Blue Mountains naar Brisbane terug naar Hillston

22 februari 2017 - Hillston, Australië

Dag 509
Niet te vroeg opgestaan en daarna vertrokken naar Bathurst. Hier eerst gestopt bij Mount Panorama Motor Racing Circuit, waar je met de auto een rondje mocht rijden over het circuit heen, wel maar met een snelheid van 60 km/h. Hier dus flink geracet,het was wel een erg leuke baan om een keer overheen te rijden. In de middag gewinkeld in Bathurst en in de avond geslapen op een gratis camping, met toilet en douche, aan een meer. Nu stonden we nog maar een 50 km van de Blue Mountains af. Een filmpje van het racing circuit is te zien onder het tabblad video's.

Barhurst - 2          Wallerawang - 1

Dag 510
Ook nu weer niet te vroeg opgestaan, spulletjes ingepakt en dan op weg naar Katoomba. Onderweg nog geluncht in een park in de Blue Mountains. Om 1 uur kwamen we bij het hotel aan die Herman en Liesbeth hadden geboekt, hier op hun gewacht. Rond twee uur kwamen ook zij aan in het hotel en daar hebben we natuurlijk dan ook even bijgekletst en spulletjes uitgewisseld. Daarna een wandeling gemaakt naar de famous Three sisters. Vanaf hier verder gelopen naar Katoomba town waar we een drankje hebben gedaan in een pub. Daarna een heerlijke Australische biefstuk gegeten, waarna we nog een drankje gedaan hebben op het terras van de pub.

Blue Mountains National Park - 38          Blue Mountains National Park - 43          Blue Mountains National Park - 49

Dag 511
We wilden vandaag vroeg vertrekken, zodat we nog voor de regen een wandeling konden maken. Dit verliep toch iets anders, Herman was zijn autosleutel kwijt geraakt. Na flink gezocht te hebben in alle tassen en Kenny en Liesbeth alle restaurants en pubs langs gegaan te hebben waar we hadden gezeten, vonden we hem uiteindelijk gelukkig in de camera tas. Daarna konden we eindelijk vertrekken. We hebben eerst ontbeten op de picnic area van de Wentworth Falls, waar we daarna een lange wandeling gingen maken. Onderweg een aantal leuke dieren tegengekomen, een Australische Pauw (Lyre Bird), Laughing Kokabaroo, Kakatoo, hagedissen en twee slangen. Na de wandeling geluncht op de picnic area. Daarna terug naar het hotel om te rusten. In de avond gegeten in het dorpje bij een pizzaria.

Blue Mountains National Park - 50          Blue Mountains National Park - 51          Blue Mountains National Park - 52

Dag 512
In de ochtend een scenic drive gedaan door de Blue Mountains, maar door de mist hadden we jammer genoeg niet veel vergezichten. We hadden rond 2 uur afgesproken in de Hunter Valley. Wij kwamen om half drie aan en Herman en Liesbeth een uur later. Daarna snel naar een wijnboer geweest, voordat deze gesloten waren. Hier wat wijnen geproefd en natuurlijk een flesje gekocht. Verderop nog bij een brouwerij getopt, om wat plaatselijke biertjes te proeven. In de avond hebben we gegeten bij de pub van het dorp.

Hunter Valley - 2          Hunter Valley - 4          Hunter Valley - 5

Dag 513
Vanaf de Huntervalley zijn we naar Port Macquarie gereden, waar we om zes uur hadden afgesproken met Herman en Liesbeth. Onderweg hebben wij nog gesurft op een leuk strandje genaamd Seal Rocks, in de Myall Lakes National Park. Het ging ons goed af voor het eerst op ons gekochte surfbord in Bali. Wat ook fijn was, is dat de zon niet scheen en we gelukkig niet konden verbranden. Ook tijdens het surfen hebben we meerdere dolfijnen gespot. Deze dag was ook een bijzondere dag voor de Australiers, want het was Australian Day. Daar hoort natuurlijk een bbq bij met bier. wij hadden dit ingekocht en in de avond kwamen Herman en Liesbeth langs voor de bbq. We hadden een heel gezellig plekje op de camping.

Myall Lake National Park - 3          Myall National Park - 5          Port Macqaurie - 2          Port Macquarie - 3

Dag 514
In Port Macquarie hebben we in de ochtend rondgereden voor te kijken naar een surfstrandje, dit niet echt gevonden en verder gereden. Bij het plaatsje Scotts Heads geluncht en nog eens gekeken of dat een geschikt surfstrand was, maar ook weer teveel rotsen. Daarna maar naar Dorrigo National Park gereden, waar we rond drie uur aankwamen bij het hotel van Herman en Liesbeth, waarna we samen naar het park zijn gereden, waar we de Skywalk hebben gedaan, en nog een korte wandeling door het park. Dit is onderdeel van een oerbos. In het dorpje Dorrigo hebben we nog een waterval bekeken en daarna gegeten in de plaatselijke pub. In de avond zijn wij naar een gratis camping gereden, ongeveer 10 kilometer van het dorpje af.

Dorrigo National Park - 3          Dorrigo National Park - 5          Dorrigo National Park - 7

Dag 515
In de ochtend naar Herman en Liesbeth gereden, om daarna een rondrit te maken langs allemaal Nationale Parken. We zijn begonnen bij de Wollomombi Falls. Hier de verschillende Lookouts bekeken en een wandeling gemaakt naar de waterval toe. Daarna verder gegaan naar New Engeland National Park. Hier ook een een wandeling gemaakt, maar dan met ons drieën, want voor Liesbeth was het een beetje te steil. Het was een mooie wandeling, door dicht begroeid bos. Na New Engeland National Park zijn we verder gegaan naar het Cathedral Rock National Park. Hier verder geen wandeling gemaakt. Als laatste nog naar de Ebor Falls geweest. Hier een kleine wandeling gemaakt bij de prachtige watervallen. In de avond gegeten bij dezelfde pub als de dag ervoor, we hadden verder ook niet veel keus en daarna zijn wij nog doorgereden naar Bellingen naar een gratis camping.

Wollomombi Falls - 2          New Engeland National Park - 4          Ebor Falls - 1

Dag 516
Deze dag vroeg opgestaan om te gaan surfen. Onze eerste stop was Emerald Beach. Hier waren perfecte beginners golven. Hier anderhalf uur in het water gelegen. Tussen de middag geluncht in het leuke dorpje Ulmarra, aan de waterkant. Hier kwamen allemaal water dragons op wal. Ook nog bij een plaatselijk boekenwinkeltje gekeken. Als laatste heeft Kenny nog gesurft op Turners Beach in Yamba. Op het einde van de middag naar Ballina gereden, waar we zouden gaan overnachten.

Ballina - 1          Ulmarra - 2

Dag 517
Vandaag zou weer een surfdag worden, want we gaan naar de famous Byron Bay. Als eerste stop zijn we gaan surfen op seven mile beach in Lennox Head. toen we parkeerden, zagen we al dat de zee vrij wild was en op het strand zagen we veel kwallen liggen, wat ons ook niet echt aan stond. Toch de zee in gegaan, omdat we Herman en Liesbeth hadden beloofd onze kunsten te laten zien. Dit lukte nog redelijk, maar we gaven al snel op, het was te wild. We hebben geluncht met ons tweeën aan het meer en daarna vertrokken naar Byron Bay. Toen we hier aankwamen viel het ons al zwaar tegen hoe het dorp eruit zag. Eerst maar naar het strand gegaan, maar ook dat viel tegen. Toen zagen we een bierbrouwerij staan en dat viel niet tegen. Hier heerlijk twee uur lang gezeten en genoten van de rust daar. Als laatste toch nog maar een strandje in Cape Byron State Conservation Park geprobeerd en Kenny toch nog maar het surfbord op. Dit was jammer genoeg maar van korte duur, want hij is door een kwal gebeten op zijn vinger, bij zijn oog en op zijn borst. Niet erg leuk en erg pijnlijk. Nee in Byron Bay komen wij niet weer.

Lennox Head - 1          Byron Bay - 1          Byron Bay - 3

Dag 518
We hebben weer tot ziens gezegd tegen de kust en we zijn weer het binnenland ingereden waar we eerst hebben gestopt in het plaatsje Lismore. Leuk om even te winkelen. Daarna doorgereden naar Nimbin, de Australische Hippie hoofdstad. Tja wat zeggen we daar nu weer van. het was leuk om er door te lopen en mensen te bekijken. Natuurlijk zijn we ook de H.E.M.P. Embassy in gegaan, waar je alles kon kopen van hennep of hennep gebruik. met uitzondering van de drugs, dit is nog steeds illegaal in Australië, ook al strijd dit dorp voor legalisatie. Onze auto op de plaatstelijke camping gezet en daarna gewacht op Herman en Liesbeth, die niet veel later aan kwamen wandelen om bij ons een drankje te doen. In de avond gegeten in de plaatselijke pub, waar toch wel redelijk vaak de geur van een joint je tegemoet kwam. Het eten was daarentegen heerlijk in de pub.

Nimbin - 1

Dag 519
In de ochtend werden we opgepikt door Herman en Liesbeth op de camping, om samen naar Nightcap National Park te gaan. De weg erheen was steil en smal, en we hadden een gek achter ons aan rijden die zat te bumper kleven en een tegenligger, die met noodvaart de bocht om kwam vliegen, maar heelhuids bij de parking aangekomen. Hier wilden we een wandeling gaan maken, maar dit verliep niet zoals we wilden, we werden van alle kanten aangevallen door bloedzuigers. Hierdoor viel het park en de wandeling zwaar tegen. In de middag bij Herman en Liesbeth op het hotel gezeten, om te overleggen voor de rest van de reis. Rond drie uur naar de Farmers markt in Nimbin gegaan, wat niet veel voorstelde. In de avond bij de pub heerlijke biefstuk gegeten. Het ziekenhuis verkocht hier nog lootjes. Hier aan meegedaan met een lootje en we kregen ook nog allemaal een lot van de pub voor een fles wijn. Jammer genoeg nergens wat mee gewonnen.

Dag 520
Vroeg vertrokken om naar het Springbrook National Park te gaan. We hadden hier om half elf New South Wales tijd afgesproken, bij Natural Bridge. We zijn de grens overgestoken naar Queensland. Hier een leuke wandeling gemaakt van ongeveer een uur, door een grot en langs een waterval. Vleermuizen gespot, maar jammer genoeg geen gloeiwormen. Na de Natural Bridge verder gereden het park in naar de Purling Brook Falls, mooie natuur hier, en van ver zie je de Cold Coast al liggen. Daarna doorgereden naar de Canyon Lookout, maar Herman en Liesbeth konden niet verder mee, want hun benzine was bijna op en in het dorpje kon je niet tanken. Wij het dichts bijzijnde tankstation opgezocht en dat was 30 km verderop, dus wij zijn alleen verder het park gaan verkennen.  De Canyon Lookout was erg mooi, met een mooie waterval. Bij de Coomoolahra Falls hebben we ons even af laten koelen door de bries van de waterval, lekker verfrissend, en voor het laatst hebben we Best of All Lookouts bewaard, ja deze lookout heet echt zo. De wandeling erheen was erg leuk, de lookout was hetzelfde als de andere. In de middag doorgereden naar het dorpje Canungra, hier een camping opgezocht en ons reisverhaal wat bij getypt. Tijdens het typen zagen we een possum met een baby, de baby viel van het dak af, niks mee aan de hand. Het zijn hele schattige beestjes.

Springbrook National Park - 4          Springbrook National Park - 6          Canungra - 1

Dag 521
In de ochtend zijn we naar het Lamington National Park geweest, waar een erg kronkelig en smalle weg heen leid. We hebben eerst de oudste Tree Top Walk van de wereld gedaan. Deze was ongeveer 20 meter van de grond en je kon nog een ladder nemen tot 30 meter van de grond en dan zat je echt tussen de bladeren van de boom. Deze wandeling afgemaakt en daarna wilden we nog een wandeling maken naar een uitzichtpunt. Wanneer we daar net wilden gaan vertrekken stopt er een auto naast ons met twee oude bekenden. Dit waren onze Duitse buren van Hillston, die we al twee maanden niet meer hadden gezien, wat een toeval. Even met hun bijgekletst en in de middag een afspraak met hun gemaakt op de camping. Wij hebben nog een wandeling op aanraden van hun gedaan naar een waterval. Mooie wandeling, en onderweg nog een soort van muis of mini walibi gezien. De uitzichten bij de waterval waren erg mooi. Daarna naar de camping gegaan en met onze Duitse vrienden wijn gedronken, gevist, avondeten genuttigd en natuurlijk bijgekletst.

Lamington Nationam Park - 19          Lamington National Park - 9          Lamington National Park - 16          Lamington National Park - 22          Canungra - 3

Dag 522
In de ochtend naar het hotel gereden van Herman en Liesbeth en dan weer naar Lamington National Park gereden. Hun natuurlijk de Tree Top Walk laten zien en daarna een waterval wandeling gemaakt naar verschillende watervallen. Een mooie wandeling was dit. In de middag zijn we gaan bbq-en in het hotel van Herman en Liesbeth, erg lekker. Rond zes uur reden wij weg en besloten we nog een keer op dezelfde camping te gaan staan. We zochten een plekje en wilden gaan inchecken, maar de eigenares begon al gelijk rot tegen ons te doen, uiteindelijk zeiden we als je zo tegen ons doet zoeken we wel een andere camping. Nog een camping gezocht en uiteindelijk kwamen we in het donker aan bij een bush retreat. Hier waren de eigenaren wel supervriendelijk en ze hebben ons een leuk plekje gegeven aan het water. de camping zelf had wel geen voorzieningen, maar je stond midden in de natuur.

Lamington National Park - 23          Lamington National Park - 24          Lamington National Park - 28          Lamington National Park - 29

Dag 523
In de ochtend zijn we naar Surfers Paradise gereden. Eerst ontbeten in een voorstadje in een parkje en daarna op zoek naar een strand waar we konden parkeren. Dit duurde wel even maar uiteindelijk toch een parkeerplaats gevonden. Het strand was overvol en zeker geen plek om te surfen. We hebben wat langs het strand gelopen en wat langs de winkels gewandeld. Tussen de middag nog naar een winkelcentrum gegaan buiten de gold coast, waar we gekeken hebben naar een cruise naar Fiji. Hier een optie op genomen en tegen dinsdag moeten we beslissen of we gaan of niet. Rond drie uur afgesproken in het hotel, die we deze dag voor ons alleen hadden. Het was meer een gigantisch huis met meerdere slaapkamers, maar wel leuk om op ons vieren te hebben. In de avond weer naar Surfers Paradise gereden, waar we met zijn allen bij het Hard Rock café hebben gegeten. Nog even langs het strand gelopen en daarna terug naar het hotel, waar we nog wat spelletje hebben gespeeld.

Surfers Paradise - 1          Surfers Paradise - 2          Surfers Paradise - 4

Dag 524
Een dagje SeaWorld als afsluiting van onze vakantie samen. Hier verschillende shows gezien, zeeleeuwen, dolfijnen, jetski's. En elkaar nat gespoten met water in een water attractie. Ook waren er nog pinguïns, haaien, verschillende soorten vissen en ijsberen te zien. In de avond gekookt in het hotel, spaghetti terwijl Herman en Liebeth alles ingepakt hebben voor de vliegreis van morgen naar Melbourne toe.

Sea World - 11          Sea World - 3          Sea World - 5          Sea World - 16          Sea World - 18          Sea World - 25          Sea World - 29

Dag 525
Om negen uur in de ochtend hebben we afscheid genomen van Herman en Liesbeth, wij zijn nog even in het hotel gebleven, en daarna naar het winkelcentrum gegaan om onze Fiji reis te boeken. Toen dit allemaal geregeld was, zijn we op zoek gegaan naar een camping. De eerste camping die we vonden was een boerderij, maar deze leek ons erg vervallen. Bij de tweede camping waren veel vaste bewoners, zigeuners. Ook dit niet gedaan. De derde camping was het best, ook veel vaste inwoners, maar beter dan de vorige. Hier gestaan voor vier nachten.

Gold Coast - 1

Dag 526
In de ochtend zijn we naar Brisbane gegaan, waar het wel heel moeilijk voor ons was om een parkeerplek te vinden. We waren te hoog voor alle garages. Toen besloten om eerst naar een brouwerij te gaan. Hier een biertje gedaan en toen nog een keer op zoek gegaan naar een parkeerplaats en deze uiteindelijk gevonden, maar we mochten jammer genoeg maar twee uur staan. Snel een wandeling gemaakt door het centrum. Hier de botanische tuinen, Old Government house en de City Hall gezien. Toen we hiermee klaar waren, was het nog te vroeg voor de Zumba les die Femke in de avond zou gaan volgen. We besloten om nog even in een winkelcentrum rond te lopen. Om zes uur begon de zumba les, maar het leukste was natuurlijk de twee Australische zussen terug te zien. De Zumba-les was op zijn Amerikaans. Tijdens en na de les niet veel met hun kunnen praten, maar op zaterdag zien we hun weer samen met hun ouders.

Brisbane - 1          Brisbane - 5          Brisbane - 7

Dag 527
We besloten om vandaag van de hitte te vluchten en naar de bios te gaan. hier gekozen voor de Australische film Lion. Dit ging over een waar gebeurt verhaal. Was echt een prachtige film en zeker een aanrader, maar hij draait jammer genoeg niet in Europa, De rest van de dag niks gedaan, maar toen we terug kwamen op de camping had iemand onze campingplaats afgepakt. We hadden hier onze tafel met stoelen opgezet, maar die hadden ze gewoon verplaatst. Na veel discuseren zijn we uiteindelijk ergers anders op de camping gaan staan.

Dag 528
Vroeg naar Brisbane gereden, want om 11 uur gingen we brunchen met de Australische familie. De ouders wisten nergens vanaf en waren erg verrast ons te zien. We hebben de hele middag bijgepraat en het was super gezellig, we hebben hun belooft voor onze Fiji reis nog een keer langs te komen. We zijn aan einde van de dag nog naar het begin van de Gold Coast gereden, om uit de drukte te zijn. Vanaf een strand hier had je een prachtig uitzicht over Surfers Paradise met zijn hoge gebouwen.

Brisbane - 11          Brisbane - 12          Brisbane - 13          Brisbane - 14

Dag 529
Vandaag naar Yamba gereden, waar we wisten dat een goed surf strand was. Hier ingecheckt bij de camping en Kenny is gelijk gaan surfen. Door een westenwind was het vrij lastig om te surfen.

Dag 530
In de ochtend beiden gaan surfen en het ging redelijk goed. De rest van de dag gerust en Kenny is in de namiddag nog een keer het water in gegaan.

Yamba - 1

Dag 531
Op Valentijnsdag zijn we met een Valentijns-actie naar de bios gegaan. We kozen voor de film Jackie, over het leven van Jackie Kennedy naar de moord op J.F. Kennedy. Wat een saaie film vonden we dit, niet echt een aanrader. In de middag naar Grafton gereden, waar we gekampeerd hebben.

Yamba - 2

Dag 532
Vandaag moesten we 6 uur rijden, naar de volgende plek. Onderweg nog gestopt bij Swans Rock, waar we een korte wandeling hebben gemaakt naar de orgelrots formatie. Bijzonder om te zien. Geslapen in het dorp Narrabri.

Swans Rock - 4          Swans Rock - 5

Dag 533
In de ochtend naar Mount Kaputar gegaan. Hier gedeeltelijk gereden op unsealed roads. Het was een mooie weg omhoog met een paar mooie uitzichtpunten. Het laatste stuk naar de top toe, was een 4WD track, dit vond Kenny natuurlijk geweldig. Op de top het laatste stukje gelopen voor mooie uitzichten en een schattige Walibi. Vanaf dit park verder gereden naar Piliga National Park, waar we een Sand Cove wandeling hebben gemaakt. Dit waren verschillende grotten, die de Aboriginals vroeger gebruikten om te leven. Hier zijn ook muur carvings gevonden, niet erg bijzonder. Geslapen hebben we op een gratis camping in Dubbo.

Mount Kaputar National Park - 3          Mount Kaputar National Park - 5          Pilliga National Park - 1          Pilliga National Park - 2

Dag 534
Vandaag nog een keer naar de Bios geweest. Dit keer naar de Great Wall, erg goede film. Daarna een korte rit gehad naar Parkes toe. Het laatste dorp voor Hillston, waar een redelijk supermarkt is. In de avond kwamen er twee erg schattige Possums bij ons langs op de camping.

Dag 535
In de ochtend inkopen gedaan voor vijf weken, voordat we de 3 uur durende rit naar Hillston hadden. Wat een saaie rit, maar uiteindelijk kwamen we op de vertrouwde camping aan. Hier hadden ze al een cabine voor ons aan de kant gezet. We konden er gelijk in en hebben het gelijk ingericht. In de avond de foto's voor de blog gereed gemaakt en de blog getypt.

Dag 536
De laatste dag van de vakantie. Morgen moeten we weer werken. De gehele dag gerust en in de avond voor het eerst weer hardgelopen, temperaturen zijn eindelijk een beetje dragelijk.

1. Norbert Piryns:
    22 februari 2017
    weer een heel mooi verhaal, we kunnen er ons nu meer van voorstellen hoe het er is, was wel lang geleden
  2. Vicky Piryns:
    22 februari 2017
    Zoveel hebben wij nog nooit gedaan in onze vakantie! leuk om nog eens van jullie te horen en mooie foto's -x
  3. Marina:
    25 februari 2017
    Mooie foto's en leuk verhaal