Cairns naar Darwin

15 september 2017 - Darwin, Australië

Dag 737
In de ochtend om acht uur van de boot afgegaan om aan land te gaan in Port Douglas. Daarna op weg gegaan naar Northern Territory. Hier een paar korte tussenstops gehad. Onder andere in Croydon en Normanton. In Normanton een pintje gedaan in de Purple Pub. en uiteindelijk in de late avond gestopt in Quamby op een gratis camping.

Croydon - 1          Normanton - 1

Dag 738
Weer vroeg opgestaan en dan weer verder op weg. Gestopt in Cloncurry en Mount Isa. Daarna de grens overgegaan. Nog vele kilometers gereden en gestopt in het spookstadje Newcastle Waters, waar we op een gratis camping hebben overnacht.

Newcastle Waters - 1

Dag 739
In Daly Waters gestopt en doorgereden naar Mataranka, waar we in de Thermal Pools van Elsey Nationl Park hebben gezeten. Dit waren heldere baden van ongeveer 30 graden en gelukkig geen krokodillen in de buurt. Doorgereden naar Katherine waar we in Nitmiluk National Park op de camping hebben gestaan. Hier ook gelijk een tour geboekt voor de volgende dag. In de avond nog een korte wandeling gemaakt naar een uitzicht over de eerste gorge heen van het park.

Elsey National Park - 1          Elsey National Park - 3          Katherine Gorge - 1

Dag 740
Om acht uur begon onze tour. Hier gingen we met een boot door de eerste gorge waar we daar uit stapten, een klein stukje moesten lopen en daar lagen onze kano's klaar. Met de kano's konden we de tweede en derde gorge bevaren. Dit was prachtig om doorheen te kanoën, en vooral omdat wij de eerste waren die weg waren, we vaarden helemaal alleen. In de derde gorge op een strandje aangelegd en hier gezwommen. Gelukkig wel geen krokodillen gezien. Om twaalf uur ging de boot terug. Dit was echt de moeite waard om gezien te hebben, een prachtig park. In Katherine boodschappen gedaan en daarna doorgereden naar een waterval die ook nog in het park was. Deze was niet erg bijzonder en in de lange wandeling hadden we niet veel zin, want het was alweer behoorlijk heet aan het worden. In Pine Creek hebben we op de camping gestaan, het dichtstbijzijnde dorp voor het begin van Kakadu National Park, waar we de volgende dag heen zouden gaan.

Katherine Gorge - 11          Katherine Gorge - 20          Katherine Gorge - 23          Katherine Gorge - 28

Dag 741
Vandaag vertrokken we naar Kakadu National Park, de permit die we nodig hadden om dit park te bezoeken hadden we al in Katherine aangeschaft. We zijn begonnen in de Gunlom area, waar we naar de Gunlom waterval zijn gelopen. De waterval stond bijna leeg, omdat dit de laatste maand van het droge seizoen is en in oktober het regen seizoen weer begint. Het mooie hier aan is, dat het park redelijk rustig is, maar het slechte is, is dat het nu bloed en bloedheet is. De waterval kwam uit in een mooie pool, waar je in kan zwemmen. Wij hebben dit niet gedaan, maar zijn naar de lookout gelopen. Dit was een pittige wandeling berg opwaarts. Bovenin waren ook nog pools en hier heeft Kenny op gevaar voor eigen leven in gezwommen. Er zijn overal krokodillen in dit park. Vanaf Gunlom naar Bukbukluk gereden, waar een uitzichts punt was, niet erg bijzonder, maar wel kunnen picknicken. Onderweg kwamen we nog een gigantische Termiet hoop tegen, zeker drie keer zo groot als ons. Daarna doorgereden naar Maguk. Dit was een kilometer wandeling en hier allebij in het water gezwommen. Ook hier waren weer krokodillen aanwezig. Wel zijn dit zoetwater krokodillen, en deze zijn niet erg agressief daarom kan je hier zwemmen. Het rest van het park heeft ook zoutwater krokodillen, en daar moet je bij uit de buurt blijven. Bij Jim Jim Billabong hebben we op een bush camping geslapen. Hier stikte het jammer genoeg wel van de muggen.

Kakadu National Park - 1          Kakadu National Park - 4          Kakadu National Park - 8          Kakadu National Park - 10          Kakadu National Park - 12

Dag 742
In de ochtend naar Nourlangie gereden, wat bekent staat om zijn Rock Art. Hier een wandeling gemaakt langs verschillende art sites. Deze waren stukken mooier dan we al eerder gezien hadden. Daarna nog naar Anbangbang Billabong gereden, waar we verschillende mooie vogels in het meer zagen zitten. Vanaf hier naar het Visitor Information Centre gereden., waar we uitleg hebben gevraagt naar waar je de krokodillen moest zien en op welke tijden. Hier zijden ze als je nu vertrekt kan je ze nog zien bij de Cahills crossing. Hier zijn we heen gereden, wat ongeveer een half uur duurde. De Cahill's Crossing is een waterkruising tussen Kakadu National Park en Arnhem Land ( een groot stuk Aboriginalland , waar je alleen maar met de benodigde permits mag komen) bij deze crossing komen bij hoogtij alle krokodillen samen om vis te vangen. Op dit moment kunnen er dan ook geen auto's meer kruisen door het hoge water. Toen we arriveerde was het water nog niet hoog genoeg, maar je zag de gigantische krokodillen al aankomen zwemmen. Op een gegeven moment kwam er ook een visser om te vissen. want als hier natuurlijk krokodillen zitten, zit er ook veel vis. De visser heeft op een gegeven moment beet en hij heeft een hele grote baramundi aan de haak geslagen, maar 1 van de krokodillen ziet dit ook en komt er met een nood vaart aan gezwommen. De visser heeft de vis bijna aan de kant gelegd en de krokodil springt uit het water en pakt de vis zo van de lijn en gaat terug het water in. De visser roept nog daar gaat mijn 30 dollar avond eten. Wanneer de krokodil wegzwemt naar de overkant waar hij de vis kan opeten. Zie je de andere krokodillen er al op asen en probeert de krokodil met veel haast en veel geluid de vis op te eten. Na dit spectakel staat het water hoog genoeg en zwemmen er zelf krokodillen de kruising over naar de andere kant en hier gaan ze met hun bek open liggen wachten op vis. Na een tijdje te hebben gekeken, vertrekken we weer en doen een wandeling bij Bardedjilidji. een mooie wandeling langs zandsteen rotsen en door grotten. Daarna een ijsje gegeten bij de Border shop en toen nog onze laatste activiteit van de dag de zondsondergang bij Ubirr. Wanneer we hier aankomen begint hier net een gratis rondleiding, waar we aan mee hebben gedaan. We  lopen langs verschillende Rock Art Galleries en eindigen uiteindelijk op de berg, waar we een prachtig uitzicht hebben op de wetlands en verderop Arnhem Land. Hier een bijzonder mooie zondsondergang gezien en daarna in het donker naar een bush camping, waar het alweer stikte van de muggen, dus snel de tent ingegaan.
Kakadu National Park - 20          Kakadu National Park - 27          Kakadu National Park - 31           Kakadu National Park - 36          Kakadu National Park - 33

Dag 743
We hadden genoeg van Kakadu National Park en zijn door gereden naar Darwin. Onderweg nog gestopt in de wetlands van Kakadu National Park, waar we verschillende mooie vogels hebben gespot en daarna door gereden naar Mary River National Park. Hier aangekomen, lazen we dat we de wandeling de we wilden gaan doen in deze tijd niet veel zin had, omdat de billabong zou zijn opgedroogd. Toen maar door gereden naar Darwin, waar we op een camping buiten Darwin zijn gaan staan. Hier de was gaan doen en wat dingen schoongemaakt. Tegen de avond Darwin ingegaan om te eten en naar de Bios geweest voor de film ' American Made'.

Kakadu National Park - 43

Dag 744
In de ochtend lekker rustig aangedaan en daarna op weg naar Darwin. Hier rond gekeken in de haven waar een gratis zwembad was, niet zo mooi als die in Cairns. Geluncht in het centrum en een biertje gedaan in een brouwerij. Nog naar de botanische tuinen geweest, waar vlakbij aan het strand een night market was.

Darwin - 1            Darwin - 2

Morgen laten we nog twee nieuwe banden zetten op de auto en dan vertrekken we via Litchfield naar het centrum van het land.

1. Norbert Piryns:
    15 september 2017
    was weer heerlijk genieten van jullie reisverhaal, nog een paar maanden en we passen er ook weer bij, kijker er naar uit
  2. Anja Kobus:
    15 september 2017
    Spectaculair filmpje van de krokodil die de vis " vangt"
  3. Marina:
    16 september 2017