Koh Tao

15 oktober 2015 - Koh Tao, Thailand

Dag 34
Het plan was om vandaag naar Ko Tao te gaan, maar dit is toch wat anders verlopen. De 7u19 trein was al een half uur te laat, maar uiteindelijk wel op de goede tijd in Nakhom Panthom aangekopen. Hier tussen de middag een soepje gehad en daarna de trein richting Hua Hin genomen. In Hua Hin wouden we een ticket kopen voor de trein richting Chumphon, maar op het station zeiden ze dat je alleen dure tickets voor een slaapplek kon nemen. Dit vonden wij veel te duur en besloten om 1 nacht in Hua Hin te blijven en in de ochtend de goedkope trein te pakken. In Hua Hin dus op zoek naar een geusthouse, na een paar bekeken te hebben eindelijk één gevonden die redelijk was qua prijs. Toen we ingecheckt waren zijn we opzoek gegaan naar het strand. De ene kant van het hotel zag het strand er erg vies uit en ook niemand in het water te vinden. Nadat we een stukje hadden gelopen zijn we terug gegaan en de andere kant opgegaan. Hier was het al gelijk een stuk drukker en schoner, wel waren hier redelijk wat kwallen in de zee. Wat ons opgevallen is, is dat dit een vrij dure plek is op te slapen en te eten.

Hua Hin - 1          Hua Hin - 2

Dag 35
Eindelijk konden we de trein pakken richting Chumphon, waar we de boot naar Koh Toa kunnen pakken. Om kwart voor 12 zou de trein vertrekken vanuit Hua Hin, maar deze had een half uur vertraging. Ongeveer 4,5 uur later stonden we in Chumphon, waar we tickets hebben geregeld voor de Nachtboot richting Koh Tao. Deze vertrok om 11 uur, dus we hebben nog wat gegeten en rondgewandeld door Chumphon. Op de boot kregen we allebei een bed aangewezen voor de nacht.

Nachtboot

Dag 36
Op de nachtboot hebben we redelijk geslapen, maar wel kort. Op Koh Tao aangekomen wouden we eigenlijk naar Bans diving resort gaan waar we voor 10 oktober hebben gereserveerd voor een PADI open water duikcursus, deze zouden we graag verplaatsen naar vandaag al. Bij de ferry stond iemand van het resort te wachten en die heeft ons gebracht, hier hebben we nog wel 2 uur moeten wachten tot de receptie open was. Toen deze open was, konden we gelijk inchecken en naar de kamer. De cursus begon in de avond om 5 uur in het Nederlands, de dag hebben we doorgebracht in het resort en in het dorpje. De cursus begon met theorie, en blijkbaar kon onze lerares geen Nederlands, maar komt ze uit Zuid-Afrika en kan ze een paar woorden Nederlands, maar de boeken, films en examens zijn wel in het Nederlands. De eerste les was vrij zwaar, door de lange dag die we al hadden gemaakt.

Dag 37
Deze dag begon weer met theorie, maar nu ook alles gehad, in de middag gingen we voor het eerste duiken in het zwembad, hier hebben we verschillende technieken geleerd en wat te doen in nood. Dit heeft ongeveer 3 uur geduurd, hierbij voornamelijk geleerd om te ademen en te zweven onder water.

Duiken - 1          Duiken - 2

Dag 38
Om 7 begon de dag, we vertrokken met de boot naar Mango Bay voor onze eerste twee duiken. Eerst onze pakken aangedaan en in het water gesprongen, de eerste keer onder water moesten we enkele oefeningen doen die we de dag er voor hadden geleerd en daarna gingen we zwemmen langs het koraal. Hier verschillende soorten vissen gezien zoals bijvoorbeeld een mureen, papegaaivis en lange vin vis. Nemo hebben we jammer genoeg niet gevonden, het was een prachtig koraal om te zien, er was veel verscheidenheid. Na de eerste duik boven water gekomen en nog wat oefeningen gedaan voor we terug aan boord gingen. Voor de tweede duik zouden we eerst naar een andere baai gaan, maar omdat er ook Chinezen op onze boot zaten ging dit niet door. Op meerdere plekken hebben blijkbaar al Chinezen koraal kapot gemaakt, dus die zijn niet in elke baai welkom. De tweede duik was aan de andere kant, eerst weer wat oefeningen gedaan en toen weer op weg. Weer verscheidende vissen gezien en sompige knagen aan je lichaam als een vis spa. Na de tweede duik weer terug naar het resort waar we konden lunchen en na de lunch moesten we ons schriftelijk examen afleggen. Hiervoor allebei dik geslaagd. In de verder middag wat tijd voor ons zelf en wat aan het zwembad gelegen.

Ban's diving resort

Dag 39
Weer om 7 uur vertrokken met de boot om de laatste twee duiken te doen voor we ons diploma krijgen. Vandaag regende het in de ochtend, maar daar heb je natuurlijk geen last van onder water. De eerste duik hebben we uitgevoerd in White Rock. Hier zijn we afgedaald met een touw tot  12 meter diep en toen tot 18 meter diep gezwommen. Dit is de maximale diepte die we mogen gaan, tijdens deze duik hebben we een prachtige rog gezien. De tweede duik hebben we gedaan bij Red Rock, dit is een gebied met veel rotsen in het water waar koraal over heen is gegroeid. Tijdens de duik zijn we waarschijnlijk over het territorium van een Triggerfish heen gezwommen en deze werd erg agressief en begon ons aan te vallen. Vooral onze lerares had veel angst, omdat ze al een keer is gebeten door zo'n vis en dat voelt aan als een beet van een kleine hond. Na de duik kregen we te horen dat we allebei waren geslaagd voor PADI Open Water duiken. In de middag zijn we opzoek gegaan naar een hotel voor de volgende dag en hebben we gewandeld over het strand. In de avond pizza gegeten bij een restaurant waar de film The Hobbit werd gedraaid.

Koh Tao - 2

Dag 40
Vandaag van Resort gewisseld. In het nieuwe resort een tijdje in de hangmat gelegen en vooral gelezen. Tegen de avond zijn we richting het dorpje Mae Haad Bay gelopen, dit is het hoofddorp van het eiland. Hier wat rond gelopen en gegeten.

S.B.Cabana Resort - 2

Dag 41
Deze dag een wandeling van het ene kant van het eiland naar de andere kant gelopen. Dit is ongeveer 4 km, maar wel een heuvel over. Het pad was aan het begin goed begaanbaar, maar hoe verder we kwamen hoe meer begroeid met onkruid deze werd. Aan het eind kwamen we vervallen huizen tegen, dit was blijkbaar een Resort die in 2011 gesloten is. Hier zag je goed hoe snel de natuur terug pakt. Ook gaf het een beetje een griezelig gevoel. Het strandje, Laem Thian Bay, bij het resort was vrij klein, maar je was hier wel helemaal alleen, hier een tijdje gezeten en toen weer terug naar ons resort. Onderweg hebben we besloten om nog twee dagen langer op eiland te blijven. Wel alvast tickets gekocht voor de boot en bus naar Krabi toe, wat onze volgende bestemming is. In de avond gegeten bij een restaurant waar we de film The Beach hebben gekeken. Na de film zijn we nog over het strand in het donker gelopen langs verschillende bars waar vuur shows werden gegeven.

Koh Tao - 5

Dag 42
Eerst ons hotel met twee dagen verlengd en daarna wouden we naar het hoogste punt van het eiland lopen voor een uitzichtpunt. Toen het na het ontbijt nog niet was opgeklaard, hebben we besloten om toch maar bij ons hutje te blijven. Overdag wat gelezen en met de Happy Hour allebei een cocktail gehad. In de avond nog bij een café naar een vuurshow gekeken.

Koh Tao - 4          Koh Tao - 8          Koh Tao - 11

Dag 43
Deze dag wouden we mee met een snorkeltrekking. In de ochtend waren we nog wat aan het twijfelen of we zouden gaan, omdat het weer niet super was. Toch zijn we maar vertrokken. Eerst konden we gaan snorkelen in Shark Bay, hier was voornamelijk dood koraal. Dit was op zich wel bijzonder om te zien, maar niet het schoonste. De tweede stop was Aow Leuk Bay, hier was levend koraal en vrij veel scholen vissen. Toen we naar de derde snorkelpunt vertrokken werd de zee wilder en wilder en hogere golven. De laatste stop was Hin Wong Bay, dit was dichtbij de rotsen snorkelen. In de verte hebben we nog een kwal gezien. Als laatste zijn we nog naar Nang Yuan Island gegaan. Dit is een privé eiland, waar je ook nog eens entree voor moest betalen. het eiland zelf is prachtig. Het zijn eigenlijk drie eilanden die zijn verbonden door middel van een zandbank. Zelf hebben we er geen mooie foto's van kunnen maken, omdat toen we nog geen kwartier op het eiland waren het met bakken de lucht uit kwam vallen. Zoek het maar eens op via Google. Wat erg jammer is van dit eiland dat ze overal belachelijk veel geld voor vragen. In de avond nog bij een restaurant American Sniper gekeken.

Koh Tao - 13          Koh Tao - 21          Koh Tao - 15          Koh Tao - 16          Koh Tao - 18          Koh Tao - 19

Dag 44
De dag dat we vertrekken van Koh Tao. Om 8 uur vertrekken we naar de nachtboot toe. Deze brengt ons naar Surat Thani en vanaf daar pakken we de bus naar Krabi. Hier zullen we rond 10 uur in de ochtend aankomen. Op Koh Tao hebben we een plek opgezocht om de hangmat op te hangen en hier de hele dag een beetje rondgehangen.

Koh Tao - 22

1. Harriet:
    17 oktober 2015
    Allebei gefeliciteerd met alweer een diploma erbij. Leuk!
    Je hebt misschien geen mooie foto's van Nang Yuan Island kunnen maken, maar ik zie toch een heleboel prachtige foto's voorbij komen. Ik geniet elke keer weer met jullie mee.