Hillston - Deel 1

27 november 2016 - Hillston, Australië

Dag 417
In de ochtend naar Melbourne geweest, waar we de victoria market hebben bezocht. Hier kan je alles vanuit de hele wereld krijgen. Hier een tijdje rondgelopen en daarna wilden we een wandeling maken. Door het slechte weer is dit jammer genoeg niet door gegaan en zijn we verder gereden naar Yarra Junction. Hier hebben we een nacht op een gratis camping gestaan. Ook nu heeft het weer de hele nacht geregend.

Dag 418
Om tien uur hadden we een solicitatie gesprek in de Macdonalds van Lilydale, rare ontmoetingsplek voor een solicitatie. Een tijdje met deze man gepraat, maar hij had op dit moment te weinig werk voor ons, door het slechte weer en het werk zou pas in december kunnen beginnen. Toen een contractor gebeld in NSW en die vertelde dat hij over een week werk voor ons had. Wij hebben dus besloten 600 km omhoog te gaan rijden. Deze dag hebben we tot Griffith gereden, en ook het weer werd per km beter. In Griffith nog een keer met de contractor gebeld en de volgende dag met hem op een camping afgesproken.

Dag 419
In de ochtend boodschappen gaan doen, want we wisten niet wat het volgende dorp ons te bieden had. Daarna op weg naar Hillston. Dit was nog een anderhalf uur rijden van Griffith. Het dorp had dus niet veel te bieden, maar wel een supermarkt, dat is al iets. Ingecheckt bij de camping en wachten op de contractor. Deze kwam natuurlijk niet opdagen en tegen de avond hebben we hem gebeld. Hij zou de volgende ochtend komen.

Dag 420
In de ochtend gewacht op de contractor en dit keer was hij er. We kunnen over een week kersen gaan plukken. Hiervoor alle papieren ingevuld en met de contractor gepraat over de betalingen en alles. In de middag het dorp bekeken en op zoek gegaan naar een hoed voor de zon en een muggennet voor over onze hoed heen. Het stikt hier van de muggen en vliegen. Jammer genoeg was er nog maar 1 muggennet te verkrijgen in het dorp, maar ze verzekerde ons dat aan het eind van de week genoeg nieuwe zouden zijn. In de avond samen gezeten met een Engels koppel, die de volgende ochtend weer vertrokken en een Duits koppel, die ook gingen kersen plukken.

Dag 421
In de ochtend moesten we een film zien over hoe je je moet gedragen op een boerderij en wat te doen bij gevaren, bijvoorbeeld slangen. Hier hebben we een pasje ontvangen voor als we werk zoeken. In de avond hebben we het gezellig gemaakt met het Duitse koppel (Lara en Niklas).

Dag 422
Vandaag een dag niks te doen. We zijn het dorpje in geweest voor nog een muggennetje. Daarna naar de bibliotheek geweest waar Kenny samen met Niklas heeft ge-xboxed. In de avond het gezellig gemaakt met wat goedkope wijn. 5 liter wijn kost 10 $, 6,70 €.

Hillston - 1

Dag 423
In de ochtend onze plukkaart gehaald op de boerderij, we gingen met een oude schoolbus die kant op. Het duurde vrij lang en om twaalf uur waren we terug op de camping. Rond twee uur een spelletje Aussie Bowling gespeeld. Na twee spelletjes kwamen we er eindelijk achter hoe het werkte. We deden België tegen Duistland. Jammer genoeg is België dik in gemaakt. In de avond nog samen naar de pub geweest in het dorp.

Hillston - 2

Dag 424
Onze laatste dag voor we kunnen beginnen met werken en we vervelen ons dood. De hele dag rondgehangen op de camping.

Dag 425-431
En we zijn begonnen. Om 4:30 opgestaan want de bus vertrekt om 7:30. Bij de kersenbomen kregen we er een aantal aangewezen en toen begonnen met plukken. De eerste dag was zwaar, en jammer genoeg niet veel kersen kunnen plukken, doordat wij veel slechte bomen hadden. De tweede dag ging nog slechter, er was totaal geen organisatie en alles ging mis. Op een gegeven moment stonden we aan een rij bomen waar vijf kersen per boom aan zaten, het was verschrikkelijk. Kenny heeft er wat van gezegd tegen de baas en aan het einde van de dag kreeg hij te horen dat er een andere baan voor hem kwam. Deze begint volgende week en is knoflook uitrijden met een tractor. Beter dan kersen plukken lijkt ons. De volgende dag hadden we maar twee uur te werken. Dit was een goede ochtend. Toen we terug kwamen aan de camping zei de baas om om twaalf uur allemaal bij de bbq in het park aanwezig zijn. Eerst gedoucht en boodschappen gedaan en daarna op weg naar het park. Hier stond de bus klaar met bier voor ons, omdat de dagen zo slecht waren en de bomen vrij slecht waren kregen we dit. Hier de middag gezeten en in de avond is Kenny nog de pub in geweest om te poolen met een Engelsman. De vierde dag hadden we een vrije dag. In de ochtend werden er pannenkoeken voor ons gebakken door Lara en Niklas. In de middag in de bieb een film gekeken, Grey. In de avond kwam onze baas aan onze tent om tegen Kenny te zeggen dat hij de volgende dag mocht beginnen op een knoflook boerderij, om hier tractor te rijden. Natuurlijk wou Kenny dit, want dit wordt per uur betaald. Dag 5 was Kenny zijn verjaardag en de eerste dag op de knoflook boerderij voor hem. Hier om negen uur begonnen en drie uurtjes deze dag gemaakt om het machine te leren kennen. In de middag met een paar mensen film gaan kijken in de bieb, Surfs Up. En in de avond pizza avond gehad bij de Engelsen voor Kenny zijn verjaardag en als desert een taart. Dag 6 konden we beiden weer beginnen met werken. Femke had een redelijke dag, alleen erg warm, maar tot 12 uur maar gewerkt. Kenny heeft daar in tegen tot 3 uur gewerkt, wat een korte dag is want normaal moet hij tot 6 uur. Dag 7 weer een vrije dag. In de ochtend in de bieb ,walk the line gezien, goede film. Toen we terug kwamen de was gedaan en daarna werd ons een huisje aangeboden. Op dit aanbod ingegaan en onze tent opgeruimd en het huisje ingegaan. In het huisje hebben we een privé badkamer, een keuken met oven en magnetron, een tv en airco. Het huisje kost maar 80 $ meer per werk dan een camping plaats. Ook handig als Kenny nachtdienst moet gaan draaien.

Hillston - 3.         Hillston - 4.         Hillston - 5

Dag 432-438
De tweede week aan het werk. Femke is weer een dag gaan kersen plukken, maar het ging nog steeds niet goed, weer een hele dag werken en weinig geld verdient. Kenny is eerst in de ochtend tot 12 gaan werken en daarna vroegen ze hem of hij nachtdienst kon doen. Ook vroegen ze of Femke vanaf de nacht daarna mee kon gaan helpe,. natuurlijk wilden we dit. Kenny heeft nog proberen te slapen, maar dit lukte niet echt. Om vijf uur, nadat we gegeten hebben is Kenny met de auto vertrokken. Femke is zolang mogelijk wakker gebleven, wat niet gelukt is. Kenny kwam om zeven uur terug in de ochtend en is gaan slapen. Om twee uur even naar de winkel gegaan voor wat eten en drinken en om vijf uur beiden vertrokken voor het werk. Hier de hele nacht gewerkt en het ging redelijk goed. Om zeven uur in de ochtend in bed gekropen en om 1 uur werden we alweer opgebeld om terug te komen want de andere tractor chauffeur werd ontslagen. Deze dag van drie tot elf gewerkt. De dag erna moesten we om 11 uur beginnen en waren we klaar om tien uur. Daarna van negen tot negen gewerkt en op vrijdag van zes tot vijf. Vrijdagnacht zou het gaan stormen en daarom zaterdag een dag vrij. Op vrijdagavond zijn we naar de pubquiz gegaan samen met onze Engelse vrienden (Tracey en Dean). De vragen waren erg Australische-Engels, dus hadden wij er best wel moeite mee. Er waren meerdere prijzen te winnen en wij hebben een gratis rondje gewonnen. Uiteindelijk zijn we derde geworden. Het rondje hebben we op zaterdag genomen, Kenny heeft toen met Dean ge-pooled.

Hillston - 6

Dag 439-445
Op zondag waren we nog een keer vrij, maar kregen we een smsje dat we maandag om drie uur in de middag weer konden werken. We hadden er zin in na een weekendje rust. Verder op zondag rustig aan gedaan. Op maandag ochtend kregen we opeens een belletje dat we om 12 uur moesten beginnen. Dit kregen we om kwart over 11 te horen dus gezegd dat 1 uur wel gaat lukken. Om 1 uur begonnen en we waren eindelijk 14 uur later klaar. Op dinsdag moesten we om drie uur beginnen deze dag hebben we zestien uur gewerkt, dit werd wel een beetje erg lang. Ook omdat we nog steeds niet waren betaald voor de eerste week en hier al veel voor hadden gebeld. Woensdag hebben we korter gewerkt, om vijf uur begonnen en om half twee in de nacht waren we klaar. Donderdag werd onze laatste dag van de week, ook dit keer weer om 5 uur in de avond begonnen en om half twaalf waren we klaar. We  kregen te horen dat we maandag of dinsdag iets anders gaan doen dan knoflook uitrijden, want het andere veld knoflook duurt nog een week voor dit klaar was. Ook werden we eindelijk deze nacht uitbetaald voor de twee weken dat we gewerkt had. Nu nog wachten op de uren sheet, zodat we kunnen controleren of dit klopt. We hebben zo'n gevoel dat we te weinig zijn betaald. Wel kunnen we nu eindelijk weer geld uitgeven, want nog maar 400 Australisch dollar op je rekening hebben staan voelt niet fijn. Vrijdag hebben we uitgeslapen en daarna even met Tracey en Dean afgesproken. In de avond nog met onze collega's samen gezeten met een drankje en de uren van elkaar controleren. Zaterdag rustig aangedaan.

Hillston - 7          Hillston - 9

Dag 446-452
Zondag wilden we naar Griffith gaan in de ochtend samen met Tracie en Dean, maar omdat ze maandag wilden vertrekken, besloten dit maandag te gaan doen. Om vijf uur in de avond kregen we een smsje dat we maandag al moesten beginnen met werken. Snel avond gegeten en daarna met zijn allen in de auto naar Griffith, want Dean en Tracie hadden maandagavond een vlucht naar Sydney. Hun afgezet in het hotel en wij zijn doorgereden naar de winkel. Hier boodschappen gedaan voor drie weken. Rond tien uur waren we thuis. Maandag moesten we om zeven uur op het werk staan, waar we een waterleiding gingen aanleggen voor de kersen planten. Kenny heeft dit maar twee uur hoeven doen, omdat hij om negen uur op een tractor moest zitten voor de knoflook. Femke heeft tot half vier gewerkt. Op dinsdag moest Kenny gelijk naar de knoflook en Femke ging verder met de waterleiding aan leggen. Na de pauze moesten we de leiding aan de goede kant van de boom plaatsen. Woensdag hebben we samen van zes tot zeven knoflook uitgereden en daarna is Femke terug naar de kersen gegaan, waar ze tot tien uur heeft gewerkt en daarna regende het te veel op het veld zodat we niet meer konden werken. Deze dag moesten we plastic om de kleine kersenbomen plaatsen. Donderdag was Femke haar verjaardag. Femke heeft van zeven tot vier gewerkt met plastic om kersen bomen te zetten en Kenny heeft van zeven uur in de ochtend tot kwart voor tien in de avond gewerkt bij de knoflook. Vrijdag weer allebei om zeven uur begonnen en Femke heeft gewerkt tot vier uur en Kenny gewerkt tot vijf uur. In de avond even naar de pub geweest om te poolen en in de avond nog een feestje gehad in onze cabin. Zaterdag hebben we een rustdag gehad.

Hillston - 10          Hillston - 11          Hillston - 12

De foto's horende bij het vorige reisverslag staan onder Victoria en New South Wales. De foto's horende bij dit verslag staan onder New South Wales en zijn benoemd Hillston.

1. Marina:
    27 november 2016
    Blijkbaar genieten jullie van elk uur in een dag
  2. Alex:
    27 november 2016
    Awsome dat je goed betaald werk hebt gevonden ^^ klopten de hoursheets dan?