Melbourne naar Sydney en terug

29 oktober 2016 - Hillston, Australië

Dag 399
Om twee uur stonden we op, om Norbert en Annemie op te halen van de airport. Ze waren mooi op tijd geland en om drie uur waren wij ook op de airport. Hier eerst een uurtje bij gekletst en een kopje koffie gedronken.  Rond zes uur van de airport afgereden om naar een supermarkt te rijden, om boodschappen te doen voor de komende dagen. Om 8 uur konden we de campervan van Norbert en Annemie ophalen. We  kwamen daar aan en ze begonnen al moeilijk te doen over ons rijbewijs. Het rijbewijs moest blijkbaar vertaald zijn in het Engels en in België en Nederland hadden ze gezegd dat ons rijbewijs goed is om rond te rijden in Australië. Het enige wat we konden doen om dit probleem op te lossen was om naar een vertaal bureau te gaan.  Een vertaal bureau opgezocht in Melbourne en hier rechtstreeks heen gereden, maar we konden de vertaling pas de volgende morgen ophalen. Om onze dag niet helemaal te verpesten, zijn we naar de Dandenong Ranges National Park gegaan. Dit is een Nationaal Park in Melbourne. Hier geluncht en bij een vogelvoeder plaats geweest. Hier hebben Annemie en Femke de Kaketoes gevoerd. Ze kwamen met velen op ons af. Verder nog vele mooie Papegaaien gezien. Doordat Norbert en Annemie natuurlijk erg moe waren van de lange vliegreis zijn we naar de camping gereden, zodat zij naar bed konden gaan. Op de camping nog vele mooie kangoeroes gezien.

Airport Melbourne - 1

Dag 400
In de ochtend eerst de Engelse vertaling van het rijbewijs gehaald en daarna konden we eindelijk de campervan ophalen. Deze kregen we eindelijk mee en we konden op weg.  We zijn door Melbourne heen gereden om naar de Mornington Peninsula te rijden. Hier verschillende dorpjes bekeken, dit zijn een van de oudste dorpjes van Australie. Bij Cape Schanck hebben we een wandeling gemaakt. Op dit moment was het erg koud hier en op verschillende momenten een erg harde wind. De wandeling was over een boardwalk heen. Tijdens de wandeling zagen we nog surfers een paar golven pakken in de wilde zee. In Lang Lang hebben we de nacht geslapen op een camping aan de zee.

Cape Schanck - 5.         Cape Schanck - 6

Dag 401
Vanuit Lang Lang zijn we naar Wilsons Promentory gereden. Op een parking gestopt, waar twee emoes stonden, daarna verder gereden naar het Visitor centrum. Bij het Visitor centrum hebben we een wombat gespot. In het park een mooie wandeling gemaakt naar een top van een heuvel. Mooie vergezichten hier met aan de ene kant de zee en aan de andere kant de bossen. De terug weg werden Norbert en Kenny aangevallen door een slang, ze hadden hem niet op de grond zien liggen. Gelukkig is niemand gebeten. Ook hebben we nog een wandeling gemaakt naar een strand toe, hier kwamen we nog twee vissers tegen die wel wat plekken wisten waar ze wat mensen nodig hadden om te werken, nummers uitgewisseld. Vanaf de Wilsons Promentory door gereden naar Lake Wellington, waar we de nacht aan het water hebben door gebracht.

Wilsons Promontory - 11.         Wilsons Promontory - 13.         Wilsons Prometory - 14

Dag 402
Het eerste wat we gedaan hebben in de ochtend, is naar Raymond Island gereden. Hier de auto geparkeerd en met de ferry naar het eiland gegaan. Op het eiland hebben we een koala wandeling gemaakt en verschillende koala’s gespot. De ferry hebben we terug gepakt naar het vaste land en daarna door gereden naar Lake Entrance. Hier geluncht, met en prachtig uitzicht over de baai heen. Hier ook nog een strand wandeling gemaakt en mooie pelikanen en zwarte zwanen met baby’s gezien. Van Marlo naar Cape Conran hebben we een senic road drive gedaan, maar deze viel erg tegen. Geslapen hebben we in het dorpje Cann River. Op de camping hebben we in de avond een kampvuurtje aangestoken.

Dag 403
In de ochtend eerst naar Croajingolong National Park geweest. Hier wat rond gereden en getopt op verschillende uitkijk punten. Daarna de grens overgestoken met New South Wales waar we in het dorpje Eden hebben geluncht en daarna walvissen zijn gaan spotten. We hebben verschillende walvissen gespot, maar jammer genoeg waren ze erg ver weg. Hier zeker twee uur staan staren naar de zee. Daarna met de kustweg naar het dorpje Narooma gereden. Op interessante punten nog eens gestopt. De nacht doorgebracht op een gratis camping in een bos. Hier nog een bos wandeling gemaakt.

Eden - 4

Dag 404
Weer de kustweg verder genomen richting Sydney. In Jervis Bay nog een keer gestopt, omdat we hadden gelezen dat hier de witste stranden van de wereld waren. Oke ze waren wel heel erg wit en erg helder water. Daarna geluncht in Kangaroo Valley, erg leuk oud dorpje. Hier een te groot ijsje gegeten, wel erg lekker. De Vallei uitgeren en bij een uitkijkpunt een prachtig uitzicht gehad over de vallei heen. Daarna door gereden naar de Fitzroy Falls. Dit was wel een erg mooie waterval. Hier een kleine wandeling gemaakt. Daarna een bochtige weg genomen richting Sydney toe. Om kwart over zeven kwamen we op de camping in Sydney aan, hier van te voren alvast heen gebeld, zodat we zeker waren van een plaats.

Kangeroo Valley - 1.         Fitzroy Falls - 7

Dag 405
De grote dag is aangebroken, we gaan naar Sydney toe. Vanaf de camping zijn we naar het treinstation gelopen, waar we de trein naar hartje centrum hebben gepakt. In het centrum uitgestapt en richting de Royal Botanic Garden gelopen. Onderweg zijn we nog het Paliament House en de State Libary of NSW tegen gekomen. De bibliotheek zijn we nog van binnen gaan bekijken en hier stond de grootste atlas van de wereld.  In de Botanic Gardens hebben we een rondje gedaan en we kwamen uit bij Sydney Opera House. Dit gebouw is echt prachtig. We zijn even binnen wezen kijken, de zalen kan je alleen maar in met een rondleiding, en om heen gelopen. Achter het Opera House zagen we ook de Harbour Bridge liggen, bekend van het vuurwerk op oudejaarsdag. Aan de waterkant bij de Sydney Opera House hebben we een drankje gedronken, het was prachtig weer en we hadden prachtig uitzicht op het Opera House en de Harbour Bridge. Na het drankje hebben we op advies van een local een ferry gepakt naar Manly. Met deze ferry had je uitzicht over de hele haven en natuurlijk de brug en het Opera House. In Manly hebben we heerlijke pizza’s gegeten bij een Italiaans restaurant aan de waterkant. Na de lunch nog even Manly Beach bekeken. Hier was het erg druk, het was natuurlijk ook 32 graden deze dag. De ferry terug gepakt naar het centrum en hier naar The Rocks gegaan. Hier is Sydney begonnen, en staan veel oude gebouwen. Onze laatste stop in Sydney was de Darling Harbour, hier zit het Hard Rock Cafe. Hier hadden we met Sietse (oud klasgenoot van Femke) afgesproken om te dineren. In de avond de trein terug gepakt naar onze camping toe. Sydney gaan we zeker nog een keer naar terug komen.

Sydney - 18.         Sydney - 19.         Sydney - 22.         Sydney - 28

Dag 406
Uit Sydney vertrokken om de Blue Mountains te gaan bezoeken. Dit National Park ligt op een anderhalf uur van Sydney. Hier hebben we de Wentworth Falls bekeken met een prachtige wandeling van vijf uur. Deze wandeling ging over richels van het ravijn heen. Echt de moeite waard. Na deze wandeling boodschappen gedaan en naar een gratis camping gereden in het park. Hier hebben Annemie en Femke nog een wandeling gemaakt naar een uitkijkpunt en onderweg zwarte kaketoes gezien en nog mooier een Echidna (een Australische egel). Op de camping nog een kampvuur gemaakt.

Blue Mountains National Park - 18.         Blue Mountains National Park - 21

Dag 407
In de ochtend nog naar het uitkijkpunt gelopen waar Annemie en Femke de vorige avond nog zijn heen gelopen. Daarna door gereden naar Echopoint waar we een wandeling hebben gemaakt naar de Three Sisters toe. Hier hadden we prachtige uitzichten. Geluncht hebben we in een parkje waar we al snel allemaal schooiende kaketoes om ons heen hadden. Verder deze dag nog een paar uitkijkpunten bezocht, de een wat mooier dan de andere. In de avond gestrand bij een prachtige gratis camping op een heuvel. Hier hebben we de hele nacht alleen gestaan. In de avond een kampvuur gemaakt.

Blue Mountains National Park - 29.         Blue Mountains National Park - 30

Dag 408
Eerst naar de Jenolan Caves gegaan. Hier was een prachtige weg heen en we moesten ook nog een grot door rijden. De grotten zelf hebben we niet bezocht, dezen vonden we iets te prijzig. Wel konden we ook een gratis grot doen. Hier een heel eind berg opwarts voor gegaan, stond op het einde dat de grot dicht was, leuke tip van het visitor centrum. Daarna veel kilometers gemaakt om weer naar richting Melbourne te rijden. Op de grens met New South Wales en Victoria hebben we in een dorpje geslapen.

Dag 409
Weer een lange rijdag vandaag. Onze eindbestemming was dit keer Ballarat. Hier hebben we ongeveer 5 uur over gedaan. Een camping gezocht, waar we met zijn allen op de springkussen hebben gesprongen. In de middag nog Ballarat bekeken en gegeten bij een Indiaas restaurant, erg lekker.

Ballarat - 2

Dag 410
In de ochtend hebben we een koelkast gekocht voor in de auto, nu het warme weer word hebben we dat wel nodig. Daarna zijn we op weg gegaan naar de Grampians National Park. Hier eerst naar de gratis camping gereden om de auto van Norbert en Annemie neer te zetten en te lunchen. Daarna een wandeling gemaakt naar de Pinacles en the Grand Canyon. Deze wandeling hadden wij al eerder gedaan toen we in de Grampians waren. Ook hebben we nog een korte wandeling gemaakt naar een waterval toe. In de avond op de camping gezeten aan een kampvuur.

Grampians National Park - 43

Dag 411
Vandaag stond de autorondrit in de Grampians op de planning. Dit liep in de soep door het slechte weer. Wel alle hoogte punten bekeken, maar geen wandeling gemaakt. Als lunch gegeten in Halls Gap. Later op de dag in de campervan gezeten en gekaart. Het is de rest van de dag niet meer mooi geworden. Wel heeft in de avond Annemie nog een slang gevonden op onze camping.

Grampians National Park - 44

Dag 412
We zijn door de Southern Grampians heen gereden, met prachtige vergezichten en daarna op weg naar de Great Ocean Road. Eerst naar Warrnambool gereden, waar we boodschappen hebben gedaan. Daarna door gereden naar de eerste lookout waar we hebben geluncht. We hebben tot Port Campbell alle uitzichten bekeken. In Port Campbell hebben we onze campervan neergezet gedineerd en tegen zonsondergang naar London Bridge terug gegaan om naar de Pinguïns te gaan kijken. Jammer genoeg hadden we pech er waren ze in de ochtend niet vertrokken door de ruige zee.

Grampians National Park - 45

Dag 413
Vandaag zijn we de Great Ocean Road verder afgereden en onder andere de twaalf Apostels gaan bekijken. Verder in Cape Otway naar verschillende koala’s gekeken, erg schattige exemplaren waren er bij. In Apollo Bay was dit keer de weg wel verder open en wat een prachtige route was dit. Onder weg nog gestopt bij een waterval, waar we een kleine wandeling hebben gemaakt. Ons eindpunt van de dag was Lorne, hier hebben we eerst de Erskine Falls bekeken en daarna bij het strand op de camping gaan staan. Tegen de avond aan nog een strandwandeling gemaakt.

Cape Otway - 7.         Great Ocean Road - 35.         Great Ocean Road - 36.         Great Ocean Road - 38

Dag 414
In de ochtend als eerste naar de Great Ocean Road museum geweest, hier werd uit gelegd hoe de Great Ocean Road is ontstaan. Vanaf Lorne hebben we het laatste stuk van de Great Ocean Road gereden. Onderweg nog gestopt bij een surfstrand, waar veel gevorderde surfers in het water lagen en hun kunsten lieten zien. Ook nog gestopt bij het begin van de Great Ocean Road, waar vroeger de tol werd gevraagd. Vanaf de Great Ocean Road door gereden naar Bells Beach, waar een stuk van de film Point Break is opgenomen, Hier lagen ook weer veel surfers in het water. Op dit strand wordt ook elk jaar een belangrijke surfwedstrijd gehouden in Australië. In Torquay zijn we naar het surfmuseum geweest, met uitleg over het ontstaan van het surfen in Australië. Vanaf Torquay door gereden naar Queenscliff, waar je de andere kant van de baai Mornington Peninsula ziet liggen, waar we onze reis met zijn allen begonnen zijn. Onderweg naar de camping toe zijn Annemie en Femke nog een wijnproeverij gaan doen, niet de lekkerste wijn die we al in Australië hebben gehad, maar wel gezellig. We wilden slapen bij de Dandedongs in de buurt, maar hier op de camping aangekomen, was deze al dicht. We zijn nog een uur verder gaan rijden, en kwamen uit bij een gratis camping.

Great Ocean Road - 40.         Great Ocean Road - 42

Dag 415
In de ochtend wilden we naar Yarra Ranges National Park, maar deze was gesloten door de hevige stormen van de afgelopen tijd. We hebben besloren om dan maar Healsville te gaan bekijken en hier te winkelen en te lunchen. Slapen hebben we gedaan boven Melbourne, op de camping waar we ook zijn begonnen met Annemie en Norbert. We hadden veel Kangoeroes om ons heen, de nacht was wel erg heftig, weer veel hevige windstoten gehad en slecht geslapen.

Dag 416
In de ochtend hebben Norbert en Annemie al hun spullen op geruimd en hun campervan weer het zelfde gemaakt als hoe ze hem hebben gekregen. Kenny en Femke hebben wat papieren voor de auto met de plaatselijke politie geregeld. Rond vier uur waren we op de airport om de campervan in te leveren en daarna hebben we nog een laatste drankje met zijn allen gedaan. Hier afscheid genomen, van drie erg leuke en mooie weken. Gelukkig zit Annemie alweer druk te plannen voor volgend jaar Australië. Ronda half zes zijn wij van de airport afgereden en nog wat boodschappen gedaan. Daarna gezorgd dat we voor het donker weer op de camping stonden, zodat wee geen kangoeroes zouden aanrijden.

De foto's staan er nog niet allemaal op, omdat we op dit moment alleen mobiel internet hebben.

1. Henk:
    29 oktober 2016
    Dat was een mooie vakantie, ondanks het weer wat niet altijd mee zat.
    Ik kijk uit naar de andere foto's.
    See you next year.
    Groeten uit Winschoten
  2. Norbert Piryns:
    29 oktober 2016
    dit was een heel prachtige vakantie, bedankt Femke en Kenny voor de drie mooie weken samen, betere gidsen konden we ons niet voorstellen, kijken er al naar uit om volgende reis samen te maken, dan gaan we samen door centraal en noordelijk Australië tot dan we missen jullie nu al
  3. Anja Kobus:
    29 oktober 2016
    Lieve Femke en Kenny. Wat weer veel gezien, prachtig! En nu een tijd aan het werk tot de volgende "gasten" komen en jullie weer kunnen gidsen. Succes met het plukken van de kersen.
  4. Harriet:
    29 oktober 2016
    Wat leuk dat jullie samen zulke mooie dingen hebben gezien. En die koala's zijn zeker schattig. Dan komt voor jullie nu de zomer eraan. Lijkt me niet verkeerd, maar misschien is het erg warm of valt dat mee?