Sarawak (Miri, Sibu & Kuching)

14 mei 2016 - Kuching, Maleisië

Dag 248
Omdat er in Miri en omgeving verder niks te doen is, zijn we vandaag naar Sibu gereden met en bus, weer een erg lange rit, van acht uur. Onderweg gelukkig een paar keer gestopt. Op het busstation van Sibu een taxi gepakt naar he centrum, want de lokale bus reed niet meer om 5 uur in de middag. We hebben een hotel uitgezocht en daarna zijn we naar de nachtmarkt gegaan waar we heerlijk hebben gegeten, vooral het varkensvlees smaakte ons heel erg, dit hebben we al maanden niet meer gegeten. De Chinese tempel aan het water, was zeer mooi verlicht.

Sibu - 4          Sibu - 5

Dag 249
We wilden vandaag eigenlijk de Batang Rejang gaan afvaren, deze noemen ze ook wel de Amazone van Borneo. Hier lazen we alleen wat negatieve dingen over voor reizigers die dit op eigen houtje willen doen, ze bieden het liever als een groepsreis aan en maken het dan heel erg prijzig. We hebben dus besloten om dan maar een dag in Sibu door te brengen en dan de boot te pakken naar Kuching, waardoor we ook een gedeelte van deze rivier afvaren. Dus twee boot ticket gekocht en toen de stad bekeken, eerst heerlijk ontbijtje van pancakes bij Mcdo en daarna naar het Heritage museum. Hier krijg je informatie over de stad in begin 1900 en tijdens de oorlogen. Veel mooie foto’s van de verschillende bevolkingsgroepen. Daarna een Heritage wandeling gemaakt, we kwamen onder andere langs twee moskeeën, een Chinese tempel en een kerk. Ook waren er blijkbaar deze dag provinciale verkiezingen, waar we veder niks van gemerkt hebben. In de avond weer bij de nachtmarkt gegeten en nog de Chinese tempel bezocht.

Sibu - 7          Sibu - 9          Sibu - 11          Sibu - 12

Dag 250
Om elf uur konden we de boot aar Kuching pakken, dit was blijkbaar toch niet zo’n goed idee, er waren meer mensen dan plaatsen, maar wij zaten. De boottocht deed er ongeveer 5 uur over, wat met de bus 8 uur zou duren. In Kuching aangekomen konden we wachten op een taxi bij de ferry, hier stonden er niet zoveel als we hadden verwacht. Uiteindelijk één gevonden die ons naar het hotel wilde brengen. Deze viel tegen, gelukkig maar voor twee nachten geboekt. In de avond op zoek gegaan naar iets te eten.

Dag 251
We hebben een gedeelte van Kuching bekeken, of dat was de bedoeling. Eerst hebben we wat gegeten in een eettentje, toen we hier nog maar net weg waren kwam het met bakken de lucht uit vallen. Snel het Chinees histories museum in gegaan, hier waren we na een half uur wel klaar mee, maar het regende nog steeds. Snel een winkelcentrum in gerend waar we een uurtje hebben gebowld en hebben geluncht. Uiteindelijk rond drie uur was het weer droog. We konden weer wat doen, we zijn naar de St Thomas Cathedral gelopen, deze stelde niet veel voor. Daarna verschillende musea in gegaan, deze zijn allemaal gratis in deze stad. Sarawak museum stelde niks voor, drie vitrines met stenen en dat was het. Het Ethology museum had gelukkig meer te bieden. Op de beneden verdieping voornamelijk opgezette dieren en de bovenverdieping het leven in de longhouses van Sarawak. In de museum gardens is nog een aquarium met de vissen die te vinden zijn in Sarawak, grappig om even rond te lopen. In de avond heerlijk Vietnamees gegeten.

Kuching - 2          Kuching - 6          Kuching - 7

Dag 252
In de ochtend veranderd van hotel en een motor gehuurd. Hiermee naar Semmengoh Nature Reserve gereden, we waren net op tijd voor de voedertijd van de Orang-Oetans, dit begon om negen uur. Hier tot tien uur gewacht, maar geen Orang-Oetan gezien, dat is de natuur. We liepen met alle bezoekers weg, tot we opeens werden teruggeroepen, er kwam een moeder met kind naar de voederplek, gelukkig toch nog twee gezien. We mochten nog een kwartiertje kijken, maar daarna moesten we allemaal gaan, maar om twee uur konden we terug komen. In de tussentijd hebben we wat in het dorpje gegeten en een longhouse bekeken; Dit stelde echt niet veel voor. Daarna terug naar de Orang-oetan, we waren er nog maar net en we zagen er al twee en daarna kwam er ook een mannetje aanzetten. Om drie uur was de voedertijd op deze plek, er was een vrouwtje en ze hadden het mannetje er ook heen gelokt, omdat het andere mannetje naar het begin van het park kwam en ze wilden dat ze niet gingen vechten. Nog een tijdje gekeken en daarna terug naar Kuching. In de avond Chinees gegeten.

Semmengoh - 1          Semmengoh - 7          Semmengoh - 12          Semmengoh - 17          Kuching - 8

Dag 253
We hadden gelezen dat er ook nog een dierenopvang was in de buurt van Kuching, hier met een motor heen gereden, maar dit viel zwaar tegen. De dieren zaten in kleine, kale hokken. Hier niet al te lang gebleven. Daarna nog naar Kubah Nationaal Pak geweest, hier rond gelopen. In de avond heeft Kenny een Leffe gedronken in een leuk barretje en daarna pizza gegeten.

Kubah National Park - 2          Kubah National Park - 3          Kuching - 9

Dag 254
Het was wasdag, Onze was gedaan in een coin selfservice wasbar. Toen we klaar waren en vertrokken met onze net gedane was begon het te gieten, als een gek naar het hotel gerend, en gelukkig was bijna alle was nog droog. Voor de rest van de dag heeft het geregend, niet veel kunnen doen. In de avond in een leuk varkens restaurantje gegeten.

Dag 255
Op de laatste volle dag in Kuching hebben we de rest van de stad bekeken. Eerst een textiel museum in geweest en daarna Chinatown en Little India bezocht. In de avond nog twee lekkere drankjes gedaan en gegeten in een gezellig barretje als afsluiter.

Kuching - 10          Kuching - 11

Dag 256
Eerst uitgeslapen, uitgecheckt bij het hotel en in de middag Vietnamees gegeten. Daarna nog een potje gebowld en tegen half 6 richting de luchthaven voor de vlucht naar Kota Kinabalu. Hier kwamen we om 10 uur aan, taxi gepakt naar het hotel om te slapen. Morgen moeten we weer vroeg op voor onze vlucht naar Manilla, Filipijnen.

1. Marina:
    15 mei 2016
    Leuk zeker het voederen van die aapjes ?
  2. Anja Kobus:
    15 mei 2016
    Op naar de Filipijnen, veel plezier daar en ik kijk uit naar mooie verhalen.