Phonsavan & Sam Neua

10 december 2015 - Xam Nua, Laos

Dag 96
Heel erg vroeg opgestaan, om de bedelmonniken door de straten van Luang Prabang te zien lopen. Dit was op zich leuk om te zien, alleen jammer dat de toeristen het verpesten. De toeristen gaan vrij asociaal in de weg van de monniken staan om foto's van hun te maken. Ook worden de almen bijna niet meer door de plaatselijke bevolking gegeven, maar ook dit weer door toeristen. Om 7 uur richting bus station gelopen om de bus naar Phonsavan te pakken. Deze deed er ongeveer 8 uur over, maar we zaten wel met veel te veel mensen en bagage in de bus. Dit was niet te doen. Toch de rit overleefd en rond vier uur kwamen we aan in Phonsavan. Op het bus station een tuk tuk gepakt richting het hotel. Hier gelijk kunnen inchecken en op weg naar het UXO museum. Deze was helaas gesloten maar UXO survivors museum was wel open. Dit is een organisatie, die mensen helpt die getroffen zijn door niet geëxplodeerde bommen. In de tweede Vietnam oorlog heeft Amerika ongeveer 2.000.000 ton aan bommen boven Laos gelost (2ton per Laotiaan). Een gedeelte van deze bommen werden hier gedropt, omdat de Amerikanen het doel in Vietnam niet kon vinden en ze het te gevaarlijk vonden om met bommen te landen, daarom hebben ze de bommen op willekeurige plekken in Laos gedropt. De tweede reden was, omdat Laos op dat moment een communistische leider had en deze Ho Chi Minh steunde en dat er over Laotiaans grondgebied de Ho Chi Minh trail liep. In heel Laos zijn meer bommen gedropt dan in alle landen in de tweede wereld oorlog. Ongeveer 30% van de bommen zijn niet ontploft en deze worden nog dagelijks gevonden. Na de Vietnamoorlog zijn er al meer doden/gewonden gevallen door deze bommen dan tijdens de oorlog. Dit komt voornamelijk, omdat mensen ze per ongeluk raken, wanneer ze hun veld ploegen. Verder bij het omhakken van Bamboo. Het vaakst doordat kinderen er naar opzoek gaan, omdat ze geld krijgen voor het ijzer in de bommen. 40% procent van de slachtoffers zijn kinderen. In dit museum hebben we een film gezien over verschillende mensen die verminkt zijn geraakt door zulke bommen. De volgende dag zijn we naar het MAG UXO museum geweest, waar we meer informatie hebben gekregen, over het zoeken en onschadelijk maken van de bommen.

Luang Prabang - 21

Dag 97
Een brommertje gehuurd en op weg naar de plain of jars. In Laos zijn ongeveer 90 gebieden, waar kruiken zijn gevonden. Drie van deze gebieden zijn op dit moment bomvrij gemaakt door MAG (Mines Advisory Group). Twee hiervan hebben wij vandaag bezocht. Deze kruiken zijn hier op mysterieuze wijze geplaatst. Deze dienden als graven, maar ze weten niet door wij ze zijn geplaatst. Jammer genoeg zijn veel kruiken door de Vietnamoorlog kapot gegaan, maar de overgebleven kruiken zien er nog steeds bijzonder uit. Plain of Jars Site 1 is het grootste gebied met kruiken en veel zijn er nog intact. Plain of Jars Site 2 had een veel mysterieuze ligging, maar wel veel minder kruiken. Wij vonden dit zeker de moeite waard om in Laos gezien te hebben. In de avond naar MAG UXO (Unexploded Ordnance) museum gaan, waar we twee van de drie films hebben gekeken. Wie er interesse in heeft kan ze allemaal op internet (Youtube) terug vinden. Bomb Harvest, Surviving the Peace en Bombies. Wij vonden het zeer interresant, zeker omdat we zo weinig wisten over wat de Amerikanen allemaal in Laos hebben gedaan.

Plain of Jars - 1          Plain of Jars - 6          Plain of Jars - 9          Plain of Jars - 14

Dag 98
Vandaag weer een acht uur durende reis voor de boeg naar Sam Neua. Dit keer was het in een minivan. Rond 4 uur kwamen we aan in Sam Neua. Hier een hotel en een brommer geregeld voor de volgende dag. Hier was het niet toeristisch, nu waren we echt off the beaten track.

Sam Neua - 4

Dag 99
Erg vroeg moeten op staan, omdat om negen uur de tour in de Vieng Xai Caves begon. Motor op gehaald, dit keer een echte ouderwetse, wat Kenny altijd al een keer wilde. Toen de ijskou getrotseerd. Op dit moment is het hier 17 graden met veel mist en een harde wind. De winter is hier ook begonnen. Gelukkig als we in de hoofdstad zijn is het weer de normale temperatuur van 27 graden. Na een uurtje rijden kwamen we aan in Vieng Xai, waar de grotten zich bevinden. Deze grotten werden in de Vietnamoorlog gebruikt om te schuilen tegen de bomaanvallen van Amerika. Je had grotten waar de plaatselijke bevolking schuilden. Hier waren ziekenhuizen, banken, bakkers scholen etc. alles wat de mensen nodig hadden, en je had een gedeelte grotten waar de Pathet Lao (Communistische regering van Laos) zat. De grotten die op dit moment vrij zijn om te bezoeken, zijn de grotten van de Pathet Lao en het communistische leger. In de omgeving, zie je veel bomkraters. Aan de begin van de tour kregen we een audiotour in het Engels, en we kregen een gids mee die alle grotten opende. 18 grotten hebben we bekeken en dit duurde ongeveer 2,5 uur. De grotten staan nog gedeeltelijk ingericht zoals tijdens de oorlog. Voor de grotten staan de huizen van de Pathet Lao die na de oorlog zijn geplaatst. Wat erg boeiend was aan de audiotour is dat het soms echt leek of er een vliegtuig over je heen scheerde, of dat er een bom naast je neer valt. Ook krijg je veel informatie hoe het gewone volk in die jaren in de grotten leefden. Na de tour zijn we iets gaan eten in een plaatselijk restaurantje in Vieng Xai en toen terug naar Sam Neua. Onderweg nog gestopt bij een andere grot. Hier zat de plaatselijke bevolking vroeger in. Wat wel jammer is, normaal kan je er met een boot doorheen, maar het water stond veel te laag. 's Avonds nog op de plaatselijke markt geweest. Hier lagen dieren, die wij niet echt eten in onze landen. We zeggen maar niet welke dieren, we willen jullie niet choqueren. Wat we wel willen zeggen van dit gebied is dat als je naar Laos komt zeker naar de Plain of Jars en de Viang Xai grotten moet komen, om zo ook de geschiedenis van het land te leren kennen. Wij vonden dit zeker de moeite waard.

Vieng Xai Cave - 1          Vieng Xai Cave - 6          Vieng Xai Cave - 9          Tham Nok Ann - 1          Sam Neua - 2

Dag 100
Op dit moment zijn we al 100 dagen van huis. Wat gaat de tijd toch snel. Wel wordt dit niet echt een boeiende dag vandaag. Eerst hebben we uitgeslapen. Daarna heeft Kenny de bus tickets voor de nachtbus naar Vientiane geregeld en om 12 uur zijn we gaan eten. Vanuit daarna het busstation gelopen, waar we om 3 uur de bus in kunnen. Rond 8 uur de volgende ochtend zullen we aankomen in de hoofdstad.

1. Marina:
    10 december 2015