Hillston - Deel 3

24 januari 2017 - Katoomba, Australië

Dag 481-487
Eerste kerstdag hebben we gevierd bij de manager van het bedrijf. We waren hier uitgenodigd samen met twee Indiërs van het bedrijf, een Australische jager en zijzelf, vier Zuid-Afrikanen waren aanwezig. Een erg gemixt gezelschap. We waren vanaf de middag uitgenodigd, om eerst aan het zwembad te zitten met drankjes. Het was deze dag 38 graden. Als diner hadden we een vrij Engels diner, met de bijbehorende Engelse tradities. Kerst Crackers laten knallen, kroontje op tijdens het eten, en ga zo maar voort. Als dessert hadden we Engelse pudding en een Zuid-Afrikaans dessert, het tweede erg lekker. Tweede-Kerstdag, Boxing Day voor de Australiërs, moest Kenny werken op het veld en had Femke nog een dag vrij. We hebben in de avond onze restjes op ge-bbqed. Op dinsdag begon ook Femke weer met werken. Vandaag hebben we geen knoflook gesorteerd in de machine, maar werkte ik samen met een collega, om alles gereed te maken voor het knoflook dat naar de winkels toe gaat. Op woensdag begonnen we weer op de sorteermachine, dit gedaan tot en met vrijdag Dit waren lange dagen van rond de elf uur per dag. Kenny heeft tot oudjaars op het veld gewerkt en hier van alles gedaan. Op Oudejaarsochtend moest Femke om 6 uur beginnen en wachten op twee Maleisiërs, die voor haar zouden werken. deze kwamen uit eindelijk drie uur te laat op dagen. Is ze daarom zo vroeg haar bed uit gekomen. Kenny heeft tot vier uur gewerkt. In de avond waren we uitgenodigd bij onze Indische vrienden om te bbqen. Rond negen uur naar de pub gegaan om daar af te tellen voor het nieuwe jaar. Oud en Nieuw word hier toch niet zo spectaculair gevierd als in Nederland met al dat vuurwerk.

Hillston - 29          Hillston - 34          Hillston - 35          Hillston - 36
Dag 488-494
Nieuwjaarsochtend proberen uit te slapen, maar om tien uur in de ochtend onze vaders al weer gebeld voor hun een gelukkig nieuwjaar te wensen. om twaalf uur moest Kenny alweer werken, en dit is een lange werk dag voor hem geworden. Op maandag was Femke ook nog een dag vrij en Kenny heeft weer op het veld gereden met de tractor. Van Dinsdag tot Vrijdag heeft Femke op de sorteermachine gewerkt, om het laatste knoflook te sorteren, maar nu jammer genoeg zonder haar Koreanen en het gaat gewoon rechtstreeks de bins in. Kenny heeft tot donderdag ochtend voor het knoflook gewerkt en donderdag middag is hij over gegaan op de aardappels. Op donderdag de machines hier voor gerepareerd en de machines leren kennen. Op vrijdag begonnen met rijden overdag. Op zaterdag waren we allebei overdag vrij maar om zes uur in de avond heeft Kenny zijn eerste nachtdienst gehad.

Hillston - 37          Hillston - 41

Dag 495-501
Op zondag was Femke nog een dagje vrij. Maandag begon ze weer op de machine en dit gedaan tot en met woensdag. Op donderdag in de ochtend onkruid gewied met de Koreanen en daarna nog wat dingen met hun gedaan in de shed. Op vrijdag samen met mijn collega, kersenbomen gereed gemaakt voor nieuwe van te maken. We konden dit maar tot 10 uur doen, want daarna werd het te warm op het veld, 46 graden. Op zaterdag hebben we dit afgerond, en de levende boompjes nog geteld. Kenny heeft de hele tijd in de nacht de velden voor de aardappels voorbereid. 1 nacht kwam hij een paar uur eerder thuis, door de regen.

Hillston - 42          Hillston - 43

Dag 502-508
Op zondag was Femke een dag vrij. Op maandag is ze samen met twee Koreanen, alle kersen velden afgegegaan, om de dode bomen te tellen. Toen dit gedaan was, hebben we nog een paar uur op de sorteermachine gezeten. Op dinsdag moesten we kleine knoflookjes door de machine halen, hier moesten we veel meten en tellen, in de middag moesten we gaan uittesten, hoeveel we konden knippen en gereed maken voor de verkoop, zodat ze konden gaan inschatten, hoeveel geld ze per doos geknipte knoflook gaan geven aan de werknemers. Op Woensdag veel papier werk gedaan met de manager en nog wat onkruid gewied. op donderdag en vrijdag moest Femke samen met een collega, de camping van de kersen gaan schoonmaken. Dit was twee dagen werk, tussen door nog wat klusjes gedaan voor de kersenbomen.Kenny heeft tot en met donderdagnacht op de tractor gezeten, en daarna werd de grond te vochtig. Op Vrijdag had Kenny al zoveel mogelijk proberen op te ruimen in de cabine, in de avond kwamen twee Koreanen op bezoek om een drankje te doen. Ze hadden heel leuk een Koreaanse rijstwijn meegenomen en we kregen allebei een armbandje, die ze zelf hadden gemaakt. Kenny natuurlijk in de kleuren van de Belgische vlag. Op zaterdag moesten we om tien uur uit onze cabine. Daarna zijn we naar het dorpje Cowra gereden, wat ongeveer vier uur rijden was. Hier gegeten en het stadje bekeken. In het stadje was een groot POW kamp in de tweede wereld oorlog. in 1944 zijn hier veel Japaners uitgevlucht en overleden, ook een aantal Australische bewakers zijn overleden. Er staan nog kleine stukjes van het kamp, een begraafplaats en ze hebben een peace bell in het dorp hangen. Leuk dorpje, we hebben ook nog bij een trein museum langs geweest, niet erg bijzonder. In de avond aan een rivier gestaan bij Cowra in de buurt.

Hillston - 44          Hillston -45          Cowra - 1          Cowra - 2          Cowra - 5          Cowra - 8

Op maandag hebben we met Herman en Liesbeth in de Blue Mountains afgesproken, daar rijden we nu langzaam heen. Met hun zullen we twee weken rondtrekken en dan hebben we nog twee weken langer met ons tweeën vakantie. Rond 18 februari zijn we terug in Hillston om te werken.

Foto's staan onder New South Wales.