Taman Negara & Cameron Highlands

9 maart 2016 - Cameron Highlands, Maleisië

Dag 186
Om acht uur hadden we en pick-up van ons hotel. We hebben ongeveer 4 uur in en minibus gezeten en in Jerantut werden we afgezet. Hier ook een bus ticket terug geregeld naar Cameron Highlands toe, omdat we hier nog niet alles hebben gezien. In Jerantut moesten we ongeveer een uur wachten, om dan met een bus naar Kuala Templing te worden gebracht, waar de boot naar Taman Negara vertrekt. Hier vergunningen gekocht om het park in te gaan (voor een persoon betaal je 1 rm, ongeveer 20 cent, en voor een camera 5 rm). De boot deed er ongeveer 3 uur over. in het dorpje Kuala Tahan hadden we snel een hotelletje gevonden. In de avond op zoek gegaan naar een tour in het park, dezen waren allemaal vrij prijzig en niet zo bijzonder, dus besloten de volgende dag zelf op pad te gaan. Verder hebben we nog gegeten op een drijvend restaurant.

Taman Negara - 6          Taman Negara - 9          Taman Negara - 10

Dag 187
De dag begonnen met een ontbijtje op een drijvend restaurant, was verder niet erg bijzonder. Daarna zijn we met de boot rivier over gegaan en het park ingetrokken. Hier eerst besloten om de Canopy walk te gaan doen. Met touwbruggen loop je dan tussen de bomen op een hoogte van 45 meter. Wat een ervaring, op sommige plekken wel erg hoog. Na de Canopy walk besloten om een wandeling te maken naar het uitzichtpunt bukit Teresik (344 m) dit was omhoog klimmen met trappen, erg vermoeiend. Wel hadden we op de top van de heuvel een prachtig uitzicht. Vanaf hier met een jungle pad de andere kant van de heuvel afgelopen, wat een klim en klauterwerk, zeker de moeite waard. Uiteindelijk kwamen we terug bij het begin van het park. De wandeling hebben we na ongeveer 4 uur afgewerkt. Onderweg een kameleon, een grote hagedis en apen tegen gekomen. Vanaf het begin van het park een bootje terug genomen naar het dorpje waar we slapen en hier geluncht. Voor de rest van de dag gerust.

Taman Negara - 14          Taman Negara - 21          Taman Negara - 24          Taman Negara - 35

Dag 188
De tweede dag in de jungle wilden we naar een dorp verderop lopen. Het begin van het pad was hetzelfde als de dag er voor, dit stuk was erg goed te doen. Op een gegeven moment kwamen we bij een bord aan waar stond dat je alleen maar verder mocht met een gids. Wij dachten dit gaat ons wel lukken zonder gids en betraden het pad. We waren nog niet ver en stonden al voor de derde keer met het dilemma welke kant we op moesten, daarom besloten om toch maar terug te gaan. Tussen de middag kwamen we terug aan in het dorp en na de lunch wilden we nog wat te doen hebben. We besloten om met de boot een excursie te doen naar een dorp waar de Orang Asli wonen. Dit zijn de aboriginals van Maleisië, die erg lijken op mensen uit midden afrika. Ze zijn erg donker en hebben kroes haar. In het dorp hebben we wat uitleg gekregen over het dorp, wat rond gelopen en blaaspijpschieten uitgeprobeerd. Hiermee jagen deze stammen. Kenny heeft het Teddybeertje dood geschoten, Bernadette en Femke ging het wat slechter af. Na de boottocht nog wat gegeten.

Taman Negara - 38          Taman Negara - 40

Dag 189​
​Om Half negen ontbeten en om tien uur vertrokken vanaf het busstation. ​​​​​Hier een uur ingezeten naar Jerantut toe en daar een uur gewacht op de bus naar Cameron Highlands. Vanaf Jerantut duurde het ongeveer drie en half uur. In Cameron Highlands ingecheckt bij een hotelletje en op weg voor een toer. Deze geboekt bij een standje die garandeerde dat we de rafflesia gingen zien. De Rafflesia is een parasiet met de grootste bloem ter wereld, die wel een meter in doorsnee kan worden. Ook leeft deze parasiet maar 3 tot 5 dagen per jaar, we waren erg benieuwd. Verder nog een bus ticket naar Ipoh geregeld, onze volgende bestemming. In de avond naar de old Smokehouse gelopen, een Engels landhuis, best mooi om te zien.

Cameron Highlands - 3          Cameron Highlands - 4

Dag 190
De toer begon om kwart voor negen, dus eerst ontbeten met een roti. We werden op tijd opgehaald door onze gids in een Land Rover, naar onze eerste bestemming reden we ongeveer een uur . Hier begon onze trekking van ongeveer twee uur omhoog. Aan het eind kwamen we 4 Rafflesia bloemen tegen die nog dicht zaten, maar we liepen nog een klein stukje verder en daar was die, een open Rafflesia. Toch echt bijzonder om te zien. Na de bezichtiging liepen we in ongeveer 1 uur terug naar de Land Rover. Hier mochten we nog even blaaspijp schieten en even verder op was een Orang Asli dorp, deze verder niet bekeken. We gingen op weg naar onze lunch en na de lunch bezochten we BOH tea plantation, deze is van een Schotse familie en is opgericht in 1927. Hier wat rond gekeken en natuurlijk een theetje gedronken. Na de plantation naar de Gunung Brinchang gegaan, de hoogste berg van Cameron Highlands. Hier konden we vanaf een uitzichttoren van het uitzicht genieten. Onze laatste bestemming zou het Mossy Forest zijn, maar dit was niet mogelijk want het leger trainde hier vandaag in. Onze gids besloot toch om er in te gaan, maar dan moesten we muisstil zijn en weg duiken als hij dat zei. Hier een kleine wandeling gemaakt en één keer moeten weg duiken, viel dus mee. In de avond een afscheidsetentje gehad met Bernadette, want morgen scheiden onze wegen. Wij gaan verder naar Ipoh en Bernadette naar Georgetown.

Cameron Highlands - 9          Cameron Highlands - 18          Cameron Highlands - 25

1. Vicky Piryns:
    9 maart 2016
    Zo leuk die loopbruggen! Ik krijg er zin van om terug te gaan klimmen
  2. Marina:
    9 maart 2016
    Me dunkt dat jullie erg heel lang op bussen en treinen zitten, wat een lange ritten telkens ...
  3. Anja Kobus:
    9 maart 2016
    Bij the Old Smoke House het Robin trail nog gezien?