Ninh Binh & Sapa

15 februari 2016 - Sa Pa, Vietnam

Dag 162
Na een erg korte nacht vroeg opgestaan, want we hadden een trein naar Ninh Binh om 8 uur. ​Drie uur later kwamen we  aan op het station in Ninh Binh. Hier was alles uitgestorven, bijna niks was open. Op zoek gegaan naar een hotel dat open was, ook hiervan waren veel gesloten. In de middag wouden we wat eten, maar alleen een fastfood restaurant was open, dan maar hier eten. Gelukkig ook nog een supermarkt gevonden die open was. Alles is nog dicht door het Tet festival, hierdoor was er dus echt niks te doen in Ninh Binh. Wat een tegenvaller! Hopelijk is het de volgende dag beter buiten Ninh Binh.

Dag 163
Wat langer in bed gelegen, omdat we vannacht de nachttrein hebben naar Hanoi toe. Uit onze kamer uitgecheckt en een brommer gehuurd, hiermee zijn we naar Tam Coc gereden. Op deze plaats kan je een roeiboot pakken om door het karst gebergte met rijstvelden te varen. Op een plek zagen we bootjes liggen en allemaal toeristen staan, ze vroegen hier echter een gigantisch bedrag voor een bootje. Dit vonden we te duur dus zijn we nog verder gereden. Hier vonden we een rustigere plek waar je voor de helft ban de prijs een bootje kon pakken, dus hebben we dit gedaan. Twee uur werden de rond gevaren tussen de rijst velden en bergen. De rijstvelden liggen er op dit moment jammer genoeg niet zo mooi bij. Ook zijn we twee grotten in gevaren, dit was erg leuk en erg krap. Na de boot toer nog wat door het gebergte gereden op de brommer. In de avond moesten we nog tot kwart voor 11 op onze trein wachten, in het hotel dus nog enkele films gekeken. Rond twee uur in Hanoi aangekomen, hier rechtstreeks naar ons hotel gelopen, waar we een kamer hadden geboekt voor deze nacht. Hier aangekomen zeiden ze opeens dat ze nergens vanaf wisten en dat het hotel vol zat. We hebben het voor die tijd wel honderd keer tegen de mensen in het hotel gevraagd of het geregeld was voor die nacht en elke keer zeiden ze ja, geen probleem we hebben dan een kamer voor je, totdat je er midden in de nacht staat. Een half uur gediscussieerd, gescholden en weet niet wat nog allemaal daar in het hotel, kwamen ze eindelijk met een oplossing. We konden in een ander hotel slapen voor dezelfde prijs, wij nog extra gevraagd of dit zeker voor dezelfde prijs is. Ja dezelfde prijs, hier werden we heen gebracht en het hotel zag er beter uit dan de andere. Ook hadden we gelijk afgesproken dat om tien uur ontbijt voor ons moest klaar staan, zoals anders, ook dat was geen probleem. Tot we de volgende ochtend opstonden.

Tam Coc - 1          Tam Coc - 4          Tam Coc - 8

Dag 164
Op zich allebei goed geslapen, wel kort. Bij het uitchecken begon het gezeik alweer. Ze wouden dat we veel meer betaalden, hier weer een discussie over gevoerd en uiteindelijk namen ze het geld aan dat we wilden betalen, omdat we op het punt stonden weg te gaan zonder te betalen. Daarna gingen we naar het hotel waar we eigenlijk moesten slapen voor ons ontbijt. Komen we daar binnen, ja sorry we hebben geen ontbijt meer. Toen heeft Kenny zich echt goed kwaad gemaakt en we kregen gelukkig toch nog ontbijt. Het is dat we onze Sapa tour bij hun hebben geboekt, maar anders waren ze ons allang kwijt geweest. Sowieso na Sapa halen we ons tas op uit het hotel en zeggen we dag hotel en zoeken we een andere op voor onze laatste drie nachten in Hanoi. Na het ontbijt naar het Vietnam Military History Museum geweest. Op het terrein zijn allemaal gevechtsmateriaal van de oorlog. Russische vliegtuigen, bommen van de Amerikanen en mitrailleur van de Fransen. Ook op het terrein was een vlaggentoren die je kon beklimmen. Het museum verder niet in geweest. Tegenover het museum was een park met een groot beeld van Lenin. Achter het museum het Citadel. Deze wilden we ook graag bekijken, maar die ging net dicht voor middag pauze. Daarna besloten om naar Temple Of Literature te gaan, maar hier was het zo druk met Vietnamezen dat we besloten om hier na Sapa terug heen te gaan. Het is vandaag de laatste dag van het Tet Festival, dus alle Vietnamezen doen activiteiten met de familie. De rest van de dag wat rond gelopen door de stad. In de avond vrij laat gegeten, omdat we om half tien in het "Rot" hotel worden opgehaald voor de nachtbus naar Sapa.

Hanoi - 20          Hanoi - 22          Hanoi - 24

Dag 165
Vroeg aangekomen in Sapa. Tuurlijk was daar geen gids aanwezig, gelukkig kwam er na een uur iemand aan. Dan duurde het nog zeker en halfuur tot hij iedereen gevonden had en toen vertrokken we naar het hotel voor ontbijt. Na het ontbijt werden we in groepen geplaatst en leerden we onze gids kennen. De groep bestond uit 2 Engelsen, 1 Ierse, 2 Italianen en 2 Duitsers. We hebben het eerste stuk ongeveer 4 uur gelopen door rijstvelden heen bergopwaarts. De wandeling was eigenlijk niet zwaar genoeg voor ons, we moesten te vaak stoppen. Wat erg irritant aan de wandeling was, is dat plaatselijke bevolking meeliep en uiteindelijk wilden ze geld van je hebben, ze bleven maar zeuren hierom. Bij ons deden ze dit gelukkig niet, omdat we totaal geen aandacht aan hun hebben geschonken. Naar vier uur wandelen hadden we een lunch. Na de lunch was het nog maar één uur lopen, veel te kort. We sliepen in een homestay, met iets te veel luxe. We hadden Wi-Fi, elektriciteit, een warme douche en een normale wc. Dat is niet echt een trekking, we zijn na het eten erg vroeg naar bed gegaan door dat we erg moe waren van de busreis.

Sapa - 2          Sapa - 4          Sapa - 8          Sapa - 10

Dag 166
We moesten totaal niet vroeg op staan, maar om 6 uur scheen de gids een zaklamp in ons gezicht, omdat ze twee mensen van onze groep zochten. Daarna hoefden we pas om half negen te ontbijten. Om half tien vertrokken we dan eindelijk, weer met allemaal verkopers om ons heen. Twee uur later stonden we alweer op onze lunchplaats bij een waterval. Na de lunch gingen we blijkbaar al naar het hotel terug, hier waren we al om twee uur. De rest van de dag moesten we onszelf maar zien te vermaken. We hebben een beetje door het stadje gelopen, waar niet veel te zien is. Eigenlijk zijn er alleen maar een paar marktjes. In de avond kregen we eten in het hotel.

Sapa - 11          Sapa - 13          Sapa - 15

Dag 167
Het zag er erg mistig uit toen we op stonden, en het was ijzig koud. Wat een verschil met de dag er voor. Ontbijt hadden we in het hotel, waar we om half negen moesten uitchecken. Om negen uur gingen we nog een trekking doen. Dit stelde echt niks voor, om 11 uur waren we alweer terug in het hotel. We liepen gewoon bergafwaarts naar een dorpje en waterval, waar we een halfuur bleven. Daarna liepen we weer bergopwaarts terug. Ook door de mist zagen we niks. Toen we terug waren hadden we blijkbaar tot 10 uur in de avond vrije tijd, wat een tegenvaller weer deze dag. Na de lunch zijn we nog naar stadje gelopen, maar het was veel te koud. De rest van de dag maar in de receptie gezeten. In de avond nog diner gekregen. En om 10 uur de slaapbus naar Hanoi. Eindelijk onze laatste slaapbus, daar hebben we wel genoeg van. Nog even een conclusie van Sapa. De omgeving is hier prachtig om te zien, erg mooie vergezichten en wat een natuur. De trekking en organisatie sloeg echt nergens op en dit is ons al meer opgevallen in Vietnam, best wel teleurstellend allemaal.

Sapa - 23          Sapa - 27

1. Anja Kobus:
    15 februari 2016
    Wat jammer dat de trekking zo tegen viel.
  2. Marina:
    15 februari 2016
    Heel erg jammer, maar er zullen nog wel perfect prachtige dagen komen