Bago, Mawlamyine & Hpa-An

20 november 2015 - Chiang Mai, Thailand

Dag 75
Rond 6 uur kwamen we aan in Bago na een slechte nacht in de nachtbus. Een paar hotels bekeken, totdat we een redelijk goedkope kamer hadden gevonden. Hier ook gelijk een bus ticket voor volgende dag geregeld naar Mawlamyine. In de ochtend wat rond gelopen in het stadje. Deze is erg smerig, veel zwerfhonden en het stinkt hier behoorlijk naar een afvalbult. Het is zeker geen aanrader, maar wij hadden geen zin om nog 6 uur in de bus te zitten naar het volgende stadje. Het is een goede tussenstop. Ook hebben we alvast een Resort geboekt in Pai voor Femke haar verjaardag. Dit hebben we wel weer een keer verdient. In de middag bij een Teahouse wat gedronken en gegeten. Hierna nog naar de andere kant van het stadje gelopen, in de avond vroeg naar bed gegaan.

Bago - 2          Bago - 5          Bago - 6

Dag 76
Om Half 8 werden we naar het busstation gebracht, allebei achter op de brommer. Om kwart over 8 vertrok de bus richting de oude hoofdstad van Brits Burma, Mawlamyine. Dit is een koloniale stad. De busrit duurde ongeveer 6 uur in een lokale bus. In de stad aangekomen hebben we een tuk-tuk gepakt naar Breeze hotel, deze zit ook in een koloniaal gebouw. De kamers waren erg klein, maar geen probleem voor één nacht. Daarna de koloniale route gelopen in het centrum. Deze was niet echt bijzonder, alleen de paya bovenop de berg had een prachtig uitzicht. Femke had een korte broek aan, dus die kon helaas alleen maar met de lift naar boven. Voor de volgende dag een boot tocht geregeld naar Hpa-An toe. In de avond gegeten op de night market, heerlijke bbq. Van sommige spiesjes weten we niet wat ze waren, maar hart van een kip was lekker en we hebben een gratis biertje gewonnen. De nacht was verschrikkelijk. keiharde bedden, bloedheet en stroom viel uit. Dat maak je hier nog veel mee.

Mawlamyine - 1          Mawlamyine - 2          Mawlamyine - 8

Dag 77
Heerlijk ontbijtje gehad op het balkon van het hotel, met uitzicht op de rivier. Om negen uur zaten we op de boot richting Hpa-An. Veel mooie dingen onderweg gezien. Vooral het dagelijks leven aan de rivier was prachtig om te zien. In de boot al met de hele groep geregeld om de volgende dag met zijn allen de grottentoer te doen. Dit was te regelen bij Soe guesthouse. Wij wilden hier ook slapen. Met zijn allen de tuk-tuk in naar het hotel. eerst de kamer geregeld, deze zag er prima uit voor het geld. Andere toeristen van onze groep hadden een kamer gereserveerd en deze moest behoorlijk stinken, dus ze wouden een andere. Het hotel begon zich heel raar tegen hun te gedragen en zeiden dat ze logen. Ook toen we daarna over de toer begonnen werden ze steeds onvriendelijker. Uiteindelijk zeiden wij toen als je zo doet hoeven wij die kamer niet. Toen schreeuwde ze tegen ons allemaal mijn hotel uit. Toen we naar buiten gingen stonden daar andere toeristen die zeiden niet in dit hotel te slapen omdat het er erg smerig is. Ze zeiden Galaxy hotel is beter en daar kan je ook een toer regelen. Wij daar heen, kamer en toer geregeld. Super vriendelijke mevrouw bij de receptie en veel mooiere kamers voor maar 4 dollar meer en nu met ontbijt. Hierna met een Frans koppel en een Frans-Nederlands koppel wat gaan drinken in een theehuis. In de avond met het Franse koppel gaan eten in de stad en nog wat gedronken in een bar waar we het andere koppel ook weer tegen kwamen.

Boottocht Hpa-An - 1          Boottocht Hpa-An - 6          Boottocht Hpa-An - 8          Boottocht Hpa-An - 10          Hpa-An

Dag 78
Om half negen begon de toer en we werden rond gebracht met een tuk-tuk. We hadden van andere toeristen gehoord dat deze toer prachtig moet zijn, dus we hadden hoge verwachtingen. De eerste grot die we bezochten had een stupa in de grot en er om heen verschillende boeddha beelden. Ook enkele muurschilderingen en uitgehakte boeddha beelden zaten op de wand van de grot. De tweede grot staat bekend om de verschillende kleine boeddha beelden uitgehakt in de wand van de grot. Dit was bijzonder om te zien. Verder kon je nog trappen beklimmen, tot bij een stupa, mooi uitzicht hier. Derde stopplek was een meer met op het midden een eiland met een rots met een stupa. Niet bijzonder. Vanaf hier naar een open veld, met duizenden boeddha beelden. We zijn al tempelziek, dus dit was niks voor ons. Daarna bij een waterval, wat geen waterval was, gaan middageten. De zesde plek was een bijzondere grot en vooral een erg hobbelige weg er naar toe. Dit was een grote grot met gigantisch veel vleermuizen. Hier kon je door heen lopen en aan het einde van de grot pakte je de boot terug naar de ingang van de grot. Dit was erg leuk om te doen. Daarna weer een hele hobbelige weg terug richting Hpa-An, met als laatste stop weer een boeddha grot, maar nu hadden we er echt wel genoeg van. In de avond nog met het Frans-Nederlandse koppel gegeten in een restaurant. Hier viel halverwege het diner het licht uit en blijkbaar was er buiten de stad een kabel kapot gegaan, dus de hele stad zat zonder elektriciteit. Bij het hotel aangekomen, was het nog steeds donker, maar een half uur later hadden we weer terug elektriciteit.

Grottentoer - 2          Grottentoer - 3          Grottentoer - 4          Grottentoer - 10

Dag 79
Vandaag een rust dag genomen voor de lange reis van morgen naar Thailand. Om negen uur ontbeten en toen een sharedtaxi geregeld naar de Thaise grens. Deze pakken we samen met het Frans-Nederlandse koppel. In de ochtend een drankje gedaan in een teahouse en nog gegeten in een restaurant. Voor de rest van de dag wat in de kamer gezeten en geluierd. In de avond nog een keer gegeten en onze laatste Kyats (munteenheid Myanmar) opgemaakt.

1. Anja Kobus:
    20 november 2015
    En toen was Myanmar aleeer voorbij! Wij weer helemaal op de hoogte. Ook nog wel een reisbestemming voor ons.
  2. Sofie:
    21 november 2015
    De Franse lessen komen goed van pas precies . Veel plezier Op jullie volgende bestemming!
  3. Marina:
    21 november 2015
    Tzal een reis zijn om nooit te vergeten ! Genieten !