Melaka & Cameron Highlands

4 maart 2016 - Cameron Highlands, Maleisië

Dag 182
Redelijk uitgeslapen deze dag en om half 12 kregen we telefoon van Bernadette dat ze rond 12 uur op het busstation zou gaan staan. Dit liep toch wat anders, ze werd in plaats van op het busstation, in een winkelcentrum gedumpt. Hier maar zoeken en ze heeft ons natuurlijk niet gevonden. We hebben nog een keer gebeld en uitgelegd hoe ze naar het busstation moest komen. Hier kwam ze om half 2 aan, waarna we om 2 uur gelijk de bus gepakt hebben naar Melaka. In Melaka kwamen we rond 5 uur aan, waar we een plaatselijke bus naar de stad moesten pakken. Hier zat een Deens-Maleis koppel in die ons hielpen met waar we moesten uit stappen. In China town hebben we een hotelletje gezocht. Daarna zijn we opzoek gegaan naar een bank en een drankje gedaan in het Hard Rock Café. Na een drankje hadden we honger en wilden we op zoek gaan naar iets te eten. We vonden helemaal niks, heel China town was dicht en leeg. Naar een heel stuk afgezocht te hebben, toch eindelijk een stalletje gevonden waar we lekker hebben gegeten.

Melaka - 1          Melaka - 2

Dag 183
De dag ervoor lukte het niet om een diner te vinden, nu lukte het niet om een ontbijt te vinden. Uiteindelijk toch één gevonden, waar we brood met een ei hebben gegeten. Na het ontbijt zijn we naar het Stadthuys gegaan. Dit staat op een pleintje samen met een kerk. Het Stadthuys is in 1641 gebouwd door de Nederlanders en is een reproductie van het stadhuis van Hoorn. Dit is het oudste Nederlandse gebouw in het oosten. We zijn er verder niet in geweest, maar wel overal om heen gelopen. Achter het Stadthuys is een heuvel waar de St Paul’s Church staat. Dit is een ruïne van een kerk gebouwd door de Portugezen in 1521. Toen de Nederlanders Melaka veroverd hadden bouwden ze hun eigen kerk naast het Stadthuys in 1590, vandaar dat de kerk in verval is geraakt. Wel staan er in de kerk verschillende grafstenen, deze zijn van gestorven Nederlanders in Melaka. Al deze grafstenen zijn geschreven in het Nederlands. Onder aan de kerk is ook nog een Nederlandse begraafplaats, hier liggen Nederlanders en Britten. Vanaf daar naar Sultanate Palace gelopen. Dit is een replica van een paleis uit 1456, deze is gemaakt uit hout zonder dat er nagels zijn gebruikt. Hieraan zit een mooie tuin, waar we door heen hebben gewandeld. Tussen de middag even een pauze genomen op het hotel en daarna een lunch menu genomen in het Hard Rock Café. Dit bestond uit een Ceasar salade, kipwrap met frietjes en een brownie met ijs. Tijdens het eten kwam er ook nog de wielerwedstrijd, de ronde van Maleisië langs het café. Na het eten Chinatown doorgelopen. Hier een Moskee, de Heerenstraat en verschillende Chinese tempels bekeken. Erg leuk gebied met veel mooie oude huizen. Rond vijf uur een boottochtje gemaakt over een rivier in Melaka. De route was leuk, alleen kregen we helemaal geen uitleg, dit was erg jammer. In de avond aan de waterkant nog een drankje gedaan.

Melaka - 4          Melaka - 7          Melaka - 13          Melaka - 16

Dag 184
Deze dag zou een reisdag worden en dit is het ook zeker geworden. Onze eindbestemming van deze avond diende Taman Negara te worden, een Nationaal Park in het midden van het land. Onze bedoeling was om met een local bus naar train station te gaan en dan met twee verschillende treinen aan het begin van het park terecht te komen. Dit is heel anders gelopen. We begonnen met een bus naar het busstation, deze deed er ongeveer een half uur over. Op het busstation hebben we een bus gepakt naar Tampin toe, waar een treinstation is. Hier deden we ongeveer 1 uur over. Op treinstation vroegen we voor de trein naar Jerantut, begin van Taman Negara NP, maar dit kon niet rechtstreeks en moesten we via Gemas. De trein vertrok pas anderhalf uur later, dus hebben we geluncht op het station. De rit naar Gemas duurde twintig minuten. Hier uitgestapt en gevraagd voor de trein naar Jerantut. Ze keken ons eens raar aan en zeiden dat die maar 1 keer op een dag reed en dat was om 1 uur 's nachts en voor deze nacht zat de trein al vol. Ze zeiden dat het makkelijker was om via Kuala Lumpur te gaan en daar een bus te pakken. We hadden niet veel keus dus de trein terug de andere kant op gepakt naar Kuala Lumpur toe. Hij rade ons ook nog een bus station aan waar we uit moesten stappen voor de bus. De trein deed er ongeveer twee uur over. We moeten wel zeggen dat een trein hier nemen erg aangenaam is, wat een luxe treinen. In Kuala Lumpur aangekomen, was het busstation dichtbij, hier naar de bus gevraagd, maar die vertrok niet van dit station en we moesten aan andere kant van Kuala Lumpur zijn. Op dit moment hebben we gezegd laat dan maar zitten, we gaan wel ergens anders heen. We besloten toen dat we ook naar Cameron Highlands konden gaan en vandaar proberen naar Taman Negera NP te gaan. Ze zeiden tegen ons dat bus er twee uur over zou doen naar Cameron Highlands, maar ook dit was weer niet waar, om half tien stonden we eindelijk in Cameron Highlands. Wat was dit een reis. In het dorpje Tanah Rata gelukkig snel een hotel gevonden. In de buurt ook nog snel wat gegeten.

Dag 185
Na een dag als gisteren, zijn we toch wat langer in ons bed gebleven. In de ochtend hebben we eerst een ontbijtje genomen in ons hotel, een busticket naar Taman Negara geregeld en daarna een wandelkaart gekocht voor het gebied. We besloten eerst naar de Robinson fall gelopen waar we trail acht naar Gunung Beremban wilden pakken. Toen we voor de trail stonden en zagen hoe stijl deze route was, hebben we toch maar besloten deze niet te doen. We hebben daarna een andere route bekeken en besloten om eerst trail nummer vijf te lopen, daarna trail zes en eindigen met trail vier. Het was een erg leuke trail om te wandelen, waar we ongeveer vier uur mee bezig zijn geweest. Onderweg ook nog een slang(etje) tegen gekomen, dit was wel even schrikken. Toen we net trail vier hadden uitgelopen kwam de regen met bakken de lucht uit en het heeft ook niet meer gestopt met regenen. In de avond in het dorp nog steamboot gegeten.

Cameron Highlands - 1          Cameron Highlands - 2

1. Harriet:
    4 maart 2016
    Die steamboot ziet er goed uit. Jammie! Wat de regen betreft, op dit moment komt het ook hier met bakken uit de lucht. Geen regendansjes meer doen......