Phnom Penh

3 januari 2016 - Phnom Penh, Cambodja

Dag 120
Deze dag zijn we vertrokken naar de hoofdstad, waar we oud en nieuw gaan vieren. Rond twaalf uur kwamen we aan in de stad waar we met een tuk tuk naar het hotel zijn gebracht. Dit keer hebben we ons wat meer verwend, een iets luxer hotel met zwembad. Daar waren we wel een keer aan toe, eerst zijn we op zoek gegaan naar een restaurant voor oudejaarsavond. We hebben een restaurantje gevonden van een Waalse Belg, waar een menu kon worden gegeten, wat nog redelijk geprijsd was. In de middag gezwommen in het hotel, tegen de avond wat rond gelopen in het centrum. Hier kwamen we nog een gezellig park tegen waar Kenny nog heeft gevoetbald met de plaatselijke bewoners.

Dag 121
Oudejaarsdag begonnen we met een ontbijt in het hotel, daarna gingen we op weg naar het koninklijke paleis. Wij vinden dit paleis mooier dan die van Bangkok. Wel hebben ze meerdere dingen gelijk. Deze is veel ruimer opgezet en met veel groen tussen door. Naast het koninklijk paleis zit het Nationaal museum, een erg mooi pand. In de middag wat gezwommen en uitgerust. Voordat we gingen eten hebben we een cocktailtje gedronken, om de avond goed te beginnen. Bij het restaurant een flesje wijn besteld, dat was lang geleden. Als amuse kregen we foie gras, voorgerecht charcuterie plaat en mega scampi, hoofdgerecht, canard met honing en Oostendse visschotel, en als dessert crêpe en kaasplankje. Dit heeft ons allemaal erg gesmaakt. De eigenaar van het restaurant leek erg op Obelix, een erg grappige kerel. Om half twaalf op het terras gaan zitten, met allemaal verschillende Belgen en hier heeft Kenny eindelijk weer een Duvel gedronken. Om 12 uur ging vanaf het water het vuurwerk de lucht in. Niet zo spectaculair als in onze landen, het duurde maar 5 minuten, maar het gaf wel een goed gevoel. Via deze weg willen we iedereen een prachtig 2016 wensen. Ook hopen wij dat we nog veel mogen reizen in het nieuwe jaar.

Royal Palace - 2          Royal Palace - 8          Oudejaarsavond - 1          Oudejaarsavond - 3

Dag 122
Nieuwjaarsdag zijn we naar een museum geweest, waarvan je rillingen over de rug krijgt. We zullen beginnen met wat voor gruwelijkheden allemaal in Cambodja zijn gebeurd. In de jaren 70 kwam de Rode Khmer (Khmer Rouge) aan de macht in Cambodja na een guerrillastrijd. Hun leider was Pol Pot. Op 17 april 1975 kwam de Rode Khmer in Phnom Penh aan, waar ze zich voor deden als de bevrijders die de bomaanvallen van Amerika gingen tegen houden. Alle bewoners van steden moesten leven op het platte land, waar niemand mocht werken met technologie en alles terug werd gedaan op de oude manier, zonder machines. In Phnom Penh richtte de Rode Khmer een gevangenis op in een schoolgebouw. Dit zou gaan dienen om goed geschoolde mensen (doctoren, ingenieurs, enz.), oud ministers, toeristen en mensen die tegen dit regime waren of waar van ze dachten dat ze de vijand waren. In deze gevangenis werden ze niet alleen vast gehouden, maar ook elke dag gemarteld. De bedoeling was dat niemand in de gevangenis overleed, maar dat ze nadat ze een bekentenis hadden gegeven na al dat martelen, dood geknuppeld werden op een Killing Field. Door het hele land zijn verscheidene Killing Fields gevonden. Tussen 1975 en 1979 zijn er ongeveer 2 miljoen van de 7 miljoen Cambodjanen vermoord. Vandaag zijn wij naar het Toul Sleng museum geweest, de gevangenis van de Rode Khmer. Hier hebben we rondgelopen met een audiotour, waar verschillende verhalen worden verteld over wat hier allemaal heeft afgespeeld. Wanneer je hier rondloopt zullen de rillingen over je heen lopen. In de eerste blok waar je binnen komt zijn de martelkamers. Hier hebben de bevrijders in 1979 de stoffelijke resten gevonden van 14 mensen in de martelkamers, die aan het eind door de Rode Khmer zijn doodgemarteld. De foto's van de lijken hangen op de muren. Dit is verschrikkelijk om te zien. Ook hangen er door het hele gebouw foto's van slachtoffers van voor dat ze gemarteld zijn en na het martelen. Van de 17.000 mensen die in deze gevangenis hebben gezeten, hebben 7 mensen het overleefd. De rest van de mensen zijn naar de Killing Fields gebracht. Wanneer je in Phnom Penh bent moet je dit zeker gezien hebben om deze gruwelijke geschiedenis van Cambodja te kennen. Vooral met de audiotour wordt dit museum interessant, maar dit is niet erg handig met kleine kinderen of erg emotionele mensen heen te gaan. Na de gevangenis zijn we wat leuker dingen gaan doen. eerst zijn we naar de Russian Market gelopen. Eigenlijk zijn dit allemaal verschillende kraampjes waar je echt alles kunt kopen. Hier hebben we even rondgelopen, maar we waren er al snel zat van. Vanaf hier een tuk tuk gepakt naar een winkelcentrum toe. Ook dit was niet echt een geweldige plek om te winkelen. Daarnaast zit nog de Central Market, dit lijkt erg op de Russian Market. In de avond nog wat gezwommen in het zwembad.

Toul Sleng museum - 1           Toul Sleng museum - 2

Dag 123
Vandaag zou weer een treurige dag worden. Vandaag was het tijd om naar de Killing Fields te gaan. De Killing Fields liggen ongeveer 15 kilometer buiten de stad. Met gevaar voor eigen leven hebben we een brommer gehuurd bij het hotel. In deze stad rijden ze echt als gekken. In Cambodja hebben ze op verschillende plekken Killing Fields gevonden en dit is de belangrijkste. Op deze plek heeft de Rode Khmer 20.000 mensen vermoord op gruwelijke wijze. Ook hier krijg je een audiotour en dit keer zelfs in het Nederlands. Op dit veld zijn ongeveer 85 massagraven gevonden, in de grootste zaten 450 lijken. Er worden nog altijd beenderen en kleding van de slachtoffers gevonden. De ergste plek op dit veld was een massagraf waar 100 baby's zijn vermoord. De baby's werden doodgeslagen aan de boom naast het graf. De mensen die de Killing Fields hebben gevonden, zagen dat deze boom onder het bloed zat en stukken van lichamen. Dit was verschrikkelijk om te zien, wij werden er stil van. In het midden van de Fields staat een pagode ter eren van de slachtoffers. In deze pagode liggen de stoffelijke resten van de slachtoffers ten toon gesteld, zodat we met zijn allen nooit vergeten wat voor gruwelijkheden er in Cambodja hebben afgespeeld. Nadat we deze verschrikkelijke dingen hadden gezien, hadden we niet veel zin meer om iets leuk te doen. Daarom zijn we gewoon wat met de brommer door de stad gaan rijden. In de avond hebben we nog speciaal voor Kenny bij het Belgische restaurant gegeten.

Killing Fields - 1          Killing Fields - 3           Phnom Penh - 1

1. Marina:
    3 januari 2016
    Heel erg wat mensen elkaar kunnen aandoen
    Toch ook voor jullie een heel mooi 2016 met alles erop en eraan
  2. Bernadette:
    3 januari 2016
    Terwijl ik het lees krijg ik terug de koude rillingen. Ik was er ook niet goed van toen ik daar was !
    Nog veel reisgenot voor 2016 !!
  3. Anja Kobus:
    3 januari 2016
    Verschrikkelijk zulke gebeurtenissen en te bedenken dat het nog steeds,ergens ter wereld, gebeurt.
  4. Emmy & David:
    4 januari 2016
    Voor jullie een prettig 2016 met nog veel reisgenot !! xxx
  5. Nancy Arnouw:
    8 januari 2016
    Hoi Femke & Kenny,
    Mijn beste wensen voor een spetterend en gezond 2016 en mogen er voor jullie nog veel boeiende reizen volgen... Het blijft alvast heerlijk om jullie reisverhalen te lezen... ;) x