gezwommen en nog een paar series op dvd gekocht.

Dag 327
Femke heeft eindelijk haar eenjaars huwelijks cadeau gekregen. Ze mocht een surfbord uitzoeken om mee naar Australië te nemen. Na lang nagedacht te hebben, eentje uitgezocht, deze mogen we de dag voor onze vlucht naar Melbourne ophalen.

Seminyak - 10

Dag 328
Deze ochtend een half uur te vroeg opgehaald van ons hotel, terwijl we nog zaten te eten. We hebben gewoon ons ontbijt afgemaakt en daarna vertrokken we om andere mensen op te halen. Toen de minibus vol zat zijn we naar Sanur gereden, waar de boten klaar lagen voor naar Nusa Lembongan te varen. De zee was verschrikkelijk wild en we hebben aardig wat klappen gemaakt door de hoge golven. De boottocht duurde gelukkig maar een half uur. Op het strand werden we opgepikt door een busje die ons naar onze homestay bracht. Niet lang bij het hotel gewacht, maar al snel een duik geregeld naar de manta ray's toe. Hierbij doen we twee duiken, één om naar manta ray's te duiken en één om naar de sunfish te duiken (deze zie je nu zelden, niet het seizoen). In de avond hadden we met een Aussie afgesproken, die we hadden ontmoet op de boot. Voordat we daar konden arriveren, waren we al aan de praat geraakt met een andere Aussie familie, door Kenny zijn baard. Dit was een familie met twee dochters van veertig, erg vriendelijk. Hiermee een paar drankjes gedronken en in een redelijk duur restaurant gegeten. Was super gezellig.

Nusa Lembongan - 1          Nusa Lembongan - 6          Nusa Lembongan - 5

Dag 329
We waren uitgenodigd bij de Aussie familie in hun villa om te zwemmen, rond de middag op weg gegaan naar hun huisje, en hier de hele dag van hun uitzicht en zwembad genoten, en we werden lekker verwend met smoothies en drankjes. Het was weer erg gezellig. In de avond met hun gegeten in hetzelfde restaurant en ook weer onze andere Aussie vriend erbij. Van de Aussie familie hebben we afscheid genomen, maar we zijn uitgenodigd bij hun thuis in Brisbane, dus dat gaan we zeker doen.

Nusa Lembongan - 7          Nusa Lembongan - 8

Dag 330
Erg vroeg opgestaan voor onze duik. De zee was verschrikkelijk ruig om naar Manta Point te komen. Eindelijk aangekomen gingen we de zee in en hebben we verschrikkelijk mooie Manta Ray's gezien. Ze kwamen erg dichtbij en waren rond de 3 a 4 meter groot. Ze kunnen 8 meter worden, Het was echt prachtig om te zien. Wel erg sterke stromingen onder water en veel golven boven water. (Zie de filmpjes voor Manta Rays). De tweede duik was in Crystal Bay. Hier zouden we de Sunfish kunnen zien, maar deze is niet komen opdagen. Voor de rest was het geen leuke duik. Het was een verschrikkelijk sterke stroming en we verloren erg veel lucht daardoor. ook was er geen mooi koraal of andere bijzondere vissen. De zee terug was gelukkig rustiger. Na het duiken hebben we gerust, want het was erg vermoeiend. In de avond nog met onze Aussie vriend afgesproken voor het laatste drankje met hem, het is zijn laatste avond in Bali.

Nusa Lembongan - 9          Nusa Lembongan - 10

Dag 331
Eerst in de ochtend uitgeslapen en daarna op het strand gewacht op Ko en Lizzie, hun hebben we al eerder ontmoet op Pulau Perhentian in Maleisië. Zij kwamen rond half 1 aan waarna we eerst samen een drankje hebben gedaan, toen zij een hotel hadden gevonden zijn we samen naar de Playground gegaan om te surfen. Dit blijkt het beste stuk zee te zijn voor beginnende surfers. Ko, Kenny en Femke gingen samen de zee in, het was al een behoorlijk stuk peddelen voordat we de Playground hadden bereikt. Daar aangekomen wilden we een golf pakken maar die was veel te krachtig en wij werden  gelijk over de kop geslagen. Wat ook nog een probleem was, is dat het reefbreak is, dit houdt in allemaal koraal onder je. Na drie golven gepakt te hebben en veel over de kop geslagen te zijn en veel koraal in onze voeten te hebben gehad, zijn we gestopt. Terug naar het strand zwemmen bleek niet zo makkelijk te zijn als we dachten. Op zee hadden we twee Nederlandse dames ontmoet en één van hun kwam vast te zitten aan een stil liggende boot. Ko heeft haar hier onder uit gered, ondertussen probeerde Femke bij hun te komen, maar per slag naar voren dreef ze drie slagen naar achter en kwam zo door de zeer sterke stroming verder en verder bij hun vandaan en kwam dichter en dichter bij de rotsen. Gelukkig kwam er net een boot langs op het moment dat ze in paniek raakte, na veel om hulp geschreeuwd te hebben kwamen ze er direct aan en trokken haar aan boord. Het eerste wat ze vroegen was of dat mijn vrienden waren waarna we ze ook uit het water visten. Als eerste kwamen we Kenny tegen, die druk naar Femke op zoek was. Hem het water uitgevist en daarna nog een andere Nederlandse vrouw die totaal in paniek was. We zijn netjes op het strand afgezet door deze aardige mensen op hun boot. Hier kregen we voor het redden van de Nederlandse vrouw een biertje van haar. Dit op het strand opgedronken terwijl we tot rust kwamen, daarna nog wat gedronken met hun in een bar.

Dag 332
Deze dag een brommer gehuurd, om het eiland en het naast liggende eiland te verkennen. Eerst naar een Mangrove Forest gereden, dit stelde niks voor en leek vooral een grote afvalbult. Vanuit daaruit naar de brug gereden die tussen de twee eilanden ligt, een vrij gevaarlijke hangbrug. Daarna naar Blue Lagoon gereden, wat een prachtig blauw water had, jammer genoeg kon je er niet meer aan cliff diving doen. Kenny keek hier erg naar uit, dit is op dit moment veel te gevaarlijk, te sterke stromingen. Ook is door een Tsunami golf twee jaar geleden, alles hier weggespoeld en zijn er geen voorzieningen meer. Na de Blue Lagoon hebben we wat rondgereden op het kleine eiland. Daarna geluncht op het grote eiland. Hier een paar stranden bekeken en daarna naar Devils Tears gegaan, dit is een stukje baai waar de golven met geweld in grotten komen en daarna de grotten weer worden uitgespoten, een prachtig tafereel. Hier waren nog meer van zulke baaien. Hier zeker twee uur genoten van dit natuurgeweld. In de avond heeft Kenny nog een duik met Ko geregeld.

Nusa Lembongan - 11           Nusa Lembongan - 13          Nusa Lembongan - 20           Nusa Lembongan - 31          Nusa Lembongan - 37

Dag 333
Eerst een beetje uitgeslapen en daarna ontbeten. Na ons ontbijt kwamen we terug in het hotel en zagen we dat ze onze kamer aan het leeghalen waren met onze spullen. We wisten dat we moesten wisselen van kamer, maar wij hebben wel duidelijk aan hun gemaakt, dat je dat zo niet doet en gewoon je klanten zelf vraagt om hun tassen te pakken om daarna naar een andere kamer te gaan. Gelukkig hebben ze daarna wel op een zeer vriendelijke manier onze boot geregeld voor morgen. Kenny is om één uur gaan duiken. De duiken waren leuk qua duik en koraal, maar de vissen vielen tegen. Ook vonden ze allebei dat de instructeur niet leuk omging met de mensen. Om zes uur kwam Kenny terug en liepen we even over straat, komen we zijn instructeur tegen op de brommer en die zegt tegen ons dat we tegen de duikshop moeten zeggen dat we de duik voor 900.000 rupiah hebben gekregen (wat we ook effectief hebben betaald), want hij bleek tegen de eigenaar gezegd te hebben dat we maar 800.000 rupiah hadden betaald. Op deze manier verdient hij zijn avondeten vertelde hij er nog vrolijk bij, het eerste wat we gedaan hebben is naar de duikshop terug gegaan en 100.000 rupiah terug gevraagd, ook hebben we de eigenaar uitgelegd wat er was gebeurd. Hoe dom kan je ook zijn om het tegen een klant te zeggen dat je geld steelt van een duikshop (en eigenlijk ook van de klanten op deze manier). In de avond lekker gegeten van de 100.000 rupiah.

Nusa Lembongan - 41          Nusa Lembongan - 42

1. Henk:
    31 juli 2016
    Wat een leuke belevenissen en ontmoetingen maar ook enge verhalen van het natuurgeweld. Veel plezier verder.
  2. Bernadette:
    Weer mooie foto's ! Wat een avonturen ! Blijf wel voorzichtig hé
    Tot binnenkort !
  3. Marina:
    31 juli 2016
    Het blijft elke keer weer aangenaam en leuk om jullie fantastische verhalen te lezen
  4. Anja Kobus:
    31 juli 2016
    Wat weer een avonturen! Maar ben het met Bernadette eens, wees voorzichtig!
  5. Vicky Piryns:
    31 juli 2016
    Schitterende foto's! Uwen baard trekt mensen aan Kenny Geweldug dat Femke haar eigen surfbord heeft seg.
    Geniet van jullie zonnige avontuur en doe maar niet té zot X