Manila, Malapascua, Moalboal & Cebu City

23 mei 2016 - Cebu City, Filipijnen

Dag 257
Om acht uur opgestaan en drie kwartier later hadden we de bus naar de airport. De dag ervoor hadden we al op de airport ingecheckt, dus moesten we alleen nog maar onze tassen afgeven. Snel een ontbijtje gepakt en door de douane. De vlucht ging erg snel en anderhalf uur later stonden we in Manila. In Manila hebben we met de backpacks op onze schoot een overvolle bus gepakt. Deze bracht ons naar de LRT (een soort metro), met deze konden we naar het hotel dat we geboekt hadden. Onderweg met de bus hadden we al veel van de stad gezien en het zag er behoorlijk smerig uit met veel zwervers. Het had een beetje het chaotische van Bangkok, maar we denken dan van 20 jaar geleden. Wanneer we bij het hotel hadden ingecheckt wilden we een ferry ticket regelen voor naar Cebu toe, maar deze bleek dicht te zijn omdat het Pinksteren is (in de Filipijnen zijn de mensen streng Katholiek). Toen maar eerst de oude stad bekeken, dit doet erg Spaans aan en er is een leuk ommuurd gedeelte, met twee mooie kerken, waar net trouwerijen aan de gang waren. Verder is hier ook nog een fort te bezichtigen, maar het was al bijna sluitingstijd, dit dus niet gedaan. Vanaf de oude stad langs het water gelopen, met uitzichten over de baai van Manila. De weg hierheen zijn we erg veel lastig gevallen door bedelende kinderen, ook krijg je een vrij onveilig gevoel in deze stad. Na de zonsondergang hebben we Arabisch gegeten in een gezellig restaurantje. Toen we terug kwamen in het hotel moesten we een vliegticket regelen voor naar Cebu toe. In het hotel zeiden ze dat ze super goed internet hadden, blijkbaar niet. Gelukkig konden we hulp krijgen van Anja & Henk die snel vanuit Nederland een vliegticket hebben geboekt voor ons. We willen deze vieze stad zo snel mogelijk uit.

Manila - 1          Manila - 4          Manila - 5          Manila - 12

Dag 258
Op onze tweede en laatste dag in Manila zijn we naar Makati gegaan, het gedeelte van Manila met de Shopping malls en bars. Hier zijn we met de LRT heen gegaan, die erg goedkoop is, maar ook super druk. Natuurlijk hebben we een groot drankje gedaan bij het Hard Rock Café. De rest van de dag wat rondgelopen door de winkelcentra, de één achter de ander. In de avond weer bij het Arabisch restaurant gegeten, omdat het er zo lekker was.

Manila - 9          Manila - 13

Dag 259
Om half 1 vertrok ons vliegtuig naar Cebu. Naar de airport een taxi gepakt, deze reed eerst gewoon over de normale wegen, maar halverwege wou hij een kortere route nemen. Dit ging dus door weer smalle straatjes met krotjes van woningen, op een gegeven moment dachten we nog er gaat ons hier wat gebeuren. Manila staat bekent om zijn criminaliteit, maar al snel waren we weer op de normale weg en heeft de chauffeur ons perfect voor de deur afgezet. De vlucht naar Cebu duurde een uurtje, maar Femke zat voor in het vliegtuig en Kenny helemaal op de laatste rij. Kenny heeft vriendelijk gevraagd of we toch mochten samen zitten en de stewards regelden dat gelijk. Op de airport aangekomen de bus gepakt, hiermee werden we afgezet in een winkelcentrum net buiten het centrum, dichtbij het busstation. Hier nergens een hotel, en we hadden ook geen zin een taxi naar het centrum te pakken, dan maar een bus gepakt. De bus ging naar Maya vanwaar je de boot kan pakken naar Malapascua Island. Wel van te voren aan de bus chauffeur gevraagd of er wel een hotel in Maya zat, en deze was er en daar ging hij ons afzetten. Na vier uur rijden kwamen we uiteindelijk om half tien in Maya aan, waar de hotel eigenares ons al op stond te wachten. Dit was een super vriendelijke vrouw, die ons ook verteld heeft dat ze alles verloren heeft bij een tyfoon van een paar jaar geleden. Ze had een plantage geërfd van haar ouders, maar die was totaal verwoest. Na de tyfoon heeft ze besloten om een hotel te beginnen aan de pier voor gestrande toeristen. Heerlijk geslapen in de simpele kamer.

Dag 260
In de ochtend heeft de hotel eigenares een heerlijk ontbijtje voor ons gemaakt met Mango Jam van het dorp. Om negen uur de boot gepakt naar het eiland toe. Voor het strand moest je overstappen op een klein bootje en natuurlijk moest je weer extra betalen, maar wat kan je er tegen doen. Op het eiland een leuk resortje gevonden aan het strand, van een Duitse eigenaar, die zijn hele levensverhaal aan ons heeft verteld. Daarna een Dive Centre gezocht waarr Kenny zijn tweede cursusgaat volgen, de Advanced Open Water Course. Hiervoor een paar diveshops afgegaan en uiteindelijk een goede gevonden. De rest van de dag kon Kenny gaan studeren en Femke heeft gelezen.

Malapascua - 1

Dag 261
Om half vijf stond Kenny op voor zijn eerste duik, de Deep Dive, Hiermee ga je naar een diepte van 30 meter. Deze duik werd gedaan op een plek waar een grote kans is om Thresher Sharks te zien. Natuurlijk had Kenny weer veel geluk, hij heeft er 3 op twee meter afstand gezien, normaal komen ze niet zo dichtbij. Hij heeft er geen foto`s van kunnen maken, dit mag niet tijdens cursussen. Wel kan je erg mooie foto`s van deze haaien vinden op google. Na de duik hebben we samen ontbeten bij het hotel en daarna moest Kenny op weg voor zijn tweede duik. High Peak Performance Buoyancy Dive, dit is om te leren in het water te bewegen door middel van je ademhaling. Na deze duik hebben we samen geluncht en pas om vijf uur was de volgende duik. Dit was een night dive, hier ging Kenny met de lichten het water in en kwam in het donker terug boven, onder andere een octopus, parende vissen, krabben en zeepaardjes gezien. In de avond gegeten bij een leuk tentje ergens van het strand af. Hier viel de stroom uit net voordat we ons eten kregen, in het donker gegeten en in het donker naar het hotel terug gelopen, waar ook de stroom was uitgevallen. Het was bloedheet op de kamer, maar gelukkig kwam rond half elf de stroom terug.

Malapascua - 3          Malapascua - 2

Dag 262
Kenny weer om half vijf opgestaan, want om vijf uur vertrok hij voor zijn Nitrox dive (enriched air), hiermee kan je langer op diepte zitten dan met gewone zuurstofflessen, deze flessen zijn een verrijkte mix van zuurstof en stikstof. De dive site was weer bij de Thresher Sharks en weer enkele mooie haaien gezien. Na de duik snel gegeten en toen zijn allerlaatste duik gedaan, de Navigation dive, hier leer je navigeren onder water door middel van kompas en natuurlijk elementen. Onderweg verschillende krabben, lion fish en garnalen gezien. Samen geluncht bij hetzelfde eettentje als elke lunch, hier serveren ze heerlijke Pork Garlic. In de avond met twee Amerikanen gegeten die Kenny had leren kennen tijdens de Nitrox Dive.

Malapascua - 4

Dag 263
Vandaag weer een lange reis voor de boeg. Om acht uur ontbeten, daarna de boot gepakt naar Maya, waar we de bus konden pakken naar Cebu City toe. In Cebu City kwamen we aan op het Noord-bus station, een taxi gepakt naar het zuid-bus station. Hier konden we een bus pakken naar Moalboal, om acht uur kwamen we aan in Moalboal, hier een trycycle gepakt naar de hotels toe. Jammer genoeg nergens meer een plekje te vinden, alleen een huis dat we konden huren, aangezien dit vrij prijzig was hebben we het samen met een Engelsman gehuurd die we op de busreis hebben ontmoet. We zullen hier twee nachten blijven.

Dag 264
Een jaar getrouwd alweer, in de ochtend hebben we gezwommen met een gigantische grote school Sardienen. Ze zaten echt overal om je heen, een prachtig zicht. Een goed uurtje in het water geweest, de filmpjes staan op de blog. In de middag wilden we weer met de sardienen gaan zwemmen, maar de zee zat deze keer vol met mini kwallen. We hebben het tien minuten volgehouden in het water en daarna er letterlijk uit gerend. Femke was vooral in het gezicht gestoken, overal kleine wondjes over het gezicht heen. Gelukkig verdwijnt dit na ongeveer een uurtje weer. De avond in een leuk barretje doorgebracht waar we samen heerlijk gegeten hebben met een pintje en een paar potjes pool.

Dag 265
We wilden eigenlijk in de ochtend nog een keer gaan snorkelen, maar na de ervaringen van gisterenmiddag toch maar niet gedaan. We zijn gaan ontbijten en na het ontbijt een tricycle naar het busstation gepakt. Bij het busstation aangekomen kwamen er gelijk twee toeristen naar ons toe met een taxi chauffeur om te zeggen dat ze daar al meer dan een uur stonden en dat geen bus ze mee kon nemen, maar dat we samen een taxi konden delen. Dit was drie keer de prijs dan van de bus. Op dat moment zag Femke een bus aankomen en we konden gelijk mee maar wel staplaatsen, voor ons geen probleem. De bus in en we waren nog geen honderd meter ver en we konden allebei al zitten. Oké het was wel een krappe bus (je zit met minstens vijf personen op één rij), Femke zat tussen twee vrouwen in en Kenny zat naast een man met een dochtertje die de hele rit heeft overgegeven, de bus had deze keer ook geen airco, maar het was een gezellige rit. In Cebu aangekomen een hotel gezocht en daarna op zoek naar een bank. In de avond nog naar de kathedraal geweest. Hier was het verschrikkelijk druk met jong en oud biddende mensen en dat op een maandag avond. Ze zijn erg Katholiek in de Filipijnen. Daarna het fort nog bekeken, niet te lang op straat geweest, weer erg veel zwervers in deze stad. Morgen vertrekken we naar volgende eiland, Bohol.

Moalboal - 2          Cebu City - 2          Cebu City - 4          Cebu City - 6

1. Anja Kobus:
    23 mei 2016
    Jullie schetsen een goed beeld van de Filipijnen!
  2. Emmy & David:
    Proficiat met jullie 1 ste huwelijks verjaardag !! xxx
    Geniet vooral van elkaar en verder van jullie avonturen :-)
  3. Bernadette:
    23 mei 2016
    Proficiat met jullie eerste huwelijksverjaardag !
    Weer in een ander land met andere avonturen. Blijf voorzichtig hé !
  4. Nikie:
    23 mei 2016
    Proooooooficiat!! het jaar is voorbij gevlogen x
  5. Sofie:
    24 mei 2016
    Gefeliciteerd met jullie 1ste huwelijksverjaardag! Wat vliegt de tijd...
  6. Marina:
    29 mei 2016
    Proficiat en nog vele gelukkige jaren erbij