Tha Khaek Motor Loop

20 december 2015 - Thakhek, Laos

Dag 104
De tuk tuk kwam ons op tijd ophalen bij het guesthouse. Deze bracht ons netjes naar de local bus. Tijdens de busreis een Spaans koppel ontmoet waar we samen verder mee trekken voor de komende dagen. Na 6 uur bus kwamen we aan in Tha Khaek waar we een tuk tuk hebben geregeld naar het centrum toe. Hier eerst een hotel geregeld en dan een motor voor de volgende dag. Wat gaan eten in het centrum en vroeg gaan slapen.

Dag 105
Om 7 uur opgestaan om onze motor op te halen. Na een cake ontbijt en de motors volgetankt te hebben, zijn we op weg gegaan. De rit begon door een prachtig karst gebergte. De weg was hier zeer goed en na een tweetal uur hebben we een stuwdam bezocht die een visitor centrum had. Hier was allerlei informatie over de dam en de omgeving. Vanaf hier naar het dorpje Nakai gereden waar we hebben geluncht en erg schattige gibbon hebben gespot. Hier zag je goed hoe de natuur was veranderd door de dam. Vooral veel dode bomen, maar ook wel bijzonder op te zien. Daarna begon de dirt road. deze was nog goed begaanbaar, maar erg stoffig. Door veel kleine dorpje gereden. Onze eindbestemming was Lak Sao. Hier een hotel uitgezocht en in het dorp rondgelopen. Hier was verder niks te doen.

Thakhek Motor Loop - 2          Thakhek Motor Loop - 5

Dag 106
Weer om 7 uur opgestaan, om zo vroeg mogelijk bij het hoogtepunt van onze motorrit te zijn. Eerst nog naar een Cool Springs gereden. Dit was een aardig eind op een zand weg, maar wel leuk om te rijden. Toen we er waren, kwam er als een gek een Laotiaan aan gereden om zijn brommer die de slagboom dicht gooide, en we moesten betalen om te kijken. Wij wouden dit weigeren, maar de Spanjaarden wilden perse kijken, dus moesten we wel betalen. Op zich een mooie pool, maar wij vonden het niet echt de moeite waard. Vanuit hier verdere gereden naar de Tham Kong Lo. Een gigantische grot, waar een 7 km lange rivier door loopt, die je per boot kan bezoeken. Ook blijken hier spinnen ter grootte van een hand te wonen. Deze jammer genoeg niet gezien. De rit er naar toe was goed te doen. Hier nog aan het water geluncht, voordat we de grot in gingen. De grot was echt prachtig, alleen volgens ons was de bootsman een beetje dronken, want hij haalde gevaarlijke dingen uit in de grot. Onderweg ook nog een beetje in de grot kunnen wandelen. Vanuit de grot verder gereden naar een dorpje  om te slapen. Natuurlijk de hele dag geusthouses te tegen gekomen, maar als je ze nodig hebt zie je ze niet. Uiteindelijk één gevonden en ingecheckt. In het dorp wat gegeten en terug naar de kamer. De Spanjaarden kwamen er toen achter dat het warme water van de douch het niet deed en hier hadden we wel om gevraagd. Na een uur discussiëren met de eigenaar voor een oplossing kregen we eindelijk ons geld terug, maar moesten we wel naar een ander hotel toe. Gelukkig hadden we verderop al een hotel gezien. Hier ingecheckt en gelukkig nog goed kunnen slapen.

Thakhek Motor Loop - 8          Thakhek Motor Loop - 9          Thakhek Motor Loop - 11

Dag 107
Weer vroeg opgestaan een ontbijtje genomen in het dorpje en op weg gegaan terug naar Tha Khaek. Hier zouden we onderweg nog een blue lagoon tegen komen. Toen we moesten afslaan voor de bleu lagoon, was dit een dirt road. Wat op zich mee viel om te rijden. Hoe verder de weg ging hoe slechter deze werd. Wij wilden zo niet meer verder rijden, maar eigenlijk wilden zij gewoon doorrijden. Toch hebben ze maar naar ons geluisterd. We kwamen hierdoor op tijd in Tha Khaek. Hier nog geluncht aan de Mekong en daarna de bus gepakt naar Savannakhet. Hier rond vijf uur aangekomen en in de avond rondgelopen in het stadje waar we wat hebben gegeten.

Thakhek Motor Loop - 14

1. Anja Kobus:
    20 december 2015
    Hadden ze geen schuur bij het hotel? Mooie rit gemaakt, leuk!