Hanoi & Halong Bay

10 februari 2016 - Ninh Binh, Vietnam

Dag 157
Allebei een redelijke nacht in de nachtbus gehad. Het enige nadeel aan de bus was dat er in de bus opium werd gerookt (slaapt niet heel lekker) en een van de opiumrokers wel heel close bij Kenny kwam liggen (lees half over Kenny heen). Rond acht uur kwamen we aan in Hanoi, hier een hotelletje gevonden. We hoorden dat je tijdens het Tet festival geen vervoer kan pakken voor 4 dagen, dus besloten we om tijdens oudejaarsviering op een boot in de Halong Bay te zitten. Ook hebben we gelijk een trekking in Sapa geboekt. We hebben toch redelijk veel last van het Tet festival. In de ochtend een wandeling gemaakt rond het Hoan Kiem Lake. In de middag zijn we treintickets gaan regelen voor naar Ninh Binh toe, zo hebben we nog wat te doen tussen Halong Bay en Sapa. In de avond zijn we nog een keer langs het meer gelopen, deze was prachtig verlicht.

Slaapbus - 1          Hanoi - 1

Dag 158
Ons ontbijtje genuttigd en om 8 uur werden we opgepikt voor onze tour naar de Halong Bay toe. Op tijd opgehaald, maar dan sta je een uur ergens in Hanoi stil. Daarna gingen we op weg naar Halong Bay, in de bus kregen we te horen dat wij op een andere boot moesten met nog een paar andere mensen. Uiteindelijk waren we om 2 uur op de boot en kregen we eindelijk lunch. De kamer op de boot was goed en we hadden ook al snel een leuk groepje met 3 Canadezen en 1 Amerikaanse. Deze dag zijn we een grot gaan bekijken en een stuk gevaren over de Halong Bay. Prachtige uitzichten, zeker het geld waard. Op het boven dek genoten van een prachtige zonsondergang, hier ook een drankje genuttigd. Daarna kregen we ons avond eten en na het avond eten een uur gratis bier, hier hebben we goed gebruik van gemaakt. Ook konden we nog op inktvis vissen, al was dit toch wat minder indrukwekkend dan Kenny had verwacht (niks gevangen).

Halong Bay - 7          Halong Bay - 9          Halong Bay - 12          Halong Bay - 15          Halong Bay - 21

Dag 159
Erg vroeg moeten opstaan voor een ontbijt, door zo vroeg op te staan hebben we van een prachtige zonsopgang kunnen genieten. Dat is fijn wakker worden. In de ochtend hebben we ook nog even gekayakt en Kenny is het ijskoude water ingesprongen. Daarna werden we op Cat Ba Island afgezet, waar we met een andere groep verder moesten, met uitzondering van 2 Canadezen die gingen ook mee. Op Cat Ba Island zijn we eerst naar een nationaal park geweest. Hier een aardige klim gemaakt, maar we werden beloond met een prachtig uitzicht. Daarna zijn we naar een hotel gebracht en hebben we geluncht. Na de lunch konden we kiezen om mee naar Monkey Island te gaan of op Cat Ba Island te blijven. Wij hadden geen zin in agressieve apen, dus zijn we het eiland gaan verkennen. Op het eiland twee stranden bezocht, het was veel te koud om te gaan zwemmen, dus dat achterwege gelaten. Het waren stranden met prachtige uitzichten en ook de weg er heen was leuk om te lopen. Zonsondergang zijn we gaan bekijken met een paar mensen van ons hotel op een prachtige plek. Daarna kregen we ons avondeten in het hotel. Na het eten zijn we met de Canadezen op onze kamer bier gaan drinken en rond tien uur de stad in gegaan om nieuwjaar te gaan vieren. In de stad was een podium gezet, waar verschillende optreden werden gegeven. Hier even naar gekeken en toen naar een bar gegaan, waar we gewacht hebben tot kwart voor twaalf. Terug naar het podium gegaan, waar wij naar voren werden geroepen als toerist. Hier kregen we een roos en geluksgeld. Vanaf het podium konden we met zijn allen aftellen en daarna een super mooie vuurwerkshow gezien. Rond 1 uur lagen we in ons bed, we wensen iedereen een gelukkig Chinees nieuwjaar.

Halong Bay - 24          Halong Bay - 23          Cat Ba Island - 4          Cat Ba Island - 6          Cat Ba Island - 8          Cat Ba Island - 11

Dag 160
Om acht uur moesten we bij het ontbijt zijn, we waren nog moe van de nacht er voor. Na het ontbijt werden we naar de Halong Bay gebracht, terug naar een andere boot. Hier Loempia's gemaakt van krokodil en geluncht terwijl we de baai door varen. Rond twaalf uur kwamen we terug aan wal waar we nog vier uur in de bus moesten zitten naar Hanoi toe. Daar naar ons hotel terug gegaan en wat uitgerust. In de avond afgesproken met de Canadezen om te eten en te drinken.

Dag 161
Vandaag wat langer geslapen om in de middag een stadwandeling door Hanoi te maken in het oude kwartier. Dit was een erg leuke en mooie wandeling, maar er was nog veel dicht door het Tet festival. We gaan de wandeling nog een keer doen aan het eind van onze reis in Vietnam, wanneer er meer winkels open zijn. Eind van de middag nog het gevangenis museum bekeken. Hier werden Vietnamese communisten vastgezet door de Fransen. In de avond voor de laatste keer gegeten met de Canadezen en definitief afscheid van hen genomen met een paar drankjes in het oude kwartier.

Hanoi - 6          Hanoi - 10          Hanoi - 13          Hanoi - 17

1. Marina:
    10 februari 2016
    Jullie blijken vrienden te maken voor het leven, handig als je es naar Canada gaat, gratis logies