Darwin terug naar Hillston

22 oktober 2017 - Hillston, Australië

Dag 745
In de ochtend twee nieuwe banden laten zetten onder onze auto. Dit duurde ongeveer twee uur en wij konden ons goed vermaken in het winkelcentrum. Daarna op weg gegaan naar Litchfield Nationaal Park, waar we ongeveer anderhalf uur over deden op een onverharde weg. Hier eerst naar een oude mijn gegaan, hier een korte wandeling gemaakt. Bij de Wangi Falls zijn we op de camping gaan staan. Hier zijn we allebei nog het water ingegaan om te zwemmen. De camping was een mooie plek om te staan.

Litchfield National Park - 1          Litchfield National Park - 3

Dag 746
Vandaag verschillende watervallen bezocht. Onder andere de Tolmer Falls. Deze kan je alleen van op een afstand bekijken. De Buley Rockhole, zijn allemaal kleine pooltjes waar je in kan baden. Kenny is hier het water in gegaan. Als laatste hebben we Florence Falls bezocht, waar je een trap naar beneden moet pakken en aan voet van de waterval kan je zwemmen. Hier zijn we beiden het water in gegaan. Aan het begin van het park had je nog reuze termiethopen. Het leek net een begraafplaats. Vanaf hier doorgereden naar Pine Creek waar we geslapen hebben op de zelfde camping waar we al hebben gestaan voor we naar Kakadu National Park gingen. Hier aan het zwembad gezeten.

Litchfield National Park - 4          Litchfield National Park - 5          Litchfield National Park - 8          Litchfield National Park - 10

Dag 747
Vroeg opgestaan in Pine Creek en daarna naar Katherine gereden waar we boodschappen hebben gedaan. De volgende stop was Tenant Crewk, maar dat vonden wij niet een erg fijn dorpje. Dan maar doorgereden naar Devils Marbles, waar we hebben geslapen. Hier een paar wandelingen gemaakt door het mooie landschap heen. De camping was echt prachtig gelegen tussen de rotsen in. Vooral zonsondergang was erg mooi.

Devils Marbles - 4          Devils Marbles - 5

Dag 748
In de ochtend met een prachtig uitzicht wakker geworden. En daarna op weg naar het midden van Australie, Alice Springs. Hier boodschappen gedaan, visitor centrum bezocht en rondgekeken. In de namiddag door de East Macdonnells Ranges rondgereden, waar we bij de Trephina Gorge Nature Park gingen kamperen. Rond 4 uur nog een wandeling gemaakt over de gorge rim en in de gorge zelf. Mooie wandeling.

East Macdonnell Ranges - 5

Dag 749
In de ochtend nog een kleine wandeling gemaakt in Jessie Gap, om vervolgens door te rijden naar de West Macdonnell Ranges. Nog wel gestopt in Alice Springs, want we hadden voor ongeveer tien dagen eten nodig. Bij de West Macdonnell Ranges, eerst gestopt bij Simpsons Gap. Daarna door gereden naar Standley Chasm waar we een korte wandeling hebben gemaakt. Daarna gestopt bij Ellery Creek Big Hole, waar je kan zwemmen, maar het water was iets te koud voor ons. Bij Serpertine Gorge, de volgende stop, weer een wandeling gemaakt. En daarna doorgereden naar Ochre Pits, waar allemaal verschillende kleuren zijn in de gebergte. Deze kleuren gebruikten de aboriginals vroeger om hun lichaam te beschilderen. De laatste stop was Ormiston Gorge, waar we ook gingen kamperen. Hier tegen de avond aan nog een wandeling gemaakt.

West Macdonnell Ranges - 7          West Macdonnell Ranges - 9          West Macdonnell Ranges - 16          West Macdonnell Ranges - 18

Dag 750
Op naar het volgende nationaal park dat op de planning stond, Kings Canyon. We zijn vroeg vertrokken vanaf onze camping en hebben een permit gekocht voor de Mereenie Loop een beetje verder op in een Roadhouse. De Mereenie Loop is de korte weg naar Kings Canyon toe, maar het is wel een onverharde 4wd weg. We hadden er verschillende dingen over gehoord, dus we waren benieuwd. Onderweg nog bij een paar lookouts gestopt en geprobeerd een metereoriet krater in te rijden, maar die weg werd ons toch iets te ruig. De Mereenie loop zelf viel reuze mee. Oke het was niet mooi vlak en je kon er geen volle snelheid op halen, maar voor de rest zeker de moeite waard om door te steken. Bij Kings Canyon aangekomen, zagen we deze prachtig van de camping afliggen. De camping zelf viel erg tegen, maar we hadden geen keus en dit was de enige in het park. De rest van de dag lekker rustig aangedaan, want door de hitte waren de hoofdwandelingen in de Kings Canyon afgesloten. Tegen de avond aan nog een wandeling gemaakt bij Kathleen Gorge. Dit stelde niet heel veel voor. Ook hebben we nog een drankje gedaan op de camping bij zonsondergang. In de avond kwamen er verschillende Dingoes naar de camping toe.

Mereenie Loop - 1          Kings Canyon - 2

Dag 751
In de ochtend werden we om half vijf gewekt door de schoolbus kinderen die naast ons stond op de camping. Niet leuk wakker worden en toen maar alles gepakt om aan onze wandeling te beginnen in de Kings Canyon. We hebben hier de Kings Canyon Rim Walk gedaan, en dit is eerst een erg steile berg op klimmen, ook wel de Hearthatack Climb. Dit merkten wij ook wel aan de top. Wat een zware, wel niet zo lange klim. Aan de top hadden we een prachtige zonsopkomst. De rest van de wandeling viel erg mee en was prachtig. Onderweg steile wanden gezien, prachtige uitzichtspunten en een garden of Eden in het midden van de gorge. Deze wandeling was zeker de moeite waard en moet je ook zeker voor zeven uur in de ochtend beginnen anders is het weer veel te warm. Ook zijn we nog een stukje de canyon ingelopen en daarna terug gegaan naar de camping, waar we een welverdiende rust hebben gehad.

Kings Canyon - 14          Kings Canyon - 18          Kings Canyon - 10          Kings Canyon - 11          Kings Canyon - 15

Dag 752
Op weg naar Uluru en Kata Tjuta National Park. We waren benieuwd. We hadden ongeveer een drie uur durende rit heen. Met onderweg nog een mooi uitzicht over Mount Connor. Op de camping aangekomen, konden we geen wandelingen meer doen, ook deze werden in de middag gesloten door de hitte. We zijn deze dag naar verschillende uitzichtpunten gegaan in het dorp, met prachtig uitzicht op Uluru en zijn het dorpje zelf ingegaan waar we een Aboriginal dans hebben gezien.

Dag 753
Weer vroeg opgestaan om naar Kata Tjuta te gaan, waar we de Valley of Winds wandeling hebben gedaan. Dit was een prachtige wandeling langs de rotsen van Kata Tjuta heen. Ook hebben we nog de gorge wandeling gemaakt. Wat is het toch prachtig hier. In de middag op de camping schaduw opgezocht en rond vijf uur weer terug het park in, waar we met de auto rond Uluru hebben gereden en daarna op een sunset plek hebben genoten van de sunset. De berg veranderd echt over de hele dag van kleur.

Katu Tjuta - 4         Kata Tjuta - 1           Uluru - 7          Uluru - 8          Uluru - 9

Dag 754
In de ochtend alles opgebroken en naar Uluru gegaan, om de base wandeling te maken. Eerst nog van de zonsopgang genoten en daarna begonnen aan de wandeling. Deze wandeling is 10,6 kilometer rond Uluru. Onderweg nog een waterhole bekeken en en een gorge. Oke na een tijdje werd de wandeling wel saai, want het lijkt allemaal hetzelfde, maar het gaat natuurlijk om het idee, dat je om Uluru hebt heen gewandeld. Ook gaan er nog elke dag mensen Uluru beklimmen, maar voor de Aboriginals, is deze plek heilig en uit respect beklimmen we Uluru niet, omdat ze dat liever niet hebben. Afscheid genomen van Uluru, nog eenmaal gekeken en toen opweg naar South Australia. Op de grens nog even gestopt en daarna een gratis slaapplek gezocht aan de weg. Hier eentje gevonden, maar door de vele vliegen al snel de tent in gegaan.

Uluru - 10          Uluru - 16           Uluru - 17

Dag 755
Vandaag aan de Oodnadatta track begonnen. dit is een 4wd track van 615 km door de leegte van South Australia heen. De track begon in Marla, waar we onze auto nog vol hebben getankt. De weg viel reuze mee, omdat het de laatste tijd erg droog is. We hadden maar een paar slechte plekken, waar we rustig moesten rijden, maar voor de rest konden we er gewoon met 80 km per uur over heen rijden. Onze eerste stop was de Pink Roadhouse in Oodnadatta, Dit was ook ongeveer het enige wat dit dorp te bieden had. Daarna door gereden naar William Creek. Hier was een pub waar we wat gedronken hebben. Ook hier was voor de rest niks anders. Onderweg kwamen we wel veel ruïnes tegen van oude boerderijen. De omgeving is hier erg mooi, met alle verschillende kleuren. Wel een beleving om door een woestijn te rijden. Onze slaap plek was Coward Springs, waar een camping is met een spring. Van de spring hebben ze een klein pooltje gemaakt, waar je in kan baden. De temperatuur was zeker niet slecht. Ook hadden ze nog een klein museum, met uitleg over deze plek. In 1900 kwam er nog een trein door dit gebied heen, deze is nu westelijker geplaatst. Op de camping nog een slang gezien, en we werden erg gewaarschuwd voor de vele slangen hier.

Oodnadatta Track - 1          Oodnadatta Track - 2

Dag 756
In de ochtend verder gegaan met de Oodnadatta Track. De track eindigde in Marree. Doorgereden naar Parachilna, waar we bij het Prairie Hotel hebben gegeten. Hier hebben we een gerecht besteld met Kamelen worst, Kangaroo biefstuk en Emu gehakt. Deze nacht geslapen in Parachilna Gorge, hier liepen allemaal emu's rond. In de avond zaten we rustig bij onze tent, totdat Kenny opeens opschrikt, omdat een slang nog geen tien centimeter van zijn voet zit. Gelukkig draait de slang zich om en valt niet aan.

Parachilna - 1          Flinders Ranges National Park - 1

Dag 757
Vertrokken naar Flinders Ranges National Park. Hier een autorondrit gedaan, waar je een prachtig idee kreeg van het park. Daarna gestopt bij Ikara PIound, waar we gewandeld hebben. Dit was niet erg bijzonder. In het dorpje Hawker hebben we geluncht, en we zijn gestopt in Port Augusta voor een nacht.

Flinders Ranges National Park - 3          Flinders Ranges National Park - 4           Flinders Ranges National Park - 5

Dag 758
In de ochtend uitgeslapen, om daarna Port Augusta te bekijken, dit stelde niet veel voor. Daarna besloten richting New South Wales te gaan rijden. Onderweg nog gestopt in Peterborough, waar we hebben geluncht en het gratis railwaymuseum hebben bekeken. Daarna door gereden in in het grensplaatsje Cockburn gestopt. Dit dorpje bestaat uit 18 inwoners, die vrijwillig de camping, de pub en de post ophouden. In de avond in de pub met de locals een drankje gedaan.

Dag 759
Broken Hill, een grote mijnstad in de outback. Hier een camping gezocht in de ochtend en in de middag rondgelopen in Broken Hill. Hier was een Heritage trail die wij af hebben gelopen. De rest van de dag rustig aangedaan.

Broken Hill - 1

Dag 760
We zijn in een mijner stad, dus ook een mijn bezocht. We hebben de Daydreammine bezocht buiten de stad. Dit is een oude zilvermijn. we hebben een rondleiding gekregen, boven en onder de grond. Dit was een zeer interessante en leuke rondleiding. Vanuit hier door gereden naar Silverston, waar de film Mad Max 2 is opgenomen. Vooral het dorpje was erg leuk om te zien, een oud mijndorpje. Terug gereden naar Broken Hill, waar we de Line of Lode Miners Memorial hebben bezocht. Dit is opgericht voor de mijners die zijn overleden in de mijn, of de oorzaak was de mijn. Rond 1900 stonden er velen op het bord, maar hoe dichter bij nu hoe minder mensen er overlijden. Gelukkig maar dat de veiligheid belangrijker is geworden.

Silverton - 2          Silverton - 3          Broken Hill - 2

Dag 761
Vandaag naar Mungo National Park gegaan. Hier wilden we vorig jaar ook heen gaan, maar door overstromingen in het gebied, lukte dit helaas toen niet. Nu lukte het gelukkig wel, Het was een lange onverharde weg er heen en onderweg geluncht in Pooncarie. In Mungo National Park, de Mungo Track gedaan, een mooie onverharde weg door het park heen. We keken vooral uit naar de Walls Of China, maar die vielen wel erg tegen. De track was erg mooi en ook de zandduinen aan het einde waren zeker de moeite waard. Vanaf Mungo door gereden naar Mildura. Hier naar een camping gezocht, wat moeilijker bleek dan gedacht. De campings zaten vol, doordat het country music festival was. Toch nog op een camping een plekje gevonden.

Mungo National Park - 1          Mungo National Park - 4

Dag 762
In de middag Mildura in geweest om te winkelen en rond te kijken. Bij de brouwerij nog een drankje gedaan en gegeten bij een Italiaan.

Dag 763
Rustig aan gedaan in de ochtend, nog wat boodschappen gedaan en daarna opweg naar Hay, voor onze laatste nacht van de vakantie, dit was ongeveer 4 uur rijden vanaf Mildura. Onderweg nog geluncht aan de Murray River.

Dag 764
We zaten nog ongeveer twee uur rijden van Hillston af. Rond twaalf uur kwamen we aan n Hillston en bij de camping konden we gelijk in onze cabin. Deze schoongemaakt en ingericht. In de avond met Amanda en Andrew naar de pub geweest.

1. Henk:
    22 oktober 2017
    Mooie reis en schitterend gebied, ook een dingo gezien dus.
    Deze foto's zijn al prachtig, ben benieuwd wat Kenny nog heeft.
    Nu maar eerst weer wat werken....... en dan op naar de volgende reis!
  2. Anja Kobus:
    22 oktober 2017
    Prachtige foto's en een mooi verhaal! Weer heel veel gezien, zelfs een dingo! Wat een leuk.
  3. Marina:
    25 oktober 2017
    gewoon simpel wowww
  4. Alex:
    26 oktober 2017
    Zalig xD de wasbordwegen nog niet beu gereden ondertussen?:p