Pulau Tioman

14 april 2016 - Johor Bahru, Maleisië

Dag 219
Om half elf vertrok onze ferry naar Pulau Tioman, een uur van te voren moesten we al aanwezig zijn, maar wat een gedoe allemaal op de ferry stand. De vaartocht naar het eiland duurde ongeveer 2 uur, ook omdat we pas de vierde stop er af moesten. Op ABC Beach zijn we afgestapt, en het was een kleine wandeling naar Bamboo Hill bungalows, deze hadden we van te voren gereserveerd. Op een heuvel staan 6 kleine bungalows, met prachtig uitzicht over de baai heen. Het dorpje zelf heeft niet zoveel te bieden, vooral als je op zoek moet gaan naar een restaurant. Op ons stuk strand, waren er tijdens de lunch twee dingen open, en één kon alleen maar noedels aanbieden, bij de andere gaan eten. Rond vier uur naar het andere dorpje gelopen, naar een duty free shop voor goedkoop water en een pintje. Dit was toch verder dan we dachten, we liepen er een uur over, en dan stelde de winkel nog niks voor ook. In de avond wilden we opzoek gaan naar een restaurant, maar er bleek bij ons maar één open te zijn. Dit begon ons nu al tegen te steken.

Pulau Tioman - 1

Dag 220
Rond één uur wilden we vandaag op zoek naar lunch nadat we waren uitgeslapen, en geen enkel restaurant was open, nu stak het ons tegen, hoe kan dat nu. Wij terug naar het hotel, om ons beklag te doen en die zei er moet één open zijn dan voorbij de ferry. Wij dan een behoorlijk stuk gelopen, en na veel dichte restaurants één open gevonden, wat doen die mensen hier eigenlijk de hele dag als ze niet werken? Dit eten beviel ons eigenlijk wel en zeiden dat ze ook in de avond open waren vanaf 7 uur, oké het is een eindje wandelen, maar het moet maar. In de avond hebben we bij een duikschool twee fundives geregeld en ja Femke gaat ook weer een keer duiken.

Dag 221
Om half negen vertrok de boot naar de eerst divesite Chebeh, ongeveer half uur varen met de boot. Onder water veel bijzondere beesten gezien, en er stond veel stroming. De duik was tot 18 meter diepte. We hebben verschillende bleuspotted stingrays (roggen), een banded sea snake(erg giftig) Nemo’s, batfish en triggerfish gezien. Het was een erg mooie duik met heel helder water en bij Femke ging deze ook goed af, we zijn 40 minuten onder water geweest. Tussen de twee duiken in een rust pauze gehad van een uur en daarna naar Batu Malang gevaren. Het diepste punt hier was 15 meter en we zijn ongeveer een uur onder water geweest. Onderweg tussen en onder rotsen gedoken en verschillende prachtige vissen gezien, maar het hoogte punt was wel de Hawksbill Turtle, die erg dichtbij zwom, wat een prachtig beest. Hij liet zich ook niet één keer zien, want aan het einde van de duik zwom hij nog een stukje met ons mee. Deze twee duiken waren zeker een succes. Voor de rest van de dag niet veel meer gedaan.

Pulau Tioman - 2          Pulau Tioman - 3

Dag 222
Vandaag begon rustig, maar in de middag nog naar Tekek gelopen voor de Duty free shop, dat scheelt ons belachelijk veel geld voor water. In de avond heeft Kenny ons nog ingeschreven voor een derde duik bij Renggis Island, grote kans om schildpadden en haaien te spotten.

Pulau Tioman - 5

Dag 223
Om drie uur vandaag vertrokken voor een duik, deze ging toch niet zo goed af bij Femke, dus niet kunnen genieten. Wel weer een prachtige schildpad gezien, Kenny heeft nog een stukje met hem mee gezwommen. Verder parende Scrawled filefish gezien en een Titan triggerfish die ons goed met rust liet. Deze duik bevond zich ook in het National Marine Park van Pulau Tioman, Deze plek staat bekend als broedplek voor verschillende zeedieren. Jammer genoeg geen blacktipreefshark gespot.

Pulau Tioman - 6

Dag 224
Vandaag weer een rustdag, vooral boeken gelezen.

Pulau Tioman - 4

Dag 225
Onze laatste dag op het eiland lekker lui gedaan, want moeten ons toch goed voorbereiden op vijf dagen Singapore.

Dag 226
Om negen uur vertrok de ferry vanaf Pulau Tioman naar Mersing toe. Om kwart voor drie konden we in Mersing de bus pakken naar Johor Bahru. Dit is een Maleise stad net voor de grens van Singapore. Sommige zullen deze stad nog herinneren van een eerder reisverhaal, hier hadden we met Bernadette afgesproken. We hebben hetzelfde hotel weer geboekt, en morgen ons volgend land erbij, we zijn benieuwd.

1. Anja Kobus:
    14 april 2016
    Ben benieuwd naar de verhalen over Singapore. Horen we live van jullie. Daarna controleren we of de verhalen kloppen.
  2. Henk:
    Nog 8 nachtjes slapen en dan zien we elkaar ✈
  3. Bernadette:
    14 april 2016
    Singapore is zeker de moeite hoor ! Ik ben benieuwd hoe jullie dat zullen ervaren....