Hillston - Deel 2

26 december 2016 - Hillston, Australië

Dag 453-459
Op zondag moesten we samen op het terrein van het magazijn van de kersen en knoflook, samen dozen verplaatsen met een heftruck en quads met aanhangwagen. Hier bijna de gehele dag mee bezig geweest. Op maandag moest Femke beginnen in het magazijn als supervisor. Het werk houdt in, vijf Koreanen en een Engelsman in de gaten houden bij de knoflook sorteermachine en de stock bijhouden van de knoflook. Dit hebben we maandag vier uur gedaan en daarna nog drie uur onkruid gewied tussen de kersenbomen. Kenny heeft met knoflook rondgereden op het veld. Dinsdag moest Femke 6 uur lang aan de knoflook machine staan en nog twee uur lang samen met een baas dingen geregeld op kantoor, qua papieren enzo. Kenny nog steeds met knoflook aan het rondrijden op het veld. Woensdag was een acht uur durende dag aan de knoflookmachine. Kenny had zijn laatste dag om rond te rijden met knoflook, donderdag ging hij weer met de knoflook tractor rijden, om knoflook uit het veld te rijden. Op donderdag was een zes uur durende dag voor Femke en is mee terug gereden met een collega naar huis. Kenny had zijn eerste nachtdienst van tien uur. Vrijdag en zaterdag had Femke een shift van acht uur en Kenny had twee nachtdiensten van acht uur. Wel zagen we elkaar niet veel meer. Als Femke terug komt van werken, vertrekt Kenny naar het werk en Kenny komt thuis als Femke al slaapt.

Hillston - 15          Hillston - 16

Dag 460-466
Op zondag had Femke een dagje vrij en Kenny een nachtdienst van 6 uur. we hadden gelukkig wel de zondag om samen wat te doen. Op maandag moest Femke met vier jongens van haar team knoflook van zwarte dozen in een grote houten bak doen, hier waren we zes uur mee bezig. Ook hebben we een groot gedeelte van het terrein opgeruimd. Kenny had een erg korte nachtdienst door regen. Op dinsdag en woensdag heeft Femke een lange shift gehad en Kenny twee lange nachten. Op donderdag begon Femke haar dag weer met zwarte dozen vol met knoflook in houten bakken te doen en daarna nog 6 uur op de knoflook machine. Kenny was vrij door de regen. In de avond samen gezeten met mensen van de camping. Op Vrijdag heeft Femke weer in de ochtend hetzelfde gedaan als de dag er voor, daarna nog een beetje witte knoflook door de machine gedaan en in de middag moesten we een speciaal soort knoflook door de machine halen. Hier moest alles van bijgehouden worden en aan het einde van de dag heeft ze dit samen met de baas in de computer gestoken. Kenny had nog een dag vrij. In de avond samen naar de Happy Hour in de pub geweest, zodat Kenny kon poolen, wat hij ook al in de middag van de dag had gedaan. Zaterdag moest Femke een paar uur bomen planten en onkruid wieden, samen met iemand van Estland. Kenny kon gelukkig ook weer beginnen met werken.

Dag 467-473
Op zondag was Femke een dagje vrij en Kenny moest zijn laatste nachtdienst draaien. Op maandag had Femke een andere taak in het magazijn, nog steeds supervisor, maar nu van een andere afdeling, samen met iemand anders. Haar taak was, kratten wegen en klaarzetten waarna deze naar de twee belangrijkste supermarkten van Australië kunnen worden vervoerd. In deze bakken, mag alleen de beste en mooiste geknipte knoflook zitten. Dit word geknipt en geselecteerd door Aziaten en gecontroleerd door de supervisors. Kenny had op maandag een dag vrij. Op dinsdag heeft Kenny de tractor helemaal schoongemaakt en in de middag leiding gelegd voor de kersen bomen. Voor Femke was het hetzelfde als de dag ervoor. Woensdag was het weer hetzelfde voor Femke, maar Kenny is in de ochtend weer leidingen gaan leggen, maar rond twaalf uur kwam het met bakken de lucht uit en is Kenny naar binnen gehaald om het magazijn schoon te vegen. Donderdag moesten we samen vier mannen supervisen, om knoflook van zwarte dozen in de grote houten bins te kiepen. Rond 1 uur begonnen ze te klagen over dat het zwaar was enzo, en wij hebben toen gezegd neem een pauze van een half uur en we zullen met de baas wat regelen, net met de baas wat geregeld, dat ze nog maar 1 rij hoefden te doen, waren ze gewoon zonder iets te zeggen weg gereden. Konden wij het zelf gaan doen. Rond half vier vertrokken op het werk om nog naar Griffith te rijden om kerstinkopen te doen. Voelde toch goed om een keer weer in een normale stad te zijn. Vrijdag moest Kenny nog met vier nieuwe mannen hetzelfde doen als de dag ervoor, de mannen van de dag voordien zijn niet meer welkom in het magazijn. Femke heeft weer dozen, enzovoort gewogen. Op vrijdag avond hadden we een kerstborrel met het werk in een restaurantje in Hillston. We waren met negen man en het was erg gezellig. Zaterdag hebben we gewerkt op de boerderij van de manager. Hier moesten we van de stambomen van de limoenbomen de slecht takken aftrekken. We moesten dit bij duizend bomen doen. na twee uur gewerkt te hebben werd Kenny opgehaald om het bureau van de zaak op te ruimen en te verhuizen naar een ander bureau. Femke moest dus de rest van de dag alleen werken. Om twee uur kwam de manager om te zeggen dat ze naar huis mocht, want het was alweer 35 graden en de rest kon ze morgen afwerken samen met Kenny. In haar eentje had ze al meer dan de helft van de bomen gedaan, en de takken waren erg pijnlijk door de grote stekels. Kenny was rond zes uur terug op de camping.

Hillston - 17          Hillston - 18

Dag 474-480
Op zondag dus terug gegaan naar de boerderij van de manager en hier nog vier uur gewerkt in de zon, was een stuk beter van temperatuur dan de dag voordien. De manager kwam rond elf uur langs en zei dat hij erg tevreden was met het resultaat. We mochten ook limoenen en citroenen plukken voor eigen gebruik. Nadat alles gedaan was zijn we nog naar het magazijn gereden, waar achter een veldje met asperges staan, voor eigen gebruik. Deze geplukt voor het avond eten. Op maandag konden we nog een dag zwarte dozen in houten bins kiepen. Dit keer met de Koreanen waar Femke normaal altijd mee werkt. Kenny moest rondrijden met de roadtrain, om het veld gereed te maken voor de knippers die de volgende dag zouden beginnen. Op dinsdag moest Kenny werken met de tractor en roadtrain en Femke ging weer hetzelfde doen, alleen dit keer moest ze het zelf doen, zonder hulp. Hier een beetje de hele dag mee bezig geweest en in de avond nog snel naar de garage gereden, omdat ons slot van de auto niet meer goed werkt en we in de ochtend tien minuten bezig zijn om onze auto te starten. De garage probeert het zo snel mogelijk op te lossen, maar we zitten in de problemen door de feestdagen. Op woensdag kon Femke eindelijk weer met haar Koreanen op de sorteer machine. Rond twaalf uur waren we hier mee klaar en de rest van de dag heeft Femke het pomphuis schoongemaakt. Kenny heeft rondgereden op het knoflook veld. Dit heeft Kenny gedaan tot zaterdag. Op donderdag heeft Femke in het veld gewerkt met de kersenbomen. Op vrijdag had Femke een lange dag op het sorteermachine. Alle knoflook moest er doorheen voor de kerst. Op zaterdag had Femke een vrije dag en heeft ze alles klaargezet voor de bbq op kerstavond.

Hillston - 19          Hillston - 20          Hillston - 24          Hillston - 26          Hillston - 27

1. Emmy & David:
    26 december 2016
    Het gaat jullie daar precies goed.. veel werken... geniet er nog van !!!

Prettige feestdagen !
  2. Marina:
    27 december 2016
    Werking holiday ! Enjoy
  3. Anja Kobus:
    4 januari 2017
    Hard werken daar in Australië, nog even en dan hebben jullie vakantie. Geniet ervan, samen met Herman en Liesbeth.