Hoi An & Hue

4 februari 2016 - Hue, Vietnam

Dag 151
De nachtbus viel deze keer mee, Femke lag apart op een bedje en Kenny had een bed met een buurman, dat lag wat slechter. De bus zette ons in de buurt van het centrum af. Al vlug een hotel gevonden met zwembad en ontbijt, hier ingecheckt en eerst een bus ticket naar Hue geregeld. Toen dit gedaan was zijn we de oude stad ingegaan, hier wat ontbijt gehad in een heel oud huisje. Daarna rond gelopen in het oude centrum, hier staan erg mooie huizen en gebouwen. Met een ticket mochten we vijf gebouwen in. In de ochtend zijn we de Assembly Hall of the Fujian Chinese Congregation, Tan Ky House en Quan Tang House ingegaan. Van binnen waren deze allemaal niet zo bijzonder. Verder nog de Japanese Covered Bridge bekeken. Deze staat op alle foto's als je het over Hoi An hebt. In het dorpje nog een oude bekende tegen gekomen, hier mee afgesproken om de volgende dag My Son en Danang te gaan bekijken op de motor. In de middag gezwommen. In de avond met de Nederlanders afgesproken die we in Dalat hebben ontmoet.

Hoi An - 8         Hoi An - 18

Dag 152
Lekker ontbeten in het hotel en daarna op weg met de brommer naar My Son, dit was ongeveer drie kwartier rijden. My Son is een tempel uit de Cham tijd. De tempels waren niet erg bijzonder, maar dit komt denken we voornamelijk omdat we al zulke mooie tempels onderweg gezien hebben. In My Son wat rondgelopen, hier zijn verschillende tempel groepen. Veel is plat gebombardeerd door de Amerikanen. Na My Son zijn we naar Danang gegaan, dit is de op vijf na grootste stad van Vietnam. Toen we er heen reden, zagen we al van ver dat dit een erg moderne stad was. Veel hoogbouw en erg mooie bruggen. We zijn wat door de stad heen gereden, er is verder niet erg veel te zien. Ook zijn we nog lang de Marble Mountains gereden, dit is een karst gebergte. Hier zijn we verder niet in geweest, in de avond nog een Bia Hoi gedronken. Dit is plaatselijk bier wat thuis wordt gebrouwen. Binnen vierentwintig uur dient het opgedronken te worden.

My Son - 1          My Son - 4          Hoi An - 23

Dag 153
De dag begon al goed. We waren speciaal om 6 uur opgestaan om 6.30 te ontbijten. Hier begonnen ze dus een half uur te laat mee, dus wachten. Daarna zouden we om 7.30 worden opgehaald voor de bus naar Hué. Deze kwam ons eindelijk ophalen om 9 uur, waarom zijn we toch zo vroeg opgestaan vraag je je dan af. De bus zelf was ook nog eens een slaapbus, dus je moest liggen in plaats van zitten. Hoe dichter we bij Hué kwamen hoe slechter het weer werd, in Hué regende het zelfs. Ook was het hier maar 15 graden, stonden we daar in korte broek, slippers aan en een t-shirt, brrr. Wat rond gelopen tot we een leuke homestay hadden gevonden met erg vriendelijke eigenaren. In de middag geld opgehaald, omdat met het Tet festival alle banken een week dicht zijn. Verder nog naar een supermarkt gelopen, maar daarna waren we al snel zat van het weer en de kou. Voor de rest niet veel gedaan deze dag.

Dag 154
Vanaf de ochtend regende het al, dus eerst opzoek gegaan naar een warme jas. Daarna de regen getrotseerd en de Imperial Enclosure bekeken. De keizerlijke gebouwen staan nog recht op, maar 20 van de 148 gebouwen, hebben maar de bombardementen van de Fransen overleefd. De gebouwen die er nog staan zijn erg mooi, deze lijken op het keizerlijke paleis in Beijing. Je ziet erg dat de Chinezen lang in Vietnam hebben geregeerd, er zijn erg veel Chinese invloeden. De rest van de dag bleef het alleen maar regenen dus zijn we terug gegaan naar de Homestay. Toen we hier even zaten, kregen we helaas droevig nieuws vanuit Nederland, oma is op 2 februari overleden.

Hue - 2          Hue - 5          Hue - 7          Hue - 11

Dag 155
Vandaag was de bedoeling om naar de Demilitarised Zone (DMZ) te gaan. Toen we net op de brommer zat begon het alweer te regenen. We besloten om dan maar wat rond te rijden door Hué. Toen we bij de keizerlijke tombe aankwamen, moesten we vrij veel entree betalen, dus besloten we om dat niet te doen, maar verder op was een iets minder mooie tombe gratis te bekijken. Ook hebben we een paar pagodes bekeken. Toen het veel begon te regenen, brommer ingeleverd en in homestay gebleven. Hopen dat het in Hanoi beter weer wordt over twee dagen.

Hue - 12          Hue - 14

Dag 156
Eerst uitgeslapen, heerlijk ontbijtje gekregen van onze homestay, uitgecheckt en daarna wat rondgelopen door Hué. Vannacht nemen we de nachtbus naar Ha Noi, hopen op goede plaatsen!!

1. Marina:
    4 februari 2016
    Regen ? En geen jas of paraplu bij van vsh ?
  2. Alex:
    4 februari 2016
    Jammer om te horen van je oma..... En de regen. Innige deelneming