Canberra Via Sydney Naar Brisbane

8 juli 2017 - Brisbane, Australië

Dag 662
Om tien uur moesten we vertrekken uit onze cabine. Om half tien kwamen Laura en Andy langs om afscheid van ons te nemen en om tien uur nog afscheid genomen van Amanda en Andrew. Daarna waren we eindelijk na vier maand weer onderweg. Onze eerste slaapplaats zou Wagga Wagga zijn. Dit was ongeveer vier uur rijden. In het dorpje zelf wat rond gelopen, was niet erg bijzonder, maar wel eindelijk na vier maand weer een behoorlijke stad. In de avond op een camping gestaan net buiten de stad. Hier konden we een vuurtje maken. In de nacht kan het behoorlijk afkoelen.

Wagga Wagga - 1

Dag 663
In de ochtend naar Canberra gereden, de hoofdstad van Australië. Hier eerst in de winkel wijk rondgereden, niet erg bijzonder. Daarna naar de politieke wijk geweest. Hier veel statische en gemaakte gebouwen, je ziet echt dat Canberra gebouwd is om een hoofdstad te zijn. Eerst the National Library bezocht en daarna naar het Parliament House gegaan. De bibliotheek was niet erg bijzoinder, maar het Parlementshuis was bijzonder om te zien. Dit is helemaal onder de grond gebouwd met een groen dak en van overal uit de stad zie je de vlag wapperen. Als laatste nog naar het National Arboretum geweest. Hier staan behoorlijk wat bomen van de wereld, maar de meesten nog allemaal heel jong, het is nog in aanbouw. Ook kwamen we net te laat om het museum in te gaan. Geslapen hebben we in een national park, net buiten de stad. Hier in de avond aan een vuurtje gezeten met een Duits meisje die we de vorige dag ook al op de camping tegen kwamen. In de avond liepen er ook twee wombats op de camping rond.

Canberra - 7          Canberra - 1

Dag 664
In de nacht hebben we bijna niet geslapen van de kou, in de ochtend waren al onze ramen van de auto bevroren. Wat hadden we het koud. Het eerste wat we gedaan hebben vandaag is naar Ambassade van België gereden, om Kenny zijn ID-kaart op te halen. Daarna doorgereden naar het centrum om naar de War Memorial te gaan. Hier waren we iets te vroeg dus eerst maar een kop koffie gedronken in een bar er net naast. Het museum was interessant, omdat het ging over de eerste en tweede oorlog in Australië, waar wij zelf erg weinig van af weten. In de middag nog de dorpjes Berrima en Bowral bezocht, het laatste was leuk om door te wandelen. In de avond geslapen op een camping in Kangaroo Valley. Het leuke hier was is wanneer we aankwamen, we overal wilde wombats zagen. Echt mooie en leuke beesten om te zien. In de nacht komen ze ook hun rug en kont schuren aan de auto's en vaak zijn we in de nacht wakker gevonden door dat onze hele auto heen en weer bewoog.

Canberra - 9          Canberra - 10          Kangaroo Valley - 5          Kangaroo Valley - 4

Dag 665
Deze ochtend was al een stuk aangenamer, je merkte dat we al een stuk noordelijker waren. In de ochtend heeft Kenny een Pie gegeten in Kangaroo Valley, hier een tijdje gezeten en toen op weg naar Berry. Hier hebben we verder niet gestopt. In Wollongong hebben we gepicnict en daarna op weg naar de scenic bridge. Een erg mooie brug om over te rijden, en we zijn er ook nog te voet over gegaan. In de avond aan het strand gekampeerd.

Wollongong - 2          Wollongong - 3          Wollongong - 4          Wollongong - 5

Dag 666
De dag dat we naar Sydney vertrokken. In de ochtend rustig aan gedaan en eerst genoten van het uitzicht over de zee vanuit onze tent. Daarna in een voorstadje van Sydney een koffie gedronken en daarna de drukke stad in. Rond één uur kwamen we aan in ons hotel, hier alles naar onze kamer gebracht en ons even gedoucht en klaargemaakt om naar de stad te gaan. De trein was erg dichtbij ons hotel en binnen een kwartier stond je midden in de stad. Eerst naar het Sydney Opera House gegaan om onze tickets op te halen voor de Opera show van de avond. Daarna rustig naar The Rocks gelopen, de oudste wijk van Sydney en hier een wandeling gemaakt. In The Rocks nog de Sydney Observatory bekeken, een erg leuk en klein museum. In de buurt een pizza gegeten, want we moesten op tijd eten, om zeven uur begon de Opera. Vanuit The Rocks terug gelopen naar de Sydney Opera House. Tijdens de voorstelling zaten we behoorlijk achteraan, maar we hadden een mooi idee van de zaal. De opera zelf was niet helemaal ons ding, maar het was erg leuk om een keer mee te maken.

Sydney - 30          Sydney - 35          Sydney - 37          Sydney - 39          Sydney - 42

Dag 667
Deze dag stond de Famous Bondi Beach op de planning. Velen zullen dit strand misschien kennen van de tv-serie Bondi Rescue. Hier eerst met de trein en dan de bus heen gegaan. Het strand zelf was mooi, maar zeker niet het mooiste van Sydney. Hier hebben we een coastal walk gedaan van Bondi naar Coogee. De eerste helft was erg mooi en we hebben in Brondi geluncht. De Tweede helft viel een beetje tegen. In Coogee de bus gepakt naar de trein, waar we de trein naar het centrum terug hebben gepakt. In het centrum naar Queen Victoria Building gegaan, een oud winkelcentrum. Hier rond gelopen en verschillende winkeltjes bekeken. In Darling Harbour hebben we een drankje gedaan en voor het avond eten hadden we met Sietse afgesproken. We hebben een heerlijke steak gegeten in een leuk restaurantje en later nog een drankje gedaan.

Syndey - 44          Sydney - 45          Sydney - 48          Sydney - 50

Dag 668
In de ochtend eerst naar de Fishmarkt gegaan, waar we ons redelijk wat bij voorgesteld hadden. We kwamen hier aan en ten eerste was het erg klein, ten tweede bijna alles stond in het Chinees, ten derde er liepen overal schreeuwende Chinezen en ten vierde al het eten was verschrikkelijk duur. Wat een tegenvaller. In de middag een broodje gegeten in Darlington Harbour en daarna over de Harbour Bridge gelopen met mooie uitzichten over de stad heen. Aan het einde van de brug was het Luna Park, dit is een pretpark gebouwd in de jaren dertig. Het leek of we terug gingen in de tijd met alle attracties en muziek, natuurlijk even een suikerspin gegeten. In de avond nog biertjes geproefd in een brouwerij in The Rocks en hier in een pub gegeten.

Sydney - 57          Sydney - 58           Sydney - 56

Dag 669
In de ochtend rond negen uur de stad verlaten en naar Newcastle gereden. Hier een Fort bezocht die gebuikt werd in WWI. Leuk om te zien, niet erg bijzonder. Daarna door gereden naar Port Stephens waar we een Walvissen toer hebben geboekt, voor de volgende dag. In een plaatselijk pub een biertje gedronken en onze camera opgeladen. In de avond naar een gratis camping in een bos gegaan. Hier hadden we zeker een 4WD voor nodig. Een erg mooie plek en we stonden er alleen met nog een tent. In de avond bij deze mensen aan het vuur gezeten.

Newcastle - 1          Newcastle - 2

Dag 670
In de ochtend zijn we vroeg naar de haven in Port Stephens geweest om naar de boot voor onze walvissen tocht te gaan. Dit was een drie uur durende tocht. Aan het begin vooral uitleg over de kuststreek gekregen en toen we op de Humback Whale High Way waren zagen we al snel op verschillende plekken walvis vinnen boven komen. We hebben veel ruggen en staarten van walvissen gezien en 1 keer kwam zelfs een walvis op tien meter afstand van ons en die ging op zijn rug zwemmen en zag je erg mooi de buik van de walvis. Een springende walvis hebben we jammer genoeg niet gezien. Ook zagen we honderden dolfijnen tussen de walvissen springen en natuurlijk even met de boot mee springen. Vanaf de volle zee terug de baai in gevaren waar we nog twee soorten dolfijnen groepen hebben gezien. Na de tocht door gereden naar het dorpje Taree voor een nachtje te slapen.

Port Stephens - 4          Port Stephens - 8          Port Stephens - 12

Dag 671
Vandaag doorgereden naar Cathedral Rock National Park. Dit met een binnendoor weg gedaan, wat veelal een off road bleek te zijn. In Cathedral Rock hebben we twee nachten overnacht. Een mooie camping midden in het nationaal park, waar je overal vuurtjes mocht maken. Dit was nodig, want het was erg koud op het moment dat de zon onder ging.

Dag 672
In de ochtend de wandeling gemaakt de berg op. Eerst was dit een goed begaanbare weg en hoe verder we kwamen hoe meer je op rotsen moest klimmen en hoe groter deze rotsen werden. Aan de top hebben we zelfs nog touwen moeten gebruiken om er op te komen, maar het uitzicht was prachtig. Het enige dat jammer was, is dat het verschrikkelijk hard waaide vandaag en we konden er niet lang staan of we werden er vanaf geblazen. In de middag op de camping een boek gelezen en in de avond weer een kampvuur gemaakt.

Catherdral Rock National Park - 7          Cathedral Rock National Park - 4          Cathedral Rock National Park - 6          Cathedral Rock National Park - 8

Dag 673
Deze dag op weg gegaan naar Queensland. Hier hadden we een camping geboekt in het Girraween National Park. We kwamen al iets te vroeg aan in het Nationaal Park, dus eerst naar Stanthorpe Wine Region gegaan, waar we in een brouwerij verschillende biertjes hebben geproefd (ja we weten dat het geen wijn is). In de middag terug gereden naar de camping in Girraween Nationaal Park. Hier nog een kleine wandeling gemaakt, maar door slechte weer en de kou, vroeg het bed ingegaan.

Dag 674
In de ochtend waren we als 1 van de eerste al uit de veren en gelijk de klim op The Pyramid gemaakt. Een prachtige maar beangstigende klim. Veel stukken waren 45 graden stijl klimmen zonder touwen, of iets om je aan vast te houden. Wel uiteindelijk gehaald en de Balanced Rock gezien. Ook hier boven waren de uitzichten prachtig. Maar wel weer erg koud boven op de rots. Hierna nog naar arch Rock gewandeld, een mooie arch van stenen, en the junction, een plek waar twee rivieren samen komen. dit waren makkelijke wandelingen. In de middag in het zonnetje gezeten om op te warmen. In de avond bij een Australisch-Japans koppel met hun zoon bij een kampvuur gezeten.

Girraween National Park - 13          Girraween National Park - 1          Girraween National Park - 3          Girraween National Park - 7          Girraween National Park - 8          Girraween National Park - 12

Dag 675
Het regende een paar uur in de nacht, dus in de ochtend de tent nat opgevouwen. Vanaf dit park naar de Gold Coast gereden, om onze cruise tickets op te halen. Het regende bijna de hele dag, wat een treurige dag in The Sunshine State, zoveel sunshine hebben wij hier nog niet gezien. Vooral deze dag in een winkelcentrum gelopen. In de avond geslapen op een camping iets van de Gold Coast af, waar we nog even de was konden doen.

Dag 676
In de ochtend rustig aangedaan en wat werd het een mooie dag vandaag om 9 uur was het al lekker warm, en dat voor een winter dag. Vandaag zijn we naar Brisbrane gereden, met nog tussen stoppen in winkelcentra, om onze tijd te doden, om 2 uur konden we pas ons hotel in. In het hotel ingecheckt en een plek voor onze auto gekregen, waar deze de komende twee weken blijft staan. In de avond snel een pizza gegeten bij Domino's.

Morgen zullen we naar de Cruise lopen, die hier ongeveer 500 meter vandaan vertrekt. Om 11 uur mogen wij inchecken en om 2 uur zal de boot vertrekken. We kijken uit naar deze cruise en naar New Caledonia, Vanuatu en Fiji.

1. Marina:
    8 juli 2017
    Nog steeds een prachtig verhaal ! Mis jullie
  2. Vicky Piryns:
    8 juli 2017
    Heel veel plezier in Fiji !
  3. Norbert Piryns:
    10 juli 2017
    genieten na de werkperiode, zal wel een mooie trip worden met de boot, kijken er naar uit om jullie verhalen weer te lezen.