Ranau & Sandakan

29 april 2016 - Sukau, Maleisië

Dag 236
Rond tien uur vertrokken richting Ranau, hier in de buurt ligt het Nationaal Park Mount Kinabalu. De rit duurde ongeveer 2,5 uur, daarna ingecheckt bij het hotel en gegeten. Rond twee uur zijn we vertrokken naar de Poring Hotsprings, maar daar bleek alles al om vier uur te sluiten, dus besloten we dit een andere keer te doen. De Sabah tea plantation was nog wel geopend en lag in de buurt. Hier een pot thee gedronken, de velden zelf waren veel minder mooi dan de BOH tea plantation in Cameron Highlands. Wel hadden we tegen de avond een prachtig uitzicht over Mount Kinabalu, in het dorp een barretje opgezocht voor te eten.

Mount Kinabalu - 1           Mount Kinabalu - 6

Dag 237
In de ochtend was het vrij lastig een ontbijtje te vinden, uiteindelijk wel wat gevonden. Daarna naar Mount Kinabalu National Park gereden waar we een wandeling van drie uur hebben gemaakt. Jammer genoeg hebben we nooit uitzicht op de berg gehad, je liep door de jungle. In de middag een lekkere maaltijd gehad bij het park en daarna met de auto tot het hoogste punt gereden in het park. Het was helemaal bewolkt, dus de top zagen we niet. Hier hebben we een uurtje rondgehangen en de wolken gingen steeds verder uit elkaar. Vanuit dit punt vertrekken de bergbeklimmers ook om de top te bereiken, alleen betaal je hier wel 550 euro voor per persoon. Toen de punt redelijk uit de wolken was terug naar beneden gereden en nog bij een uitzicht punt gestopt om even te kijken. In de avond nog gegeten bij het zelfde als de dag er voor.

Mount Kinabalu - 10         Mount Kinabalu - 12          Mount Kinabalu - 22

Dag 238
Vandaag uitgecheckt bij het hotel en naar de Poring Hot Springs gereden. Deze zijn in de tweede wereldoorlog aangelegd door de Japanners en wordt hedendaags gebruikt als recreatie voor de locals. In het park is onder meer een Canopy walk te vinden, deze is honderd meter lang en 30 meter hoog, het was erg leuk om te doen, maar wel erg kort. Daarna zijn we naar een waterval gelopen, niet heel erg bijzonder. Na de wandeling zijn we de Hot Springs in gegaan, de meesten zijn gekoeld. Hier een tijd onze voeten in het water gehad en Kenny en Henk er geheel in. Na de Poring Hot Spring zijn we naar onze volgende bestemming gereden, Sandakan. Dit was ongeveer 4 uur rijden, onderweg nog gestopt om te lunchen in een klein dorpje. Bij het hotel aan gekomen, het zwembad ingesprongen en in de avond een hele eend op vier verschillende wijzen gegeten bij het Chinees restaurant in het hotel.

Mount Kinabalu - 23          Mount Kinabalu - 24          Mount Kinabalu - 27

Dag 239
Vroeg opgestaan om vandaag naar de Sepilok Orang-Utan Rehabilitation Centre te gaan. In dit centrum leven de apen op zichzelf, totdat ze weer vrij kunnen worden gelaten in de natuur. Wanneer een weesje of een gewonde orang-oetan wordt gevonden, wordt dit naar dit centrum gebracht en weer op krachten gebracht. Ook leren de apen weer klimmen en voedsel vergaren en wanneer ze hun examen hebben gehaald is het uiteindelijk de bedoeling dat ze weer de natuur in kunnen. Wanneer je hier rond loopt kan er een kans zijn dat je geen orang-oetan tegen komt, maar bij ons begon het al op de parkeerplaats, waar we de eerste al zagen. Dit was wel een aandacht trekkertje, de rest kwam allemaal niet zo dichtbij de mensen. Bij het voederplatform kwam alleen een moeder met een baby opdagen, de rest bleef in de verte zitten kijken. Ook was er een plekje waar de weesjes werd geleerd op eigen benen te staan, hier waren er ook drie. Onze aandachttrekker kwam in het park nog een keer langs ons en toen heel dichtbij. Na de oran-oetans een hapje gaan eten in het restaurant en daarna op weg naar de Sun Bear opvang, ook dit zijn  gewonde en gevonden beren, vaak weggeplukt bij mensen thuis die ze in kleine hokjes houden en slagen. Ook worden deze vermoord voor Chinese lekkernijen en medicijnen. Het ander jammere van al deze mooie beesten, is dat ze zijn weg gejaagd uit Borneo en op uitsterven zijn bedreigd, door de palmolie industrie. Op Borneo is er bijna geen oerwoud meer te vinden. We hebben verschillende beren gezien in het park, dit zijn kleine zwarte beren, ook weer bijzonder om te zien. Na de beren een duik in het zwembad genomen bij het hotel en in de avond op weg naar Sandakan om een toer te regelen naar Sungai Kinabatangan toe. Hier aangekomen bleek alles al dicht te zijn en het stadje zelf viel een beetje tegen, we vonden ook niet echt restaurantjes.

Sepilok - 5           Sepilok - 8          Sepilok - 11

Dag 240
In de ochtend uitgeslapen en een toer geregeld naar Sungai Kinabatangan. Rond twaalf uur zijn we vertrokken naar de Dutch monkeys, ook wel neusaap in het Nederlands. Deze opvang zit midden in een palmolie plantatie. Dit is ontstaan, omdat de eigenaar van de palmolie plantatie zag dat de apen meer en meer verdwenen en heeft een stuk grond overgelaten voor de neusapen om te leven. Hiervoor moesten we ook een heel stuk door de plantatie rijden. Eerst hebben we geluncht in het park en daarna naar het eerste platform gereden. De weg erheen liep je al midden tussen de apen, veel mooier aangelegd dan bij de orang-oetan. De neusapen hebben deze naam gekregen, door hun opvallende grote neus. De mannetjes hebben de grootste neuzen. bij het platform zaten verschillende groepen neusapen, die even gingen eten en daarna weer vertrokken, ook waren er veel baby aapjes. Verder waren er ook nog Black Leaf Monkeys, ook erg mooie apen. Het park was erg mooi ingericht en leek erg op hun echte omgeving, ziet er erg mooi uit. Vanaf platform zijn we naar Platform 2 gereden, hier zat één familie neusaap en een familie black leaf monkeys, met veel baby's. Wat jammer hier was is dat mensen de apen gingen aanraken en selfies met ze gingen maken, je zag dat de apen dat gewend waren, dit verpeste het een beetje. Laat wilde dieren leven zoals ze horen te leven. Na dit bezoek terug gereden naar het hotel, gezwommen en daarna naar Sandakan gereden om te eten. Hier een restaurant gevonden aan de waterkant, heerlijk sizzling gegeten.

Sepilok - 22          Sepilok - 24          Sepilok - 26          Sepilok - 29          Sepilok - 33

1. Henk:
    29 april 2016
    Schitterend verhaal Femke
  2. Marina:
    1 mei 2016
    Leuke beestjes , jammer van het woord "weesjes"