Melbourne, Grampians NP, Mildura, Adelaide, Great Ocean Road

6 oktober 2016 - Melbourne, Australië

Dag 379
Om half vijf zijn we geland op de luchthaven van Melbourne. Eerst de douane doorgegaan, waar een erg lange rij stond en daarna konden we onze tassen en surfplank pakken. Onze tassen zijn niet gecontroleerd en het is zeker niet zo streng als wat je op tv ziet bij ons. Vanaf de airport hebben we een bus gepakt naar het centrum toe. Hier kwamen we dicht in de buurt van het hotel die we hadden geboekt. In het hotel de spullen afgezet en op weg naar de bank. Hier moesten we onze ID laten zien, zodat we onze rekening konden gaan gebruiken die we al eerder hadden afgesloten. Ons geld stond er jammer genoeg niet op, maar dat zou de volgende dag arriveren. Vanuit de bank naar het treinstation gelopen om de trein te pakken naar een buitenwijk van Melbourne, waar we een auto zouden bezichtigen. De auto beviel ons direct en nog even wat geld afgedongen. Nog niet gelijk over de auto beslist, maar eerst gaan eten in Melbourne city en tegen de avond de vrouw van de auto gebeld om te zeggen dat we hem zouden kopen. De volgende dag zouden we hem dan kunnen ophalen. In de avond was het gratis pasta dag bij ons hotel dus konden we hier gaan eten. We sliepen de nacht in een dormroom, allebei wel goed geslapen.

Melbourne - 1          Melbourne - 2

Dag 380
In de ochtend direct naar de bank om het geld op te halen voor de auto, want we hadden in de avond al gezien dat het geld op onze bankrekening stond. In de bank duurde en duurde het maar en uiteindelijk zijden ze tegen ons, ja jullie rekening is geblokkeerd, want we vertrouwen de afzender niet. Dit is van onszelf uit België, maar ze hadden een vaag verhaal en vertelden ons dat het 's middags gecontroleerd zou zijn en dat we dan het geld zouden kunnen afhalen. Wij balen en dan maar de vrouw van de auto gebeld en alles uitgelegd. Dit was geen enkel probleem en we konden er dan een dag later achter. In Melbourne dan maar een wandeling gemaakt. Verschillende mooie arcades kwamen we door, die erg Europees aandeden. Verder nog een paar leuke graffiti straten door gelopen. We eindigden bij Federation Square, waar ook een informatie kantoor zat. Hier rond gekeken en daarna nog St. Pauls Cathedral bekeken. Op het einde van de middag terug naar de bank waar ze weer een vaag verhaal hielden, toen besloten we terug te gaan naar de bank waar we ons hadden geïdentificeerd. Aan deze vrouw onze uitleg gedaan wat er aan de hand was en ze belden direct met de andere bank voor het verhaal. Ze maakte zich even kwaad tegen hun en alles was opgelost en we konden ons geld ophalen. Dit toch vandaag niet meer gedaan, want zo'n groot bedrag leg je niet neer op een dorm, dus voor de volgende dag met haar afgesproken.

Melbourne - 3          Melbourne - 6          Melbourne - 10

Dag 381
In de ochtend dus terug naar de bank en nu kregen we direct ons geld. Gelijk door naar de plek waar de auto stond met de trein. Alles geregeld met een vriendin van de vrouw waar we hem van hadden gekocht, zij zat al in Nieuw Zeeland. Vanaf hier met de auto naar Ikea gereden voor nieuwe dekens. Dan vanaf hier naar Ballarat gereden. Dit is een oud goudzoekers stadje. Voor de eerste keer hebben we onze tent opgezet en ons eigen maaltje gekookt.

Melbourne - 13

Dag 382
In de ochtend de auto van binnen schoongemaakt. Daarna in de middag het stadje bekeken, erg wild west. In de avond was het verschrikkelijk koud, 10 graden in de avond en 2 graden in de nacht.

Ballarat - 1

Dag 383
Vanaf Ballarat zijn we naar The Grampians National Park gereden. Tegen de middag kwamen we hier aan en hebben we bij de rangers gevraagd naar een gratis camping. Deze hebben ons één aangewezen. Even wezen kijken om te lunchen en daarna naar de pinnacles gegaan voor een wandeling van twee uur. De wandeling was vrij pittig, maar veel mooie dingen op de route gezien, zoals een canyon, pinnacles en watervallen. Het eindpunt van de wandeling was prachtig, we eindigden met een prachtig uitzicht over het hele vallei. Eind van de middag gingen we terug naar de camping, die vol zat met kangoeroes,waar we een vuur hebben gestookt en hier samen met twee Duitsers de avond vertoefd.

Grampians National Park - 4          Grampians National Park - 6          Grampians National Park - 12          Grampians National Park - 17           Grampians National Park - 21          Grampians National Park - 24

Dag 384
Nog een dag in The Grampians National park. Dit keer een prachtige autoroute gedaan. Eerst een uitzichtpunt gehad over de vallei, Boroka Lookout. Daarna verder gegaan naar Reed Lookout en The Balconies. Als laatste hadden we een stop bij de MacKenzie Waterfall. De wandeling naar de waterval toe kon jammer genoeg niet gemaakt worden, maar we hadden veel mooie uitzichten over de waterval. Vanaf de waterval terug gereden naar Halls Gap, het dorp in het National Park. Onderweg nog gestopt bij Silverband Waterfall. In de avond nog bij een lekker kampvuur gezeten op de gratis camping.

Grampians National Park - 28           Grampians National Park - 32          Grampians National Park - 34          Grampians National Park - 40

Dag 385
Vandaag The Grampians uitgereden en naar het dorpje Horsham gegaan. Hier voor allebei een warme trui gekocht. Vanaf dit dorp door The Little Desert National Park gereden. Mooi, maar vooral om door te rijden. We zijn in de avond gestrand in het dorpje Jeparit, erg klein en doods.

Little Desert National Park - 1          Jeparit - 2

Dag 386
Vroeg opgestaan, om naar het Wyperfeld National Park te rijden. Hier bij een camping aangekomen spraken we met een paar mensen die zeiden, ga niet verder alle wegen zijn slecht bereikbaar, zelfs met 4wd. Dus omgekeerd en naar het volgende nationale park gereden. Onderweg nog rare voertuigen op de weg tegen gekomen. Murray-Sunset National Park zou onze slaapplaats worden. Hier zijn een paar prachtige roze meren. Een 4wd drive route gemaakt, en Kenny balen want het was net Femke haar beurt om te rijden. Bij de meren gestopt en gekeken en nog bij een zout museum gestopt. Tot 1970 werd er zout uit deze meren gehaald. De eerste camping in het park was al vol, maar de tweede die prachtig gelegen was aan één van zo'n meer was nog vrij. Hier een erg koude nacht gehad.

Murray-Sunset National Park - 2          Murray-Sunset National Park - 6

Dag 387
In de ochtend scheen eindelijk de zon weer en het leek er op dat het een prachtige dag zou worden. Onze eerst stop was Ouyen, weer een erg doods dorpje, die kom je hier veel tegen. Vanaf hier door gereden naar Hattah-Kulkyne National Park. Hier een drive tour doorheen gemaakt, een beetje woestijn-achtig, met veel mooi vogels. Ook heeft Kenny hier 4wd kunnen rijden door grote plassen water. Geluncht bij een picnic area, onze groente en fruit moest op, omdat we bijna de staatsgrens passeren. Je mag geen groente, fruit, planten en bomen de grens over pakken. Dit omdat er een fruitvlieg problemen bezorgt in Australië. Door het park heen gereden zijn we naar Mildura gegaan, waar we het stadje hebben bekeken en een proeverij gedaan in de Mildura Brewery. Erg leuk en lekker. Was ook een leuk stadje en zeker niet doods. Gekampeerd hebben we net over de grens gedaan met New South Wales.

Hattah-Kulkyne National Park - 1          Hattah-Kulkyne National Park - 3          Mildura - 1

Dag 388
In de ochtend wilden we vertrekken naar Mungo National Park. Aan het begin van de weg stonden meerdere wegen afgesloten, dus even de website gecheckt, hier stond niks op dus op weg gegaan. Onderweg verschillende prachtige beesten gezien, pelikanen, roofvogels, vos, leguaan en een soort gordeldier. Bij de weg naar het nationaal park aangekomen stond er dat deze gesloten is. Dan maar verder gereden tot de volgende weg, die ook gesloten was. Uiteindelijk kwamen we aan in een piep klein dorpje, waar ze ons vertelden dat alle wegen dicht waren, behalve die die wij hadden gepakt. We hadden dus maar één optie, terug. Na het hele stuk terug gereden een camping gezocht aan de Murray River, een mooie gratis plek. Hier waren prachtige pelikanen aan het vliegen, pootje baden en zonnen. In de nacht hadden we een grote spin in de tent zitten, dit was een huntsman spider, niet gevaarlijk maar wel erg groot.

Wentworth - 1          Wentworth - 4

Dag 389
Vroeg vertrokken van de camping en op weg gegaan naar South Australia. Hier op de grens hadden we fruitvlieg controle en moesten we al onze groente en fruit inleveren. Gelukkig wisten we hier vanaf en hadden we alles al van te voren opgemaakt. In het dorpje Renmark ons groente en fruit weer aangevuld. Daarna verder gereden en in Crystal Brook overnacht op een gratis camping. Hier kwamen we onze eerste roof rack tent maatjes tegen. Dit was een familie uit Victoria, waar we gezellig met hun in de avond aan het kampvuur hebben gezeten. Voor de kinderen hadden we nog lekker marshmallows in de auto liggen. Ook nog boomratten in de avond gezien.

Dag 390
Vandaag wilden we naar Mt Remarkable gaan, hier aangekomen zagen we dat we vooraf onljne ons hadden moeten aanmelden en het park dus niet in mochten. Dit was balen, we hadden er een stukje voor gereden. Van de familie op de camping hadden we nog een 4wd track gekregen, die erg de moeite waard moest zijn. Dit was de Bridle track, deze is ongeveer 15 km lang. Een erg mooie route en een leuke ervaring voor Kenny. Aan de ene kant hadden we uitzicht over Flinders NP en de andere kant de zee. Ook onderweg nog een leuke look-out gehad, met uitzicht over Port Augusta. Een goedkope camping hadden we gevonden in Snowtown, en waar een oude man in de avond geld voor de camping kwam ophalen. Met hem een leuk gesprekje gehad en uiteindelijk ging het over werken en stuurde hij iemand op ons af die in harvesting werk zat. Deze heeft ons een nummer en site gegeven waar we ons konden aanmelden. Dit de volgende dag gedaan. Enige nadeel van de camping was, is dat er in de nacht een trein langs kwam.

Bridle Track - 2          Bridle Track - 6

Dag 391
We zijn later van de camping vertrokken, omdat we vandaag wijn gaan proeven. De eerste plek waar we naar toe zijn gegaan, is Clare Valley. Hier bij Knappstein de eerste proeverij gedaan. Deze doen niet alleen aan wijn, maar ook aan bier. We hebben het bier geproeft en een paar Rieslings. Erg goed allemaal. Vanaf de Clare Valley door gereden naar Gawler, waar we boodschappen hebben gedaan en daarna door naar de Barossa Valley. In Tanunda zijn we gestopt voor informatie over deze vallei. We zijn naar Kellermeister gegaan, waar we een grape-cider hebben geprobeerd en een paar Shiraz. Deze vonden we wat minder lekker. In Geenock zijn we op de camping gaan staan. Hier in de avond in de plaatselijke pub een biertje gedaan.

Clare Valley - 1          Barossa Valley - 1

Dag 392
Terug gegaan naar Tanunda om een douche te pakken en in de bibliotheek op zoek gegaan naar werk op het internet. In de middag naar een ton makerij geweest, niet erg bijzonder, wel leuk om te zien. Eind van de middag naar een bierbrouwerij geweest die dichtbij de camping was in Geenock, hier nog een nacht geslapen. Erg lekker bier, was van een microbrewery. In de avond naar de pub geweest.

Greenock Brewery - 1

Dag 393
Vroeg opgestaan, want we wilden vandaag Adelaide bekijken. Er werd storm voorspeld, maar in de ochtend zag het er nog goed uit. In een buitenwijk van de stad onze auto geparkeerd en met de tram de stad in. In de stad zijn we naar de Central Markert geweest. Hier heerlijke kaas gekocht en een biefstukje voor in de avond. Verder zijn we Victoria Square gaan bekijken, waar een paar mooie gebouwen aanstonden. Vanaf hier doorgegaan naar twee musea die we hebben bekeken, Migratie Museum en South Australia museum. Migratie museum ging over hoe de Europeanen Australië hebben over genomen. Hier stond ook een stuk over de migranten van Nederland. South Australia museum ging over de Aboriginals van Australië, we vonden het een beetje saai. Met de tram zijn we terug gegaan naar onze auto, want om 1 uur hadden we een rondleiding in de Coopers Brewery. Voordat we hier kwamen kwam het al met bakken de lucht uitvallen. De brouwerij bezoek was erg leuk en achteraf konden we alle biertjes proeven die ze hadden, erg leuk en we kregen ook nog een bierglas mee als souvenirtje. Toen we uit de brouwerij vertrokken viel al het stroom uit in heel South Australia en waren dus alle verkeerslichten uit. We zijn veilig de stad uitgeraakt, maar het weer werd slechter en slechter. We besloten maar zoveel mogelijk naar te Victoria rijden, naar het betere weer. In Murray Bridge nog snel bij een supermarkt gestopt om geld te pinnen want de ATM's deden het natuurlijk ook nergens. Uiteindelijk was het gestopt met regenen om 6 uur en hebben we snel in een klein dorpje onze tent opgezet. De tent stond en het begon weer met regenen. De biefstuk en de kaas van de markt hebben ons heerlijk gesmaakt.

Adelaide - 1          Adelaide - 3          Adelaide - 5

Dag 394
In de nacht viel het weer bij ons reuze mee, wel veel regen, maar weinig wind. Op de plek waar we de nacht ervoor hadden geslapen, was 20 km verder een cycloon over geraasd, die veel schade aan heeft gericht. We zijn blij dat we na de brouwerij nog zo ver hebben gereden. De stroom deed het ook in ons gebied weer, dus konden we gelukkig de was doen. Vandaag besloten om op dezelfde plek te blijven staan en wat uit te rusten. Als lunch bij de plaatselijke cafetaria/tankstation/winkel gegeten. In de middag nog wat sollicitatiebrieven de deur uitgedaan en in de avond een flesje wijn open getrokken en de kaasjes van gister opgemaakt.

Dag 395
We zijn vanaf de camping naar de Victoria grens gereden. Onderweg zijn we gestopt bij de Naracoorte Caves. Hier de Wet Cave bezocht. Niet heel spectaculair, maar een leuke tussenstop. Daarna doorgereden naar Mount Gambier, waar we boodschappen hebben gedaan en de Blue Lake hebben bezocht. Dit is een krater meer die een mooie kleur blauw heeft. Daarna de grens overgestoken en doorgereden naar Portland. Hier nog aan de kust Whales gekeken, maar er was jammer genoeg geen 1 in de buurt. In de avond in een bos op een gratis camping gestaan en een gezellig hout vuurtje gemaakt.

Naracoorte Caves - 2          Mount Gambier - 1

Dag 396
In Portland kan je in de buurt een Seal kolonie bekijken. We zijn op pad gegaan, maar hadden weer niet veel geluk. Bij het eerste platform was niks te zien en bij het tweede en derde natuurlijk ook niets. We liepen terug en Femke is toch nog snel een keer gaan kijken bij platform 1 en ja hoor daar kwam er 1 uit het water. Uiteindelijk hebben we drie Seals van de hele kolonie gezien. Verder gereden en gestopt bij het Petrified Forest en de Blowhole. Leuk om te zien, maar was al veel kapot gelopen door de laatste jaren. Vanuit hier terug gereden naar Portland en daarna de weg verder gezet naar Port Fairy toe. Dit is een plaatsje aan de kust. Nog wel een mooie look-out hier gedaan. Ook zijn we in een Reservaat geweest van de Aboriginals, erg mooi en veel Emoe's. Vanaf hier verder gereden naar Warrnambool, waar we op zoek gingen naar een pub om de wedstrijd van het jaar te zien, de AFL Finals. Het was de Western Bulldogs tegen de Swans (Melbourne tegen Sydney). Hier een helft wezen kijken, maar we snapten niet veel van het spel en de meeste Australiërs waren al dronken, dus zijn we maar verder gereden naar de camping toe. Hier was alles dicht en wij durfden er niet op te rijden, maar er kwamen toevallig 2 Nederlanders aanrijden, die op de site hadden gelezen als de eigenaar er niet was je het hek mocht openen. Met hun in de avond aan een kampvuur gezeten.

Portland - 2           Portland - 6          Tower Hill - 3          Warrnambool -3

Dag 397
De dag van de Great Ocean Road. Veel erg mooie stops gehad en veel mooie kusten gezien. De 12 Apostels was bijzonder, maar iets te toeristisch. Na dit stuk naar Cape Otway geweest, waar we onze eerste Koala's hebben gezien. We hadden zelf geluk, we zagen 1 met een baby, eentje eten en eentje klimmen. Koala's zijn ongeveer 5 uur per dag actief. Na Cape Otway, was de rest van de Great Ocean Road dicht door aardverschuivingen. Dus besloten om naar Geelong te rijden, de stad voor Melbourne. Hier een gratis camping gevonden aan de zee. Onze tent opgezet en het begon al harder te waaien. Uiteindelijk naar bed gegaan en om 1 uur werden we opgeschrikt van een heel erg harde wind die maar niet ophield. De hele tent schudde. We hebben op dat moment besloten in de keiharde regen de tent in te klappen en alles nat de auto in te gooien en weg te rijden. We zijn naar een tankstation gereden waar je mocht overnachten. Hier maar in de auto geslapen, we hebben toch nog 4 uurtjes kunnen slapen.

Great Ocean Road - 4          Great Ocean Road - 13          Great Ocean Road - 19          Great Ocean Road - 24          Cape Otway - 2

Dag 398
In de ochtend gedoucht in het tankstation en daarna op weg naar Melbourne, we moeste onze tax-file number ophalen, bij het eerste hotel waar we hebben geslapen. Die van Kenny lag hier netjes, maar die van Femke was niet gearriveerd. Dan maar gebeld naar de overheidsinstelling en nadat ze zeker waren dat ik het was (veel vragen) kreeg ik mijn nummer ook. Daarna nog wat gewinkeld in het centrum en daarna op weg naar een camping. Hier onze auto en tent schoongemaakt van de storm van gisteren. Op de camping waren echt tientallen Kangoeroes. Erg leuk om ze te zien en er waren enkele met een baby. In de avond erg vroeg naar bed gegaan, want om 2 uur gaan we Norbert en Annemieke ophalen van de airport. Met hun gaan we drie weken rondreizen in Victoria en New South Wales. We kijken er erg naar uit.

De foto's staan per staat in gedeeld onder het tabblad foto's. We hebben foto's in Victoria, New South Wales en South Australia.
Ook hebben we een aantal filmpjes onder het tabblad Video's gezet, met onze wegervaringen.

1. Harriet:
    6 oktober 2016
    Weer heel wat anders dan Azië, maar ook heel erg leuk.
  2. Tante lucienne en nonkel André:
    12 oktober 2016
    Zo te zien gaat het jullie goed ,geniet maar verder