Hillston - Deel 5

3 februari 2018 - Adelaide, Australië

Dag 765 - 771
Voor Kenny begon het werk gelijk op donderdag en zijn hoofdbezigheid was het vernieuwen en herstellen van de harvest machines. Hier is hij donderdag en vrijdag mee bezig geweest. In het weekend had Kenny vrij. Op zaterdag zijn we naar Griffith gegaan om boodschappen te doen voor twee maanden en we hebben gegeten bij een Italiaans restaurant. Op zondag hebben we rustig aan gedaan. Maandag tot woensdag heeft Kenny weer aan de machines gewerkt. Femke heeft nog twee weken vrij voor dat het echt begint.

Dag 772 - 778
Op donderdag tot zaterdag heeft Kenny weer aan de machines gewerkt en op zaterdag avond was de eerste klaar en hebben ze gelijk uit getest. De echte test was op zondag, hier was Femke ook bij aanwezig en hebben we het eerste knoflook van het seizoen geharvest. Op vrijdag avond zijn we nog met de baas en een paar andere mensen van het dorp uit eten geweest bij het Koreaans restaurant, erg lekker. Op maandag heeft Kenny aan de machines gewerkt en Femke moest meehelpen aan het sorteren van de eerste knoflook. Aan het einde van de dag is Kenny ook komen mee helpen. Dinsdag en woensdag was Femke weer vrij en is Kenny verder gegaan met de volgende machine.

Dag 779 - 785
Donderdag en vrijdag heeft Kenny weer volop gewerkt aan de machines en op vrijdag avond hebben we een paar drankjes gedaan met Andrew en Amanda. Het weekend was Kenny vrij, maar we moesten alleen bij de lokale winkel wat dingen ophalen die de baas had besteld. Dit in de ochtend gedaan. Tegen de avond gekookt voor Amanda en Andrew en er stond iets typisch Belgisch op het menu. We hebben vogelnestjes voor hun gemaakt. Als dessert hadden zij een Pavlova gemaakt. Op zondag erg rustig aan gedaan en in de avond is Kenny met Andrew (een andere Andrew) naar de pub geweest. Van maandag tot woensdag stond er voor Kenny weer hetzelfde op het programma. Femke moest ook beginnen met werken, maar dit was voor de kersen. Niet haar favoriete werk, maar moest toch gedaan worden.

Dag 786 - 792
Op Vrijdag zijn we eindelijk begonnen aan de knoflook harvest. Voor Kenny was er een grotere verrassing, want hij is benoemd tot Harvest Manager, en regelt alles op het veld. We hebben alle dagen tot woensdag geharvest en de knoflook van het veld gehaald en onze langste dag tot nu toe gemaakt, 16,5 uur achter elkaar gewerkt. Vorig jaar stond ons record op 16. Dit is toch wel erg vermoeiend.

Dag 793 - 799
Weer een hele week geharvest en gelugt, met ook weer een paar lange dagen er tussen. Vaak waren we rond het midden van de nacht klaar met werken. Toch omschakelen om in de avond te werken. Op de vrijdag van Kenny zijn verjaardag hebben we op het veld samen met alle medewerkers en de baas een drankje gedaan.

Dag 800 - 806
Op donderdag waren we vrij en zijn we naar Griffith gereden, om wat inkopen te doen. In de avond nog naar de pub gegaan, met onze collega's. Op vrijdag tot en met woensdag gewerkt. We hadden deze week een paar korte dagen, maar ook een paar lange dagen. Op woensdag moesten we zorgen dat alle geknipte knoflook het veld af was voor middernacht, want dan zou er een onweersbui aan komen. Dit is net gelukt, en toen we wegreden van het veld kwam het met bakken de lucht uit.

Dag 807 - 813
Op donderdag waren we weer vrij, door het slechte weer. Deze dag rustig aan gedaan. Op vrijdag zou alleen Kenny gaan werken. Om acht uur in de ochtend heeft Femke hem naar het werk gebracht, want de auto moest naar de garage, voor een service. Om elf uur stond Kenny alweer voor de deur met het nieuws dat we om 5 uur moesten werken. Snel de was nog gedaan, naar de bieb geweest en de auto opgehaald. Om 5 uur begonnen met werken, maar de knippers waren zo langzaam deze dag dat we de helft van de tijd op hun stonden te wachten en tot vier uur in de nacht hebben gewerkt. Toen we van het werk wegreden en bijna in het dorp waren, sprong er natuurlijk een kangoeroe voor onze auto en deze konden we niet meer ontwijken. Een behoorlijke klap gemaakt, maar gelukkig reden we niet te hard. Gestopt en auto bekeken, maar er zat nog geen krasje op daarna terug gereden om de kangoeroe van de weg te slepen, maar blijkbaar heeft deze het overleefd en is ook weer verder gesprongen. Gelukkig is het allemaal goed afgelopen. Op zaterdag middag begon het weer te onweren en te regenen, dus konden we weer een dag niet werken. Zondag tot woensdag hebben we lange dagen gemaakt, en Femke was voornamelijk aan het harvesten.

Dag 814 - 815
Doordat er volgende week vrijdag zware regenval werd verwacht gingen we dag en nacht werken en in plaats van met twee mensen op de binder, moesten we het nu doen met 1 mens. Dit was extra hard werken. Wij zaten allebei in de lange shift, de nachtshift. Lange dagen gemaakt.

Dag 816 - 822
Op donderdag nacht was alle knoflook uit de grond gehaald, maar er moest nog veel geknipt worden. Op vrijdag alles zo snel mogelijk proberen van het veld te halen, maar dit is niet gelukt.Oom 1 uur kwam het met bakken de lucht uit, en dit zou tot maandag duren. Wij hebben besloten om een weekend weg te gaan en zijn op zaterdag middag naar Wagga Wagga vertrokken. Hier in een hotelletje geslapen voor twee nachten en even genoten van de vrije tijd. We hadden dit nodig na de lange dagen werken. Op zaterdag avond gegeten bij een steak restaurant, erg lekker en erg veel. Op zondag gewinkeld en naar de bios geweest, naar de film Murder on the Orient Express. In de avond in een pub gegeten. Op maandag uitgecheckt en nog wat kerstinkopen gedaan, en naar de kinderboederij in de Botanic Garden geweest, leuk om rond te lopen. In de middag terug gereden naar Hillston, nog met een stop in Griffith. Maandag avond onze kerstboom opgetuigd. Op dinsdag (Sinterklaas) zat er natuurlijk pakjes in onze schoenen, want ook dit jaar zijn we weer braaf geweest. Kenny heeft een Toolset gekregen en Femke chocolade. Dinsdag heeft het weer geregend. Maar op woensdag zijn we weer begonnen met werken. We moesten nog redelijk wat knoflook van het veld afhalen en hier de hele dag mee bezig geweest.

Wagga Wagga - 3          Wagga Wagga - 8          Wagga Wagga - 4          Hillston - 92

Dag 823 - 829
Donderdag, vrijdag en zaterdag alle drie de dagen bezig geweest met knoflook op te halen en zaterdag was eindelijk alles van het veld. Op zondag hebben we alle zwarte dozen, die ze gebruiken om de knoflook die geknipt is in te doen, opgeruimd, hier zijn we maandag ook nog de hele dag bezig mee geweest. Kenny moest op zondag en maandag meehelpen met het graan oogsten. Op dinsdag ochtend is Femke eerst 3 uur bezig geweest met sprinklers te repareren en daarna nog 5 uur bezig geweest om fans in elkaar te zetten. Kenny moest op dinsdag onkruid wieden met een tractor in de nursery. Op woensdag moest Femke Waterleidingen uitspoelen voor de Cherry bomen en Kenny is begonnen met discing, Hierbij ploeg je het veld om.

Dag 830 - 836
Op donderdag en vrijdag is Femke nog bezig geweest met leidingen door te spoelen en Kenny is van donderdag tot en met woensdag bezig geweest met discing. Op dinsdag wel maar een korte dag, door de wind viel er niks van het veld te zien. Op zaterdag en zondag was Femke vrij. Op maandag leidingen doorgespoeld en op dinsdag vrij door de hitte. Op woensdag begonnen met sprinklers te repareren voor het knoflookveld.

Dag 837 - 843
Op donderdag moest Kenny nog een beetje discen, maar moest ook nog een gedeelte tussen cherry bomen discen. Femke heeft op donderdag sprinklers gerepareerd. Op vrijdag hebben we samen sprinklers gerepareerd. Om twee uur moesten we hier mee stoppen, omdat onze stukken op waren, op zaterdag zouden er weer nieuwe stukken zijn. In de avond bij Grant en Andrea, een drankje gedaan, deze mensen kennen we van de boot tour die we met onze baas hebben gemaakt in Cairns. Hier erg gezellig gehad en in de avond kwamen we terug thuis met hun hond, want hun gingen met kerst weg en wij hebben voorgesteld om op de hond te passen. Het is een erg makkelijke hond. Op zaterdag weer de hele dag aan de sprinklers gewerkt en op zondag ochtend de laatste sprinklers gerepareerd en onze werk auto gewassen. Op zondag (kerstavond) rustig aan gedaan en in de avond wat hapjes gemaakt, cadeautjes uitgepakt en een film gekeken. Cadeautjes waren; Popcorn maker voor in magnetron, Sydney in lego en lekkere zeepjes. Op maandag (Eerste kerstdag) zijn we aan het eind van de middag naar onze baas geweest, waar een kerstfeestje werd gehouden. Op dinsdag (Tweede kerstdag, Boxingday voor de Australiërs) hebben we ons een kerst maaltijd gemaakt. Hier Mosterdsoep als voorgerecht, Zalm uit de oven met aardappel gratin als hoofdgerecht en Appeltjes op bladerdeeg als desert.

Hillston - 94          Hillston - 98

Dag 844 - 850
Op woensdag weer gaan werken, we moesten eerst de pomphuizen een onderhoud geven, daarna nog een sprinkler repareren en aan het eind van de dag leidingen verplaatsen. Op donderdag verder gegaan met leidingen verplaatsen en aan het eind van de dag nog knoflook door de grading machine gehaald. Kenny was hier forklift chauffeur. Op vrijdag nog een paar uur op gradingmachine en in de middag onkruid gewied met een tractortje in de nursery. Op zaterdag was Femke vrij en Kenny heeft aanpassingen aan een machine gedaan, waar je onkruid mee kan verwijderen. Op nieuwjaarsavond zijn we in de middag aan het meer gaan kijken naar de waterskiërs en hier bier gedronken met de locals. In de avond waren we uitgenodigd bij Grant en Andrea, om nieuwjaar te vieren. Hier goed gegeten en er werd op zijn Australisch, erg veel gedronken. Op nieuwjaarsdag hadden we een dag af, en op dinsdag hadden we onze introductie bij Mitolo, Aardappelen, waar we van nu tot we naar Nieuw Zeeland vertrekken, gaan werken. Op dinsdag middag de auto gepakt naar Mildura, waar  we een paar dagen op de huisboot van Paul (de baas) gaan. Op dinsdagavond in een hotel geslapen in Mildura en in de Brouwerij gegeten.

Dag 851 - 857
Op woensdagochtend rustig aangedaan, en daarna Mildura in gegaan om te winkelen. Hier wat dingen gekocht alvast voor Nieuw Zeeland. Rond 4 uur naar de huisboot gegaan, waar wij ons alvast konden nestelen. Om half 6 kwam Paul, zijn twee dochters en een vriendin van een dochter aan. Toen snel vertrokken, dat we nog voor het donker op een mooie plek aan de rivier lagen. Kenny heeft gevaren. Dit was een prachtige tocht en hadden een mooie plek aan de rivier. In de avond lekker gegeten, en wat drankjes gehad. Op donderdag ochtend begonnen met de speedboot over de rivier, waar de dochters achter gingen waterskiën. Na het ontbijt heeft Kenny geprobeerd te wakeboarden, dit was niet gelijk een succes. Eind van de middag nog op een donut gezeten, wat met een noodvaart achter de speedboot aan gaat. Dit was erg veel plezier. Vrijdag was onze laatste ochtend op de boot Kenny heeft nog een keer geprobeerd te wakeboarden, en het ging al een stuk beter, het lukte al om te staan. In de middag terug naar onze auto in Mildura gebracht en daarna een lange tocht naar Hillston terug. Hier aangekomen, stond er een pakje voor ons klaar van Sinterklaas (Sint Anja en Piet Henk) met super leuke cadeautjes uit Nederland. (heeft er blijkbaar 2 maanden over gedaan om in Australie te komen. :P)Op Zaterdag nacht begon onze eerste nacht dienst met de rotary hoe (voorbereiden van het veld). Om 4 uur begonnen we en Kenny heeft alles aan Femke uitgelegd en naar twee runs deed Femke het al op zichzelf. Hier tot half 5 in de ochtend bezig mee geweest. De tweede nacht dienst begon om 6 uur in de avond en was tot 6 uur in de ochtend. De derde dag (maandagavond) begonnen we om 6 uur in de avond en rond 11 uur kwam het met bakken de lucht uit en moesten we stoppen. Ook Dinsdag konden we niet werken door de vele regenval.

Murray River - 1          Murray River - 4          Murray River - 6

Dag 858 - 864
Deze week afwisselend gewerkt voor nacht en dag dienst en op verschillende tractoren gewerkt. Kenny op de Rotary Hoe en de Tilco en Femke op de ripper en de Rotary Hoe.

Hillston - 101

Dag 865 - 871
Ook deze week weer afwisselend gewerkt op de verschillende apparaten. Ook de lens die Kenny had besteld voor zijn camera, is deze week binnen gekomen. Gelukkig duurde dit pakje niet zolang als het sinterklaas pakje.

Hillston - 102

Dag 872 - 878
Op woensdag vroeg Chris (Baas van de Cherry Farm) of wij in het weekend op haar kitten, haar kat en haar kippen konden passen, we vonden dit geen probleem. dus op vrijdagochtend hierheen gegaan en tot maandag ochtend gebruik gemaakt van hun huis. Op Dinsdag avond bij hun uitgenodigd voor een diner. Ook de Garlic baas was hierbij uitgenodigd.

Hillston - 104

Dag 879
We hadden alles ingepakt voor de vakantie en waren klaar om naar Adelaide te rijden. Om 10 uur vertrokken, en we waren nog maar 150 km ver gekomen, en onze auto krijgt pech. De koppeling was door gebrand. Natuurlijk stonden we in de Middle of Nowhere, zonder telefoon bereik, en niemand stopte voor ons. Uiteindelijk is Kenny door een auto een stuk verder gebracht, waar de eindelijk een beetje bereik had. Hier onze garlic baas gebeld en die zei, ik kom gelijk om jullie terug naar Hillston te trekken. Dus om 4 uur stonden we terug in Hillston bij de garage. De garage zou de volgende dag weten hoeveel het gaat kosten, maar het zou een dure worden en veel werk. Geen goed begin van de vakantie. We hebben Chris gebeld om te vragen of we nog twee nachten konden blijven slapen en bij hun thuis gelijk vluchten geboekt. Onze garlic baas moest vrijdag ochtend de vlucht naar Sydney hebben, dus we konden met hem meerijden naar de airport in Griffith. In de avond weer heerlijk gegeten bij Chris.

Dag 880
In de middag terug naar de garage gegaan en hij zal het repareren voor maximaal 1200 $, dus viel al bij al nog mee en onze auto kan bij de garage staan tot we terug komen. In de middag nog een Palova leren maken met Chris, was erg leuk om te doen.

Dag 881
Vroeg opgestaan, want onze baas kwam ons om 5 uur oppikken. Om half 7 waren we op de airport en een kwartier later vertrokken we op weg naar Sydney. Op zo'n regionaal vliegveld gaat het toch wat anders dan op een normale vliegveld.We hadden geen security checks, je mag flessen drinken meenemen aan boord en je loopt gewoon naar je vliegtuig. Ook pasten er maar 30 passagiers in dit mini vliegtuigje. De vlucht duurde 1 uur en 20 minuten en we kregen zelfs drinken en snacks aan boord. Toen we landen in Sydney hadden we vanuit de lucht prachtig uitzicht over de Sydney Harbour Bridge en het Opera House. Op Sydney airport hebben we afscheid genomen van onze baas en daarna lang moeten wachten op onze volgende vlucht. Moesten 5 uur wachten voor we mochten inchecken, daarna door douane en gewacht op de vlucht. We vlogen met Tiger air, niet de beste maatschappij. De vlucht duurde ongeveer 2 en half uur. In Adelaide aangekomen hebben we een taxi gepakt naar ons hotel, waar we hebben ingecheckt. Hotel was een kleine 15 minuten lopen naar het centrum. Hier heerlijk gegeten bij een Italiaans restaurant. Daarna nog rond gelopen in China town en de Central Market. Adelaide zit vol met verschillende culturen.

Griffith - 1          Adelaide - 6

Dag 882
In de ochtend uitgeslapen en daarna naar Central market gegaan. Hier ontbeten. Er was van alles te doen in de markt, er was een festival bezig naar aanleiding van het 149-jarige bestaan. Daarna door het centrum rond gelopen. In de avond heerlijk gegeten bij een Koreaans bbq restaurant. Daarna op tijd naar bed gegaan, want om half vier krijgen we een wake up call en om 4 uur gaan we naar de luchthaven, waar ons vliegtuig om 6u30 zal vertrekken. Deze vlucht is een uur naar Melbourne, waar we een uur overstap hebben. Daarna hebben we nog een vlucht van ongeveer 4 uur naar Auckland, Nieuw Zeeland. Hier zullen Norbert en Annemie al geland zijn.

Adelaide - 7          Adelaide - 10          Adelaide - 11

1. Marina:
    3 februari 2018
    Dat was zo lang geleden dat we iets konden lezen. Maar toch prachtig 😛😜😍
  2. Anja Kobus:
    3 februari 2018
    Jullie hebben lange dagen gemaakt dus geniet met volle teugen van jullie welverdiende vakantie. Veel plezier samen en met Norbert en Annemarie.
  3. Emmy & David:
    3 februari 2018
    Geniet van jullie vakantie na al dat vele uren werken. Blij terug nieuws te lezen van jullie xxx
  4. Sascha:
    4 februari 2018
    Leuk om weer iets van jullie te lezen.

Have fun!