Jakarta, Bandung & Pangadaran

18 juni 2016 - Pangadaran, Indonesië

Dag 283
Opgestaan en in het dorp op zoek gegaan naar ontbijt. Daarna onze overgebleven pesos gewisseld naar dollars, dit ging moeilijker dan we hadden verwacht, dit mag normaal gesproken niet bij banken, maar voor ons hebben ze een uitzondering gemaakt tegen een erg goede wisselkoers. Rond elf uur naar de luchthaven gegaan met een trycicle. Hier konden we gelijk inchecken en ze wilden ons zelf op een vlucht eerder zetten, want deze had een uur vertraging. We konden dus gelijk door naar het vliegtuig. Hier ingestapt, de deuren gingen dicht en het vliegtuig stond klaar om te vertrekken, reed deze terug en gingen de deuren weer open, er waren problemen zagen we, maar niemand vertelde wat. Een uur later vertrokken we toch, hadden we net zo goed in het vliegtuig kunnen nemen waar we normaal in wouden zitten. In Manila aangekomen hadden we vijf uur wachttijd. Voor de douane een grote maaltijd gehad en wat in winkels rondgekeken. Daarna de douane doorgegaan. Hier zaten we bij onze gate te wachten, maar net voor we instapten veranderde het vliegtuig van Jakarta, naar een plaats in China. Tegen ons zeiden we over een kwartier mag Jakarta. Kwartier later veranderde Jakarta in Singapore. Kenny vraagt wanneer wij mochten, bleken wij opeens aan een andere gate te moeten staan, het ging weer goed. Uiteindelijk waren we maar een kwartier te laat de lucht in. De vlucht duurde drie en half uur en onderweg hebben we wat te eten en drinken gekocht, we hadden ook het geluk om aan de nooduitgang te zitten. Na dat we allebei voor het eerst de evenaar hadden overgestoken, landen we in Jakarta om 12 uur ’s nachts. De douane ging super snel, de tassen duurden iets langer, Buiten de airport direct een taxi geregeld die ons naar ons hotel bracht, hier waren we rond half twee. Kenny heeft snel de tv aangezet om de opening wedstrijd van het EK te kunnen volgen. En het EK wordt hier goed gevolgd, op verschillende zenders in het Engels.

Jakarta - 1

Dag 284
We hadden een ontbijt bij het hotel, maar dat stelde niet veel voor, vooral gericht op Aziaten. Daarna vertrokken om de stad te bekijken. We zijn begonnen bij de Mesjid Istiqlal, de moskee van Jakarta. Hier verder niet in geweest, alleen maar langs gelopen, Recht tegenover de moskee staat de Kathedraal van Jakarta, ook alleen maar langs gelopen. Verderop stond het vroegere witte huis, dit was het administratieve centrum van de Nederlanders. Er stonden hier meer oude Nederlands gebouwen, die door de regering in die tijd werden gebruikt. We zijn geëindigd bij de Merdeka, een gigantisch plein met een groot standbeeld. Hier is ook het treinstation, waar we voor de volgende dag en treinticket naar Bandung hebben geregeld. Vanaf de Merdeka hebben we een taxi gepakt naar een super chique winkelcentrum, waar ook het Hard Rock Café zit. Hier konden we door de Ramandan geen bier drinken, dus daarom een soda gepakt. In het winkelcentrum hebben we heerlijke Vietnamese Beef Pho gehad. Vanaf het winkelcentrum een taxi gepakt naar Batavia, de oude stad van Jakarta. Hier eerst het Museum Bank Indonesia bezocht. Een erg leuk museum over de geschiedenis van Bank of Indonesia. Deze bank is opgericht door de Nederlanders als eerste bank in Indonesië, De Javaanse Bank. De hele geschiedenis werd laten zien en ook oude kantoren waar vroeger Nederlandse directeuren zaten. Ook kon je de oude kluis in en was er een zaal, waar ongeveer elk biljet en muntstuk van de wereld te vinden was. Bijvoorbeeld ook de Nederlandse gulden en de Belgische Frank. En natuurlijk al het geld wat ooit in Indonesië is gebruikt. Verder was hier nog een erg gezellig pleintje, met gezellig marktjes. Tegen de avond zijn we gaan eten bij de Mc Donalds. Toen we binnen kwamen zaten er al allemaal mensen met hun eten op tafel, maar allemaal zaten ze te wachten zonder het eten aan te raken. Op een bepaald moment werd een bel geluid en iedereen viel aan. De Moslims mochten weer eten. In de avond heeft Kenny weer het EK gevolgd. Met uitzondering van de laatste wedstrijd, deze is te laat, maar gelukkig wordt deze ook nog om 7 uur in de ochtend herhaald.

Jakarta - 4         Jakarta - 8          Jakarta - 12

Dag 285
In de ochtend ontbeten en daarna de taxi gepakt naar het station, om kwart over tien vertrok onze trein naar Bandung. Dit was een rit van drie en een half uur, maar helemaal geen erge rit, wat een prachtige vergezichten. Overal om ons heen waren rijstterrassen. Om kwart voor twee kwamen we aan in Bandung, hier op zoek gegaan naar een hotelletje en al snel eentje gevonden, Tegen de avond nog wat door het centrum heen gelopen, verder niet echt bijzonder, Nog wel geïnterviewd door een paar giechelende studentes. Verder waren er een paar oud Nederlandse gebouwen met Nederlandse teksten, Ook sprak onze hoteleigenaar een redelijk woordje Nederlands.

Bandung - 1          Bandung - 4

Dag 286
We hadden een ontbijt bij het hotel, maar dit stelde totaal niks voor, we kregen 1 boterham met een beetje jam. Daarna hebben we een taxi gepakt naar het busstation, waar we om negen uur de lokale bus naar Pangadaran konden pakken. Deze bus deed er zes uur over, met weer prachtige vergezichten, wat een prachtig eiland is dit. Onderweg hadden we gehoopt dat ze zouden stoppen voor te lunchen, maar het is natuurlijk ramadan en alle wegrestaurants waren dicht, gelukkig kreeg Kenny om twaalf uur vijf minuten de tijd om snel bananenchips met een frisdrankje te kopen. Uitgehongerd kwamen we in Pangadaran aan, een stukje gelopen en op zoek naar een hotel, je ziet erg goed dat het laagseizoen is, want van alle kanten schreeuwen hotels of je bij hun wil slapen. Een hotel geregeld en daarna had het hotel iemand opgebeld voor uitleg over surflessen, met deze jongen een tijdje gepraat. Tegen de avond naar het surf camp gelopen en een surf les voor de volgende dag geregeld. Het dorpje is verder heel erg dood, wel een erg mooi zwart strand. In de nacht heeft Kenny de rode duivels gekeken van 2 uur tot 4 uur, jammer van het verlies.

Pangadaran - 1

Dag 287
Surfen dag 1. Om tien uur begon onze les, eerst een heerlijke pannenkoek gegeten bij het hotel en daarna naar het strand toe. Op het strand kregen we eerst wat uitleg en daarna het water in. Femke stond al snel op haar bord, bij Kenny duurde dit iets langer. We hebben ongeveer een uur in het water gezeten. Daarna een uurtje rust genomen. De tweede les uur ging bij Femke iets slechter, door de vermoeidheid bij Kenny ging het goed. Daarna geluncht en middag pauze genomen en rond vier uur nog een keer het water in gegaan maar nu met zijn tweeën en 1 bord, dit om elkaar te helpen. Nog een paar goede golven kunnen pakken.

Pangadaran - 2          Pangadaran - 4

Dag 288
Surfen dag 2. Om zeven uur was het begin van de surfdag. Bij Femke ging het niet goed in de ochtend. Daarna ontbeten bij ons hotel en gerust. Om elf uur weer richting het strand gegaan voor sessie twee. Hier ging het al een stuk beter bij Femke. Ook hebben we nu maar één surfboard op ons tweeën gehuurd en helpen we elkaar in het water. Daarna hebben we geluncht en gerust. Om drie uur onze laatste sessie gedaan. Deze ging bij ons allebei echt geweldig, bijna elke golf stonden we recht op ons bord. Om vijf uur kwamen we trots het water weer uit en ook onze leraren van de dag er voor hadden aan de kant gezien dat het super ging bij ons. Wel zitten we onder de schuurwonden door het bord, maar daar moeten we doorheen bijten. We zijn rond zeven uur gaan eten op het strand.

Pangadaran - 7          Pangadaran - 10

Dag 289
Surfen dag 3. Om acht uur stonden we aan de zee, maar ze vertelden dat de stroming te sterk was en dat we beter later terug konden komen. Hier maar naar geluisterd. Om half twaalf zijn we terug gekomen en de zee in gegaan, met nu een iets moeilijker bord. Allebei een paar keer geprobeerd, maar dit beviel ons niet dus weer terug gewisseld naar ons beginnersbord. Na het surfen geluncht en gepoold in een strandbar en rond drie uur weer gaan surfen, allebei bijna elke keer op ons bord gestaan. Ook nu was de stroming erg sterk en erg vermoeiend. Om vijf uur zijn we allebei apart gegaan omstebeurt, dit om zelf te leren pedellen en een golf uit te kiezen, het ging erg goed. In de avond bij een ander strandbarretje wat gegeten en een wel verdient pintje gedronken. In de nacht heeft het behoorlijk geregend en gewaaid, hopen dat de golven morgen niet te hoog zijn.

Pangadaran - 11          Pangadaran - 14

Dag 290
Surfen dag 4. Uitgeslapen, ontbeten en daarna weer gaan surfen, maar dit keer op een kleiner bord. Dit is iets moeilijker, maar we stonden alweer snel. De stroming was erg sterk vandaag. Nadat we allebei een paar golven hadden gepakt zijn we gaan rusten in het hotel. Daarna gaan lunchen, het eten laten zakken en nog twee sessies op het water gehad. Het gaat elke dag een stukje beter, maar wel erg vermoeiend.

Pangadaran - 17          Pangadaran - 19

Dag 291
Surfen dag 5. Onze laatste dag in Pangadaran, morgen trekken we verder naar Yogyakarta. Uitgeslapen en ontbeten en dan weer op het bord. We zagen al dat de zee er niet echt goed uitzag, maar toch geprobeerd. Al snel begon het te regenen en de golven kwam van overal. Het water uitgegaan en het kwam met bakken de hemel uitvallen. Een lunch in de regen genomen en daarna werd het gelukkig weer droog. Na de lunch nog een paar golven gepakt en het ging super goed, hiermee ook ons surfen afgesloten. Tegen de avond begon het weer erg hard te regenen. Ons surfavontuur hebben we afgesloten met een pintje en een pizza. Om acht uur hebben we natuurlijk naar de rode duivels gekeken, gelukkig hebben ze deze keer een mooie overwinning behaalt.

Pangadaran - 20          Pangadaran - 22

1. Vicky Piryns:
    18 juni 2016
    Fantastisch dat jullie leren surfen! Jullie zijn al echte wereldburgers
  2. Marina:
    18 juni 2016
    Top wat jullie allemaal durven en doen ,
  3. Harriet:
    19 juni 2016
    Stoer hoor, surfen op die hoge golven in Pangandaran!
  4. Anja Kobus:
    19 juni 2016
    Stoer hoor surfen en mooi dat het zo goed ging!