Hillston - Deel 4

23 juni 2017 - Hillston, Australië

Dag 537-543
In de ochtend samen naar de knoflook shed gereden, zonder te weten wat we moesten doen. Femke moest haar collega helpen met knoflook checks en Kenny moest samen met een Canadees en twee Duitsers dozen knoflook in ijzeren bins doen, om te vervoeren. Aan eind van de dag heeft Femke hun nog mee geholpen. Op dinsdag moesten we in de ochtend eerst de sorteermachine gebruiken, Kenny op de forklift en Femke als supervisor. Daarna pallets met knoflook gereed zetten samen met de Duitsers en de Canadees, om in de middag met zijn twee nog op de sorteermachine te werken. Aan eind van de middag hadden we alles gereed staan voor de vrachtwagen. Op woensdag weer op sorteermachine gestaan en gedeeltelijk dingen klaar gezet voor de vrachtwagen, dat alles gereed stond voor de laatste vrachtwagen. Deze heeft Kenny op donderdag ochtend in geladen. Op donderdag en vrijdag hebben we de laatste dingen door de sorteermachine gehaald, zodat deze niet meer gebruikt hoeft te worden tot het volgende seizoen. Op vrijdag avond kwamen de twee Duitsers een drankje bij ons drinken in de cabine. Op zaterdag moesten we kunstmest strooien bij de manager op zijn boerderij. Toen dat gedaan was, moest Kenny de waterleidingen verlengen en Femke takken van de boom afknippen. Op zondag had Femke vrij en moest Kenny nog een paar leidingen verlengen en helpen een auto te verplaatsen. Op zondag avond kwamen de Duitsers nog een keer langs om films uit te wisselen.

Hillston - 47

Dag 544-550
Op maandag moesten we alle zwarte knoflook dozen en kersendozen uit het magazijn verplaatsen, naar buiten op een plek waar ze alle dozen bewaren. Dit vervoerden we met kleine tractoren, met aanhangwagen. Dit was behoorlijk wat werk en we waren er de hele dag mee bezig. Op dinsdag zijn we met de tractors het veld op gegaan om omgezaagde bomen te verplaatsen. De hele dag er over gedaan, om een veld leeg te krijgen. Was wel een keer leuk voor Femke om tractor te rijden. Op dinsdagochtend bij een ander veld begonnen om bomen te verplaatsen. In de pauze werden we opgehaald door de manager, dat we in de shed moesten zijn, want Femke's hulp was daar nodig, omdat een collega de knoflook checks niet meer aan kon. Kenny moest knoflook bins verplaatsen, zodat er ruimte was voor de volgende machine die we moeten gebruiken. Met deze machine gaan we knoflook zaad maken voor het planten. Op donderdag, moest Kenny beginnen met de machine om te zetten in het magazijn en Femke is verder gegaan met bomen te verplaatsen. Op Vrijdag was het voor Femke hetzelfde en Kenny heeft in de ochtend met de manager rondgereden, om water pompen te controleren. In de middag moesten we samen de sorteermachine en de grond er om heen schoon maken. Met een bladblazer, die we in het magazijn vonden hadden we dit erg snel gedaan. Daarna nog Argentijnse knoflook in een bin gedaan. Op zaterdag en zondag hebben we allebei erg lange dagen gemaakt, want alle bomen moesten worden weggehaald van de velden, en dit was nog behoorlijk wat werk.

Hillston - 48          Hillston - 49          Hillston - 50

Dag 551-558
Onze derde week terug in Hillston heeft Kenny samen met de canadees de nieuwe machine helemaal in elkaar gezet in het magazijn, en dat alleen maar met behulp van van foto's van vorig jaar. Femke moest jonge kersen bomen gaan bij knippen. Wat ze tot zaterdag heeft moeten doen. Tussendoor ook nog caravanpark, kantoor en kantine schoon moeten maken. Kenny heeft van dinsdag tot vrijdag de sprinklers in het veld gerepareerd. Op zaterdag mocht hij met een tractor weer bomen uit het veld rijden. Op zondag waren we beiden vrij. Even genoten van een dagje af.

Hillston - 51

Dag 559-565
Op zondag nacht kwam het met bakken de lucht uit en werden we op maandagochtend ge-smst dat we niet op het werk hoefden te komen want het veld was zeiknat.van dinsdag tot en met zaterdag is Femke bezig geweest met kersen bomen te knippen en Kenny mocht eindelijk weer de tractor op. Hij moest op het knoflook veld onkruid gaan sproeien. Op zondag zijn we samen naar Griffith geweest, waar we werk kleren hebben gekocht, uit eten zijn geweest bij een Italiaans restaurant, een film gezien, Alone in Berlin, in de bioscoop, en grote boodschappen gedaan.

Hillston - 52

Dag 566-572
Op maandag heeft Femke met de tractor bomen uit een veld gereden en op dinsdag ochtend het zelfde gedaan, wel een paar keer nat geregend deze dag. In de middag moest iedereen van het bedrijf bij de kraak machine zijn, om deze uit te testen. Femke werd hier vast alles uitgelegd, wat ze moest dit gaan doen als supervisor. Kenny moest de taak doen van een sorteerder op de machine. We hebben dit de hele dag uitgetest. In de avond is Kenny met de baas naar de nieuwe planter gaan kijken, die net gearriveerd was uit Frankrijk. Woensdag tot en met vrijdag heeft Kenny hier samen met de baas aan wezen knutselen. Femke is samen met haar nieuwe medewerkers, 7 Indiers en een Australiër op woensdag begonnen met het kraken van knoflook. Op donderdag had Femke een dag vrij. Vanaf vrijdag tot en met zondag op dit machine gewerkt, met af en toe problemen op het machine door deffecten. Kenny is vanaf zaterdag de knoflook gaan planten.

Hillston - 53

Dag 573-579
Voor Kenny was het een lange week en hij heeft van maandag tot en met zondag geplant. Femke kon maar tot donderdag werken, want toen stond er te veel klaar om te planten. Drie dagen vrij zijn in Hillston, zijn toch lange dagen.

Hillston - 54

Dag 580-586
Op maandag mocht Femke gelukkig ook weer werken, maar dit werden vervelende dagen. We waren witte knoflook aan het gereedmaken, maar er zat zoveel rode knoflook in, dat we alles konden herdoen. Dit heeft ons heel veel werk gekost. Op vrijdag waren we hier eindelijk mee klaar. Kenny heeft zo goed als de hele week gepland, met uitzondering op woensdag middag, toen heeft hij lege dozen rond gereden, van het veld naar de shed. En op vrijdag ochtend was zijn tractor bij de mechanieker, dus heeft hij in de ochtend bij Femke aan de machine gewerkt. Op zaterdag was Femke vrij, maar Kenny moest het laatste witte knoflook er in rijden. Op zondag is Femke begonnen aan het rode knoflook en Kenny heeft het laatste witte knoflook geplant.

Dag 587-593
Van Maandag tot en met donderdag heeft Femke lange dagen op de machine gemaakt, de rode knoflook moest er door heen. Kenny heeft lange dagen op het veld gemaakt, om alle knoflook te planten. Op vrijdag had Femke vrij, door Goede vrijdag, officiële vrije dag in Australië. Ook op zaterdag was Femke vrij en hebben we in de avond bij onze Tasmaanse vrienden (Andrew en Amanda) op de camping wat bier gedronken. Op Paaszondag, waren we door onze baas uitgenodigd, om cricket te spelen op het veld. Om één uur waren we aanwezig, en het bier vloeide al goed. We zaten allebei in een ander cricketteam, maar het ging ons niet goed af. was wel een leuke ervaring om een keer te spelen. Na de cricket werden er worsten op de barbie (bbq) gelegd. Na de barbie was er een kinder activiteit, in het bos konden ze paaseitjes gaan zoeken. Daarna toen het kouder en donker werd, werd er een kampvuur aangestoken en nog meer gebbqd.

Hillston - 56          Hillston - 57          Hillston - 58

Dag 594-600
Op Paasmaandag hadden we allebei een dag vrij. Op deze dag hebben we onze tweede jaar visum aangevraagd. Femke was gelijk goed gekeurd, Kenny moest een weekje wachten op het antwoord, en is ook goed gekeurd. Op dinsdag kreeg Femke te horen dat ze alweer niet mocht werken, nu werd het toch wel vaak vrij. Kenny heeft tot donderdag gepland en op vrijdag maar twee uur gemaakt, door de regen moest hij naar huis komen. Op woensdag heeft Femke wel gewerkt, maar op donderdag tot zaterdag weer vrij. Op vrijdag samen met onze Amanda naar Griffith gereden. Hier wat gewinkeld. In de avond is Femke met een kennis uit dorp bij haar thuis jurken gaan passen, voor de paarden races van zaterdag. Op zaterdag waren we allebei vrij door de paarden races, het hele dorp ging hier natuurlijk heen. De vrouwen moeten helemaal opgetut gaan. in de ochtend ons klaar gemaakt en om twaalf uur met Amanda en Andrew naar de races vertrokken. Na drie races vonden wij het wel erg saai worden met zijn allen, en zijn we terug naar de camping gegaan, om daar gewoon zelf een feestje te maken. gelukkig hebben ze van ons nooit entree gevraagd voor de races. Zie onder video's, filmpjes van de races. Op zondag avond hebben we de irrigatie systeem gecontroleerd op het knoflook veld. hier werden we vooral erg nat van.

Hillston - 59          Hillston - 62          Hillston - 63

Dag 601-607
Op maandag is Femke in de shed bins gaan vullen, die nog door machine moesten worden gehaald voor het kraken. Kenny is gaan planten op het veld. Op dinsdag waren we vrij, want het was Anzac Day (Feestdag in Australië). Op woensdag en donderdag moest Femke elke keer maar dagen van 3 uur maken, dat we er genoeg van hadden en op donderdag naar een andere boer gebeld voor werk en de voor vrijdag had Femke ander werk. Op vrijdag heeft Femke op het aardappelveld, stokken, omgevallen bomen en dergelijke verwijderd. dit deed ze samen met twee Australiërs. Kenny moest nu met een boze baas nog tot zaterdag werken, om knoflook te planten. Op zaterdag was Femke vrij en op zondag allebei vrij.

Hillston - 64           Hillston - 65

Dag 608-614
Tot en met woensdag moest Kenny nog voor de knoflook werken, en eindelijk op donderdag kon hij beginnen bij de aardappelen. Op donderdag machine klaar gemaakt en vanaf vrijdag beginnen met het planten van graan, dit gebeurt met een airseeder. Kenny rijdt hiermee 12 uur per dag en in het weekend, krijgt hij 1.5 keer betaald, dat tikt goed aan. Femke heeft op maandag stokken van het veld gehaald. Op dinsdag de graan silo's schoongemaakt, zodat deze weer kunnen worden gebruikt en mee geholpen om de graanmachine voor Kenny gereed te maken, banden en dergelijk verwisselen. Woensdag tot vrijdag bezig geweest met het veld op te ruimen. In het weekend zou Femke vrij zijn, maar op zaterdag werd ze in de ochtend gebeld of ze toch kon werken. Tuurlijk stond ze gelijk gereed. Wel moest ze deze dag alleen werken, ook voor haar geld 1.5x betaald in het weekend. Ook op zondag heeft Femke gewerkt, maar dit keer waren de anderen wel weer aanwezig.

Hillston - 67          Hillston - 69

Dag 615-621
Kenny heeft maandag tot en met zondag graan geplant. Femke heeft maandag en dinsdag weer stokken van het veld afgehaald en op woensdag met een verrijker, kunstmest korrels in een vrachtwagen, moeten plaatsen, eind van de dag begonnen met binnenkant van tractoren schoon te maken. Op donderdag verder bezig geweest met de tractoren en verder vrachtwagens en forklifts schoongemaakt. Op vrijdag voor de laatste keer takken van de velden afgehaald. Op zaterdag en zondag vrij. Op vrijdagavond zijn we met Andrew en Amanda naar happy hour geweest en in de avond nog playstation gespeeld in hun cabine. Op zaterdag is Femke met Andrew en Amanda naar een plaatselijke markt geweest, stelde niet veel voor.

Hillston - 70          Hillston - 73

Dag 622-628
Op maandag hebben we allebei Kenny zijn tractor omgebouwd. Hier de hele dag mee bezig geweest. Op dinsdag begon Femke met de aardappel oogst. Haar taak is samen met drie anderen, boven op de harvestmachine de rotte aardappelen, klei, stenen en alles wat geen aardappel is van een band te pakken. Dit tot en met donderdag gedaan, maar op donderdag begon het vanaf drie uur te regenen en konden we niet meer verder Kenny is van dinsdag tot donderdag bezig geweest met undersooing, wat een gigantische machine. Op vrijdag hadden we doordat het regende een safety meeting op kantoor en daarna een lunch met een aardappel gevuld met gehad, groenten en zure room. Niet echt ons eten. Omdat we al om twaalf uur vrij waren deze dag zijn we naar Griffith gereden om boodschapjes te doen en lekker uit eten geweest voor ons twee jaar huwelijk. Kenny heeft voor ons diner nog even naar de kapper geweest om zijn baard bij te knippen en een leuk kapsel te laten knippen. We hebben gegeten bij een Italiaans restaurant. Vooraf nog een biertje gedaan bij een gezellige pub. Als voorafje hadden we een ruccola pizza om te delen, hoofdgerecht Kenny pittige spaghetti en Femke risotto en Kenny als dessert Tiramisu. Het was echt een top maaltijd. Griffith staat bekend om zijn vele en goede Italiaanse restaurant. Op zaterdag is Kenny nog een paar uur gaan werken en gelijk onze auto wat aangepast in de achterbak. Op zondag is Kenny op de playstation met Andrew golf gaan spelen.

Hillston - 76          Hillston - 78

Dag 629-635
Doordat het zoveel had geregend de week hiervoor, gingen we tijdelijk werken voor de knoflook. Op maandag eerst twee uur op de grading machine gewerkt met vier Koreanen. Daarna is Femke met twee collega's de irrigatie gedaan in het kersenveld en eind van de dag nog materialen schoongemaakt. Op dinsdag tot en met donderdag voor de aardappelen gewerkt en hierbij moesten we houten bins schoon spuiten. Kenny heeft deze dagen voor de knoflook gewerkt en heeft vooral dingen in de shed opgeruimd en de knoflookmachine schoongemaakt en uit elkaar gehaald. Dinsdagavond in de pub gegeten met Andrew en Amanda, erg lekker. Op vrijdag weer samen gewerkt in de knoflook en hier weer aan de grading machine gewerkt. Vrijdagavond naar Happy Hour geweest en later nog bij Andrew en Amanda een bordspel gespeeld. Op zaterdag en zondag heeft Kenny aan de irrigatie gewerkt van de knoflook. Femke was het weekend vrij.

Dag 636-642
Op maandag is Femke weer begonnen met werken bij de aardappelen, en we moesten weer bins schoonmaken. Op dinsdag gingen we eindelijk weer aardappelen uitrijden. Dit tot en met zondag gedaan. Kenny heeft op maandag en dinsdag nog voor de knoflook de sprinklers gerepareerd, maar op woensdag weer begonnen te werken bij de aardappelen. Hier de velden gereed gemaakt voor het graan, doordat de aardappelen beginnen zal hij de komende tijd dagen van 15 uur moeten maken.

Hillston - 90

Dag 643-649
Van maandag tot en met vrijdag heeft Kenny geundersowed voor het graan bij de aardappelen en Femke aardappelen gesorteerd. Op zaterdag hebben we voor de knoflook een machine in elkaar gezet. Op zondag waren we allebij vrij en zijn we met Amanda en Andrew naar Griffith gereden voor het Indische Sikh festival. Hier werd allemaal gratis eten uitgedeeld. Hier een tijdje rond gelopen en het voelde als of je in India was, alleen een stuk minder smerig.

Hillston - 80          Hillston - 81          Hillston - 82

Dag 650-656
Van maandag tot vrijdag heeft Femke de hele tijd op de aardappel machine gewerkt. Kenny heeft maandag voor de knoflook gewerkt, Hier vakafsluiters gecontroleerd. Van dinsdag tot en met zondag het veld voorbereidt om het te zaaien. Op vrijdag avond heeft Kenny gexboxed met Andy. Op zaterdag avond met Andrew en Amanda uiteten geweest bij Shamrock, waar we heerlijk hebben gegeten en later nog uit geweest bij de plaatselijke bar. Femke was zaterdag en zondag vrij en heeft toen alvast spullen gepakt voor ons vertrek.

Hillston - 83          Hillston - 84          Hillston - 87

Dag 657-661
Deze week hebben we alleen maar op maandag tot en met woensdag gewerkt. Femke moest op maandag normaal gezien gaan grading op de aardappelmachine, maar toen we al een half uur te wachten stonden op het veld kregen we te horen dat dit niet door ging en dat we naar een ander veld moesten hier weer een uur gewacht zeiden ze, ga toch maar naar Packing shed. Hier naartoe gereden en uiteindelijk 4 uur later begonnen met werken. Natuurlijk deze 4 uur wel betaald gekregen. In de packing shed houten bins schoongemaakt. Op dinsdag tot drie uur grading gedaan op aardappelmachine en dan weer naar packing shed geweest om bins schoon te maken. Op woensdag laatste dag werken en de hele dag grading. Aan het eind van de dag afscheid genomen van de collega's. Kenny heeft maandag tot woensdag ge-undersowed. Op donderdag in de workingshed onze auto schoongemaakt en afscheid genomen van de bazen van de aardappel boerderij. Daarna nog naar Garlic farm gereden om daar afscheid te nemen van iedereen. De rest van de dag bezig geweest met onze auto in te pakken. In de avond kwam nog een vriend van ons een biertje drinken in onze cabin. Op vrijdag heeft Kenny de hele dag de xbox van Andy geleend en natuurlijk de hele dag gespeeld. In de avond nog afscheid genomen van iedereen op de camping.

Hillston - 88          Hillston - 89

Nog 16 dagen en we vertrekken naar FIJI :), nog 37 dagen en Anja en Henk komen naar Australië en nog 226 dagen en we vertrekken naar NIEUW ZEELAND waar we Norbert en Annemieke ontmoeten en hopelijk ook Herman en Liesbeth.

1. Norbert Piryns:
    23 juni 2017
    dat was lang geleden dat we nog een verslag van jullie hebben zien passeren, is weer een mooi verhaal geworden, geniet van jullie vakantie op de Fiji eilanden
  2. Anja Kobus:
    23 juni 2017
    Veel gewerkt en lange dagen gemaakt, nu een lekkere lange vakantie in het vooruitzicht! Geniet ervan en tot over ongeveer 5 week. Zin in!!!!!
  3. Marina:
    23 juni 2017
    Tof eindelijk nog iets te lezen geniet er nog van
  4. Sofie:
    26 juni 2017
    Wat leuk om nog eens jullie verhalen te lezen! Drukke tijden gehad . Geniet van jullie tijd met de familie... Groetjes x