Bandar Seri Begawan

5 mei 2016 - Bandar Seri Begawan, Brunei

Dag 245
Nu was het afscheid nemen, om zeven uur zijn we met zijn allen naar de ferry gelopen, omdat ze om half acht gingen boarden. Op de ferry afscheid genomen, dat viel wel even zwaar. Om acht uur vertrok de boot naar Pulau Labuan, deze deed er drie uur over. Hier aangekomen, hadden we een pauze van twee uur, even gegeten. Daarna door de douane om de boot naar Brunei te pakken, dit duurde een uur. Weer door de douane, geld gewisseld en de bus naar Bandar Seri Begawan (hoofdstad) genomen, deze deed er ongeveer 40 minuten over. Vanaf het busstation naar het hotel gelopen, die een beetje buiten het centrum lag, maar hotel zag er prima uit. Tegen dat het donker werd nog naar het centrum gelopen om te eten en de beroemde Omar Ali Saifuddien moskee te bekijken van de buitenkant, morgen gaan we de binnenkant bekijken. Op deze avond zagen we al dat de stad niet super veel te bieden had. Wat ook jammer was is dat het vrij hard regende.

Bandar Seri Begawan - 3          Bandar Seri Begawan - 5          Bandar Seri Begawan - 7

Dag 246
In de ochtend bij het hotel ontbeten, en daarna op weg naar het centrum. Eerst zijn we door Kampung Ayer gelopen, hier wonen ongeveer 30.000 mensen op traditionele wijze boven het water. De wijk was vooral erg vies en het stonk er naar riolering en de mensen gooien al het afval zo in het water. Daarna zijn we naar de moskee gelopen om deze te bezoeken, natuurlijk stormden wij de verkeerde ingang in en kregen we boze gezichten naar ons gericht, maar toen we de juiste ingang hadden gevonden was iedereen weer erg vriendelijk tegen ons. We moesten allebei een lange jurk aan en Femke ook nog en doek over haar hoofd. De moskee is erg indrukwekkend van de buiten- en binnenkant. Binnenin is airco en zelf een roltrap. Wij mochten maar een klein stukje bezoeken. Op het moment dat we er waren, zat er net een groep vrouwen Arabisch liederen te zingen, klonk erg mooi. Hierna over een promenade gewandeld met uitzicht over nog andere op het water gebouwde dorpen. Vanaf hier zagen we ook het paleis van de Sultan liggen, deze is vier keer zo groot als Buckingham Palace. Deze kan je alleen maar bezoeken, drie dagen na de ramadan. In het centrum ook een bus ticket voor morgen geregeld naar Miri (Serawak, Maleisië). Daarna naar het Royal Regalia Museum gegaan, dit is een gigantisch gebouw, met alles van de sultan opgesteld, bijvoorbeeld alle cadeautjes die hij van andere koningen heeft gekregen in zijn leven. Een beetje over de top. Als laatste zijn we nog naar een park gelopen, maar deze viel een beetje tegen. In de middag gerust op hotel, want het was veel te warm. Tegen de avond wat gaan eten in het centrum en toen we terug liepen merkten we waarom het zo warm was vandaag, er was een echte onweershow ontstaan. Hier een tijdje naar gekeken.

Bandar Seri Begawan - 9          Bandar Seri Begawan - 10          Bandar Seri Begawan - 17          Bandar Seri Begawan - 24

Dag 247
Eerst proberen uit te slapen, maar we werden gewekt door brand alarm, gelukkig vals alarm. Daarna rustig ontbeten en gerust op de kamer. Rond elf uur naar de stad gelopen, om voor de laatste keer de moskee te zien en te eten. Om één uur vertrok de bus naar Miri, deze deed er ongeveer 4,5 uur over. Het ging allemaal vrij vlot bij de grenzen. In Miri aangekomen de bus voor de volgende dag naar Sibu geregeld. Daarna lokale bus gepakt naar het hotel toe. Miri is totaal niet bijzonder.

1. Marina:
    5 mei 2016
    Die busritJES duren wel altijd lang he