Mataram

11 augustus 2016 - Mataram, Indonesië

Dag 341
Vandaag vertrekken we naar Lombok. Voor ons vertrek is Kenny nog een keer het zwembad ingesprongen. Daarna vlug ontbeten en om acht uur werden we opgepikt van het hotel. Met een busje naar Pandangbai gereden en daar aangekomen begonnen ze gelijk te zeuren, waarom nemen jullie de langzame boot en niet de snelle boot. Wij ook gelijk ja, voor de snelle boot vragen jullie meer dan het dubbele, doe ons dus gewoon de langzame boot zoals we gevraagd hadden. Moesten we een heel stuk achter een brommer aanlopen, die vrij ongeduldig was en steeds wenkte dat we moesten opschieten. Om tien uur vertrok de ferry en vijf uur later moesten we aankomen op Lombok, de boot zat vrij aangenaam en we hadden nog gratis walvisspotten erbij. We hebben een prachtige en gigantische walvis voor de boot zien zwemmen, maar voor we realiseerden dat we hier een foto van moeten maken, was die al te ver weg. In Lombok kon de ferry niet gelijk aanleggen en hebben we nog een uur voor anker gelegen in de haven. Tuurlijk barste er ook echt een onweersbui uit op dat moment. Door de regen een taxi geregeld, waar een lokale dame ons mee heeft geholpen en voor een goede prijs heeft deze ons naar Mataram gebracht, wel zat de taxi chauffeur onderweg nog allemaal boodschappen op te halen. Bij het hotel aangekomen waren dit echt super vriendelijke mensen, die ook gelijk alle kopjes voor onze visa verlenging wilden maken. Ook zei de eigenaar dat hij ons de volgende dag wel even met de auto bij de immigratiedienst kon afzetten, erg vriendelijk. In de avond nog even gewinkeld in een nabijgelegen winkelcentrum.

Dag 342
Om acht uur vertrokken we naar de immigratiedienst om ons visa te verlengen, we werden gebracht door onze hoteleigenaar. Gelukkig had ons hotel ons gewaarschuwd hoe we gekleed moesten, dus allebei in lange broek, lange mouwen en dichte schoenen stonden we daar. Voor ons stond maar één koppel in de rij dus waren we snel aan de beurt. We moesten verschillende formulieren invullen, die we terug in moesten leveren, samen met verschillende koppies van vliegticket, visa en paspoort. Toen dit allemaal was gedaan, moesten we zeker een uur wachten en kregen we een papier mee met de dag dat we foto's moeten laten maken en betalen. Dit is pas over drie dagen. Het gaat hier langzaam. Vanaf het immigratiekantoor zijn we naar een groot winkelcentrum gelopen, waar we geluncht hebben en een biosje hebben gepakt, 'Jason Bourne'. Na de film nog wat brood en beleg gekocht voor in de avond.

Dag 343
Uitgeslapen en vandaag wilden we een brommer huren, maar daar worden belachelijk hoge prijzen voor gevraagd in deze stad, dan maar de stad rond. Veel heeft de stad niet te bieden, maar we zitten nog tot vrijdag vast voor ons paspoort. We zijn naar het waterpaleis gegaan, dit is normaal gratis, maar ze begonnen gelijk belachelijke prijzen tegen ons te zeggen, en we hebben toen maar het paleis van over de muur bekeken. Eerlijk gezegd echt bijzonder is het toch niet. Dit ook gedaan bij de tempel. Vanuit hier op zoek gegaan naar een bank, we hebben geld nodig voor de Rinjani trekking en daarna geluncht in het oude winkelcentrum. In de middag gerust en tegen de avond eten gehaald bij de supermarkt.

Mataram - 1

Dag 344
Nog een dag in Mataram, wat moeten we nu weer doen. Toch saai zo wachten op je paspoort. Vandaag zijn we nog maar een film in de bios gaan kijken, kost dan ook maar twee euro per persoon. De film van vandaag was Ice Age 5, hetzelfde als de vier films er voor, maar wel grappig.

Dag 345
In de ochtend dienden we om 8 uur bij de immigratiedienst te zijn voor foto's en te betalen. Gelukkig zijn we weer door onze hoteleigenaar in de ochtend gebracht. Het was natuurlijk weer lang wachten en nadat we betaald hadden, vingerafdrukken hadden gemaakt en een foto hadden laten maken, kregen we te horen dat we om drie uur deze middag ons paspoort mochten ophalen. In de tussentijd hebben we een nieuwe rugzak gekocht om Rinjani te beklimmen, gepint en geluncht. Ook nog even op hotel gezeten en rond half drie terug gegaan naar het immigratiekantoor. Eindelijk ons paspoort terug. In de avond ons voorbereid op onze trektocht naar Rinjani. Morgen rond twaalf uur worden we opgepikt en aan de voet van de vulkaan afgezet om een nacht te slapen. De klim duurt vier dagen en drie nachten. We zijn benieuwd hoe zwaar het is en kijken er naar uit.

Mataram - 2

1. Marin:
    Succes met de trekking. Spannend
  2. Anja Kobus:
    11 augustus 2016
    Heel veel plezier de komende dagen tijdens de trekking. Ik kijk uit naar de verhalen!
  3. Norbert Piryns:
    11 augustus 2016
    Heel veel succes met de trekking, goed wandelweer en niet teveel activiteit van de vulkaan