Chiang Rai

30 november 2015 - Chiang Rai, Thailand

Dag 85
Deze dag wouden we opzoek naar een motor om 5 dagen te huren en een Lonely Planet van Laos. De motor hadden we snel geregeld, maar de Lonely Planet van Laos was net deze ochtend verkocht aan andere mensen. Wel hebben we maar gelijk de Lonely Planet van Cambodja gekocht, deze hadden ze wel. We hebben het ook nog bij  het winkelcentrum geprobeerd, die net buiten het centrum lag. Hier met een tuk tuk heen gegaan; Ook hier was het boekje nergens te vinden, maar er was wel een bioscoop in het winkelcentrum. Hier hebben we tickets gekocht voor de James Bond film Spectre. Deze was zeker de moeite waard om gezien te hebben. Voor de film begon hebben we ons vermaakt in het winkelcentrum. Toen de film gedaan was, was het half negen en hoopten we snel een tuk tuk naar het hotel te kunnen pakken, maar dezen waren nergens te bekennen. Dan maar te voet naar het hotel. Dit was toch moeilijker dan we dachten, vooral doordat alles er anders uitzag in het donker. Op een gegeven moment stopt er een vrouw bij ons op de brommer en vraagt waar we heen moeten. Ze zegt dat ze weet waar het hotel is en wil ons er naar toe brengen op de brommer. Wij allebei achterop en we rijden volgens ons gevoel al de verkeerde kant op en het duurde ook behoorlijk lang. Op een gegeven moment staan we bij het verkeerde hotel. Zei vraagt is dit niet jullie hotel. Blijkbaar had ze het verkeerd verstaan. Nu stelde ze voor om ons met haar auto weg te brengen. Haar huis was dichtbij, dus nu op weg met de auto. Ze heeft ons netjes bij het hotel afgezet. Vandaag was ook het Loy Krathong festival. Dit wordt gevierd op de laatste volle maan van het jaar. Hiermee wordt het einde van het regenseizoen gevierd. In de verte hebben we veel lichtballonnen de lucht in zien gaan, maar van dichtbij maar één keer en deze vloog in de brand voordat het de lucht in was.

Chiang Rai - 2          Chiang Rai - 3

Dag 86
Onze eerste dag van onze vijfdaagse motor tour rond Chiang Rai. De eerste plek waar we met de motor heen gingen was Mae Salong. Dit is een Chinees dorp, met mensen die China zijn ontvlucht tijdens het communisme. In Thailand hebben ze zich vooral bezig gehouden met de opium handel, totdat in begin jaren tachtig de Thaise regering hier een stokje voor stak. In samenkomst met de opiumhandelaren heeft de Thaise regering geholpen met Theeplantages op te zetten in het dorp. Hierdoor heb je nu heel veel theehandelaren en theefabriekjes in het dorp zitten. De weg naar het dorp toe was erg mooi en vooral heuvelachtig. Het dorp zelf was rustig en buiten de theeplantages weinig te zien.

Motor circle Chiang Rai - 1          Motor circle Chiang Rai - 3          Motor circle Chiang Rai - 4          Motor circle Chiang Rai - 7

Dag 87
We werden deze ochtend zeer vroeg gewekt, want blijkbaar was de ochtendmarkt pal aan onze deur. Deze dag hebben we meerdere dorpjes bekeken. We zijn eerst naar Doi Tung gereden. Hier staat de Royal villa van de moeder van de koning. We hebben dit verder niet bekeken, want was behoorlijk prijzig. Wel begon het weer behoorlijk om te slaan, het werd behoorlijk fris. Van Doi Tung zijn we verder gereden naar Mae Sai. Dit is de noordelijkste grens plaats tussen Myanmar en Thailand. Hier was niks te zien, dus zijn we door gereden naar de Golden Triangle. Hier hadden we meer van verwacht, maar het enige wat je ziet is het drielandenpunt. Dit was vooral gigantisch toeristisch. Ons eindpunt zou eigenlijk Chiang Sean zijn, maar alle guesthouses waren hier gesloten en je kon alleen nog maar in dure resorts slapen. We hebben dan besloten om verder te rijden naar Chiang Khong. Dit is dan weer de noordelijkste grens overgang van Laos-Thailand, die wij over een paar dagen gaan pakken. Hier waren de prijzen ook erg omhoog gegaan, maar dat is wel logisch, want sinds 2013 is hier een Friendshipbridge. Toch besloten om hier te slapen.

Motor circle Chiang Rai - 8          Motor circle Chiang Rai - 10

Dag 88
Eerst genoten van het ontbijtje bij het hotel en dan weer op weg. Onze kont deed behoorlijk pijn van de brommer, dus we wouden er geen lange dag van maken. We hebben besloten om rechtstreeks Chiang Rai in te rijden en hier nog een film te kijken in de bios. We kozen Hunger Games 3.2. Voor dat de film begon nog All you can eat Hot Pot gegeten. Het leuke hieraan was dat alles op een lopende band langs je kwam en je gewoon alles kon pakken waar je zin in had. Na de film zijn we op zoek gegaan naar een hotel. Het hotel waar we de vorige keer in zaten was helaas al vol, dus op zoek naar een ander hotel. Deze snel gevonden.

Motor circle Chiang Rai - 11

Dag 89
Vandaag eerst uitgeslapen, want het is geen lange rit op de brommer deze dag. Eerst rustig ontbeten en toen op weg naar de White Temple. Toen we hier aankwamen was het middagpauze en was de tempel dicht, ideaal voor de foto's. De tempel zelf is behoorlijk raar. Doodshoofden en handen overal rond de tempel. In de tempel vooral psychedelische schilderijen. Bijvoorbeeld naast een boeddha beeld staat superman geschilderd. Verder kon je nog het museum bekijken van de kunstenaar van de tempel. Best bijzonder om eens gezien te hebben. Vanaf de tempel verder gereden naar de Khun Kon Waterfalls. Een erg mooie waterval en een leuke wandeling er heen.

Motor circle Chiang Rai - 12          Motor circle Chiang Rai - 13          Motor circle Chiang Rai - 17          Motor circle Chiang Rai - 20

Dag 90
Voor vandaag een rustdag in gepland. Alvast voorbereid voor Laos en wat gezwommen. Als laatste avondmaal in Thailand hebben we nog All you can eat Hot Pot gegeten. We zijn blij dat we morgen weer een ander land gaan ontdekken. Voor deze keer Goodbye Thailand, Hello Laos.

1. Bernadette:
    30 november 2015
    Ik ben terug van Gambia en ben weer helemaal mee met jullie verslagen
    Geniet van Laos, heel mooi ook☺️
  2. Anja Kobus:
    30 november 2015
    Mooi verhaal, geniet van Laos!