Luang Prabang

5 december 2015 - Luang Prabang, Laos

Dag 91
Deze ochtend ons laatste ontbijtje genomen in het guesthouse voor we Thailand achter ons laten. Eerst de motor afgeleverd bij het verhuurcentrum, om daarna naar het bus station te gaan waar we een bus richting de grens met Laos nemen. Na het nodige papierwerk en wat gewissel met geld stonden we in Laos. Hier hebben we een tuk tuk geregeld met een ander Nederlands koppel. Het grensdorp Huay Xai bekeken voor zover er iets te zien was. Daar gelijk een bus ticket voor de volgende ochtend naar Luang Prabang.

Huay Xai - 1          Huay Xai - 2

Dag 92
Vandaag hebben we overdag de nachtbus gepakt. Waar ons dit de eerste vijf minuten nog leuk leek om in de bus te liggen, zit ons dit al gauw tegen. Deze busrit zit toch zeker in de top tien slechtste busritten ooit. Ook stopte de bus alleen maar op plekken waar wij niks te eten konden kopen. Zie maar op de foto. Uiteindelijk kwamen we om twaalf uur 's nachts aan in ons hotel in Luang Prabang.

Busrit Huay Xai - Luang Prabang - 1         Busrit Huay Xai - Luang Prabang - 2

Dag 93
Na een korte nacht een heerlijk ontbijt gekregen in het guesthouse. Daarna zijn we op weg gegaan om een stadswandeling in Luang Prabang te lopen. Hierbij eerst een plaatselijk marktje tegen gekomen, waar ook weer veel rare dieren lagen. Daarna kwamen we uit bij een tempel waar het dagelijkse leven van Laos op de muren was afgeschilderd. Verderop was het koninklijke paleis van de laatste koning van Laos. Dit gebouw was op de troonzaal na erg somber ingericht, wel stonden er enkele mooie old timers. Daarna zijn we via de Mekong naar de belangrijkste tempel van de stad gewandeld. Deze natuurlijk ook bekeken. Aan de Mekong hebben we geluncht en vanuit hier verschillende activiteiten geregeld voor de volgende dagen. In de avond nog over de avondmarkt gelopen.

Luang Prabang - 2          Luang Prabang - 4          Luang Prabang - 6           Luang Prabang - 9          Luang Prabang - 12

Dag 94
Vandaag erg vroeg opgestaan voor onze activiteit van de dag. We zouden naar de Pak Ou caves gaan en een waterval, maar dit viel figuurlijk en letterlijk in het water. Het begon al toen we zaten te wachten op de tuk tuk. Deze kwam meer dan een half uur te laat. De chauffeur zei dat wij mee moesten en we lieten nog het ticket zien. Wij stappen in de wagen en na een kwartier rijden bleek hij niet ons te moeten ophalen, maar iemand anders. Hij vraagt waar wij heen moeten, dus hij brengt ons naar de plek van de boten. Hier aangekomen waren deze al vertrokken, maar hij kwam met de slechte smoes dat het te slecht weer is en dat alles is gecanceld. Wel konden we 's middags nog naar de waterval. Op dit moment hebben wij geweigerd en als ons geld terug gevraagd. Hier deed hij niet moeilijk over en we kregen het gelijk terug. Wel moesten we lopend terug naar het hotel. Eigenlijk was het beter dat het allemaal zo is gelopen, want het is de hele dag met bakken de hemel uitgevallen. Tussen de middag zijn we in de regen nog naar het busstation gelopen voor een bus ticket voor zondag naar Phonsavan. Verder hebben we geluncht bij een Franse bakker in het centrum en de rest van de dag op hotel gebleven. In de avond gegeten om de hoek van het hotel. Het regende nog steeds.

Dag 95
Vandaag wilden we eigenlijk om 5 uur op staan om naar de bedelmonniken te gaan kijken, die elke dag met zonsopgang door Luang Prabang lopen. Om vijf uur regende het nog steeds, dus we hebben ons gewoon omgedraaid en verder geslapen. Om negen uur begon onze kookles. Hierbij zijn we eerst naar een plaatselijke markt geweest waar ze ons van alles hebben verteld over de verschillende producten die in de Laotiaanse keuken worden gebruikt. vanaf de markt terug gegaan naar het restaurant waar het echte koken begon. Voor de les mochten we alle vijf (grote van de groep) een gerecht uit kiezen. Kenny koos voor het dessert Sticky rice with mango en Femke heeft voor Loempia gekozen. Verder hebben we nog stew beef, secret soup, ginger chicken en omdat er een vegetariër in de groep zat hebben we nog tofu curry extra mogen klaar maken. Eerst hebben we verschillende soorten groeten gesneden voor de verschillende gerechten. Daarna de loempias gerold en dan mochten we allemaal één gerecht gereed maken aan het vuur. Toen alle gerechten gereed waren konden we aan tafel. Hierbij kregen we nog een Laotiaans cocktailtje. Na het eten mochten we ook nog een Lao Laos proberen (Laos Wiskey). Na de kookcursus hebben we de tempelberg bezocht. Hier hebben we niet echt van kunnen genieten, doordat het te druk was op de berg. In de avond nog wat rondgelopen door de stad. Hier was net een feest bezig, omdat Luang Prabang 20 jaar op de World Heritage list staat.

Kookcursus - 1          Kookcursus - 4          Kookcursus - 6          Kookcursus - 10          Kookcursus - 12

1. Bernadette:
    5 december 2015
    Er is een Belgisch restaurantje in L Prabang. Heerlijk om nog eens stoofvlees met frietjes te eten. Ook veel Belgische bieren. Zijn naam is Wim. Moest je langs gaan doe hem dan zeker de groeten hé!