Penang

16 maart 2016 - Georgetown, Maleisië

Dag 193
Femke was weer helemaal beter, dus op weg naar Georgetown. Georgetown ligt op het eiland Penang, die in verbinding staat met twee bruggen met het vaste land. We werden met de bus afgezet in Butterworth, waar we de ferry konden pakken naar Penang. Hier werden we dichtbij het centrum van Georgetown afgezet. Hier op zoek gegaan naar een hotelletje en we hadden al snel een homestay gevonden. Even bij gekoeld in de kamer en daarna opzoek naar een lunch. Deze vonden we in een groot winkelcentrum in de buurt. Hier zat ook een bioscoop en we konden het toch niet laten om de film Zootopia te gaan kijken. Dat was echt een grappige Disney film. Naar de bioscoop gaan is hier vrij goedkoop, voor twee personen met een grote popcorn ben je ongeveer 6 euro kwijt. In de avond hebben we heel goedkoop een vijf gangen diner gehad (ongeveer 9 euro voor 2 personen), dat konden we toch niet weigeren.

Dag 194
We zijn in de ochtend begonnen aan de Heritage wandeling in Georgetown. Deze begon bij het Penang museum, waar je uitleg kreeg welke volkeren er allemaal op het eiland leven, Europeanen, Maleisiërs, Chinezen, Indiërs, Armeniërs en nog veel meer. Wel een interessant museum, daarna liepen we door naar het water, waar een fort staat. Hier zijn we verder niet in geweest. Wel hebben we hier in de buurt gelijk een ferry ticket geregeld naar het eiland Langkawi toe, onze volgende bestemming. Het werd vrij warm op dit tijdstip dus besloten om naar het hotel terug te gaan, onze was te pakken en naar een Laundry bar te gaan. Hier waren we voor anderhalf uur zoet, maar alles is weer lekker fris. Aan het eind van de middag de wandeling verder gezet door Little India en Chinatown. De binnenstad hebben we nu zo goed als bekeken, met uitzondering van het blauwe huis, want die bewaren we voor het laatst. In de avond hebben we een brommer geregeld voor de dag erna, dan gaan we naar Taman Negara Pulau Pinang (nationaal park Penang), en een strand.

Georgetown - 3          Georgetown - 4          Georgetown - 6

Dag 195
Om 8 uur de brommer gepakt en op weg naar het nationaal park toe. Onderweg hebben we nog wat gegeten en rond half 10 kwamen we aan bij het park. De Canopy walk was helaas gesloten, dus hebben we een wandeling gemaakt naar de vuurtoren toe. Onderweg passeer je een aantal stranden. De weg tot aan Monkey Beach was goed te doen, de naam zegt het al, hier zitten apen. Vanaf hier was het nog 1.2 kilometer heuvelopwaarts en dat was behoorlijk pittig in deze hitte. Bij de vuurtoren aangekomen, mochten we er wel in en hadden we uitzicht over een groot stuk van het eiland. Naar beneden wandelen ging ons een stuk beter af, maar op Monkey Beach terug gekomen, lag het hier vol met toeristen, dus besloten gelijk terug te gaan. Dit was maar goed ook want onderweg kwamen we troepen met toeristen tegen die allemaal van een cruiseschip komen dat vandaag was aangemeerd. Hier hadden ze ons gisteren al voor gewaarschuwd, dat we zeker Georgetown moesten ontvluchten, maar zelfs hier was het te druk. Na de wandeling van ongeveer 3 uur waren we wel toe aan een pintje. Dit hebben we gedaan in Batu Ferringhi, een strandplaats op Penang, hier was ook het Hard Rock Café, waar we natuurlijk ons pintje hebben gedaan. Na het pintje zijn we terug gereden naar Georgetown om onze brommer af te zetten. We waren vrij uitgeput van het wandelen en de warmte, dus in de avond niks meer gedaan.

Penang - 2          Penang - 3          Penang - 5          Penang - 7

Dag 196
In de ochtend uitgeslapen en daarna op weg naar de Bleu Mansion. Eerst wilden we hier gaan lunchen, maar het menu van de dag stond ons niet zo aan, dus hebben we alleen maar een guided tour in het huis gehad. Wat erg jammer was, is dat we met vijftig mensen tegelijk naar dezelfde gids moesten luisteren, hierdoor viel het huis erg tegen. Na de tour zijn we gaan lunchen en daarna gaan bowlen in een winkelcentrum. Hiermee hebben we onze dag gevuld.

Georgetown - 8          Georgetown - 10          Georgetown - 13

Dag 197
Uitgeslapen en daarna de Graffiti route in de stad gelopen, hier een aantal indrukwekkende tekeningen gezien. Na deze wandeling naar de Clan Jetti's geweest, dit zijn huizen gebouwd boven het water. Het laatste wat we nog op Penang hebben gedaan, is de bus naar de botanische tuinen gepakt. Dit zijn erg mooi aangelegde verschillende soorten tuinen, het enige wat jammer is, is dat de overdekte tuinen dicht waren. Door dat het veel te warm is hebben we besloten op Penang Hill over te slaan. In de Botanische tuinen hebben we veel rot apen gezien, die behoorlijk agressief waren en een paar mooie apen. In de avond vroeg naar bed gegaan, want we moeten vroeg op staan voor de ferry naar Pulau Langkawi.

Georgetown - 17          Penang - 10          Penang - 13

Van reisblog naar fotoboek