Bais City, Bacolod, Guimaras, Silay

9 juni 2016 - Silay, Filipijnen

Dag 276
Rond een uur of 10 hebben we de bus gepakt naar Bais City toe. De reis duurde ongeveer een uur en hier aangekomen naar ons hotel gegaan, die we al hadden geboekt. Het hotel stelde zeker niet veel voor, maar de stad ook niet. We kwamen hier om dolfijnen en walvissen te gaan spotten. Bij de informatie dienst kon je dit boeken en die zeiden tegen ons dat alles vol is op de dure boten na en dat zou ons honderd euro kosten, dit was voor een boot voor 20 man, waar we op zich niks mee konden. Wij vroegen of we met andere mensen mee konden, en dat mocht niet zeiden ze, we moesten een privé boot boeken. Als we iets anders wilden moesten we maar naar de haven gaan om zelf een boot te regelen. Om twee uur naar de haven gegaan, daar uiteindelijk een kleine boot voor een pak minder geld kunnen regelen. Wel moesten we de volgende ochtend om 6 uur bij de pier staan. In de avond een maal gekocht voor de volgende dag en diner gegeten in de stad. Ook nog even over een avondmarkt gewandeld.

Dag 277
Om vijf uur opgestaan, want om half zes werden we opgehaald. Om kwart voor zes zaten we in de boot op weg naar de dolfijnen. Het eerste half uur maar turen en turen en we zagen geen enkele dolfijn. Uiteindelijk na drie kwartier zagen we de eerste springen en kort daarna zaten er wel honderd om onze boot heen te springen en duikelen. Wat en mooi gezicht (Marina, we hebben er een paar mooi op de foto kunnen zetten). Ongeveer drie kwartier hebben we hier van kunnen genieten, want daarna kwamen er andere boten aan. Jammer genoeg geen walvissen gespot, maar de kans was ook erg klein om één te zien. Vanaf de dolfijnen gingen we door naar de White Sandbank, een prachtige zandbed in de zee waar het water super helder was. Ook een kans om zeeslangen te zien, niet gezien. Wel heeft Kenny hier heerlijk gezwommen. Daar een uurtje gedobberd en ontbeten, daarna op weg naar de mangrove. Dit stelde echt niks voor, een betonnen plateau door de mangrove heen. Om tien uur stonden we weer aan land, waar we met een trycicle naar de bus halte gegaan zijn en daar de bus naar Bacolod hebben gepakt. Blijkbaar de verkeerde. Dit was de langzame en tegen zeven uur waren we pas op ons hotel in Bacolod. De stad zag er in het donker niet bijzonder uit. Maar de volgende dag vertrekken we naar Guimaras, voor onze laatste dagen in de Filipijnen in een resort.

Bais City - 3          Bais City - 6          Bais City - 7          Bais City - 11          Bais City - 13

Dag 278
In de ochtend om zes uur opgestaan, om een jeepney te pakken naar het busstation, vanwaar we een jeepney pakten naar de ferry van Pulupandan. We hadden gehoord dat we drie uur van te voren aanwezig moesten zijn voor een ticket en gelukkig hadden wij nog één van de laatste tickets voor de twaalf uur boot. Nu moesten we drie uur wachten op een boot op een strand waar niks was. Om twaalf uur vertrokken we richting Guimaras, met een volgestampte boot met mensen, kippen, motoren en etenswaren. De boottocht was verschrikkelijk naar het eiland toe. Op het eiland aangekomen kwamen we aan op een strand, waar niks was dan een paar schreeuwende trycicle chauffeurs. Hier niks van aangetrokken en naar de hoofdweg gelopen. Hier stopte een motor die ons wel wilde brengen voor weinig geld. Wij met zijn tweeën en al onze bagage achter op de motor, dit was echt niet veilig. Eindelijk kwamen we aan in het resortje, waar we een gratis upgrade kregen voor onze kamer, nu met badkamer en zeezicht. Hier kunnen we ons de komende drie dagen wel vermaken. Het eten wat ze hier maken is ook heerlijk en ze hebben een klein zwembadje.

Guimaras - 1          Guimaras - 3

Dag 279
Rustdag.

Guimaras - 6

Dag 280
Rustdag.

Guimaras - 4

Dag 281
Onze laatste ochtend in Guimaras. Helemaal uitgerust kunnen we op weg richting Indonesië. Om kwart voor elf zouden we worden opgehaald door een trycicle chauffeur die ons naar de ferry zou brengen, deze kwam niet opdagen. De hoteleigenaren van alles proberen te regelen, maar het lukte maar niet. Ze hadden al naar de ferry gebeld om op ons te wachten. Uiteindelijk 25 voor twaalf hadden ze iemand gevonden, en die is met een gevaarlijke snelheid (we zijn blij dat we niet uit de bocht zijn gevlogen) naar de pier gereden. Om Kwart voor twaalf kwamen we aan en konden we nog net een ticket kopen en met de trycicle met een noodvaart de pier over gereden, aan boord gerend en vertrokken. We hebben een veel veiligere boot optie dan de heen weg gepakt, en deze zat een stuk aangenamer. Op Negros aangekomen een gedeelde trycicle gepakt naar de Jeepney toe naar Bacolod. Hier een hotel uitgezocht voor een nacht slapen.

Guimaras - 7

Dag 282
De laatste volle dag in de Filipijnen. Uitgeslapen en ontbeten in het hotel. Rond twaalf uur uitgecheckt en een lunch gehad in Bacolod. Daarna een Jeepney gepakt naar het noord station en een bus geregeld naar Silay, die deed er een half uur over. In Silay naar het hotel gegaan die we al hadden geboekt. Even gerust en daarna het dorpje bekeken. In begin 20 ste eeuw zaten in dit dorpje de rijke suikerbaronnen van de Filipijnen en was dit 1 van de belangrijkste steden van de Filipijnen. Veel rijke families hadden hier kasten van huizen staan, en drie stuks zijn nu te bezichtigen. Een van de huizen hebben we bekeken, het roze huis. Je zag binnen in dat het een rijke familie was, want ze hadden muziek instrumenten uit Duitsland, glazen uit Oostenrijk en Schilderijen uit Nederland. Hier een erg leuke rondleiding gehad en als afsluiter kregen we de Barbie en Ken verzameling te zien van de vrouw des huizes, die ze had gemaakt van alle bekende Filippino's. Natuurlijk stond de bekendste presidentsvrouw van de Filipijnen er ook tussen, Imelda Marcos, wel niet met haar 5000 paar schoenen. Na de bezichtiging van dit huis een beetje rond gelopen door het stadje. In de avond onze tassen ingepakt en alles klaar gezet voor de vlucht van morgen naar Jakarta toe. Om 2 uur vertrekt onze vlucht naar Manila toe, waar om 8 uur onze vlucht vertrekt naar Jakarta, waar we rond 12 uur ´s nachts landen. De Filipijnen heeft ons positief verrast. super mooie duik plekken, stranden en natuur. Een maand is niet genoeg in de Filipijnen, dus we gaan zeker terug komen om andere gebieden te gaan verkennen. Nu kijken we uit naar ons volgende avontuur, een maand lang Java Indonesië.

Silay - 2          Silay - 5          Silay - 7          Silay - 9

1. Anja Kobus:
    9 juni 2016
    Inderdaad een mooi en positief verhaal over de Filipijnen. Wie weet gaan we er ook nog eens heen!
  2. Henk Kobus:
    9 juni 2016
    Prachtige foto's en mooie verhalen......je beleeft t een (klein) beetje mee.....
  3. Marina:
    11 juni 2016
    Prachtig thx toch fantastisch mooie dieren he