Kota Bharu, Kuala Terengganu, Pulau Kapas, Kuantan & Mersing

6 april 2016 - Mersing, Maleisië

Dag 211
We zijn vertrokken van het paradijselijke Pulau Perhentian. Om acht uur vertrok onze boot naar Kuala Besut, vanaf hier wilden we de bus pakken aar Kuala Terengganu. Dit was mogelijk, maar dan moest je eerst een taxi pakken naar een ander dorp. Op dit moment besloten, om dan maar weer naar boven te gaan naar Kota Bharu en hier één nacht te slapen en vanaf daar naar Kuala Terengganu te vertrekken, dit kwam ons uiteindelijk ook goedkoper uit. We moesten in het havendorpje een uur wachten op onze lokale bus naar Kota Bharu, deze deed er ongeveer anderhalf uur over. Midden in Kota Bharu werden we afgezet en hebben we gelijk een bus ticket geregeld voor naar Kuala Terengganu voor de volgende dag. Naast het busstation ook een backpackers hotel gevonden, die we voor een nacht geboekt hebben. Even gerust van de busreis en daarna op weg naar het centrum. Hier langs verschillende paleizen gewandeld, waar nu musea in zitten. Merdeka square bekeken, waar ook een observatie toren is met uitzicht op de rivier, we konden er jammer genoeg niet op. We hebben het warmuseum uitgekozen om te bezoeken, deze stelde niet veel voor, buiten op het terrein stonden nog een paar leuke speeltjes, waar je gewoon in mocht klimmen, zonde, Kenny heeft zich wel vermaakt. Op het eind van de middag naar een winkelcentrum gelopen waar we hebben gebowld, maar de baan was behoorlijk slecht en de helft van de tijd stonden de pionnen niet allemaal recht, dus kon je die machine dat vele malen over nieuw laten doen, dit viel tegen.

Kota Bharu - 3          Kota Bharu - 5          Kota Bharu - 7

Dag 212
We konden redelijk uitslapen, want om tien uur vertrok pas onze bus. De bus deed er ongeveer 4 uur over en we hadden een verschrikkelijk chagrijnige bus chauffeur, we zeiden na een uur één keer iets tegen elkaar en hij draaide zich boos om en zei heel hard ssssttt. In Kuala Terangganu aangekomen op zoek naar een hotel, en daarna de Moskee, het Fort en Chinatown bezocht, allemaal niet bijzonder. In Chinatown in de avond nog Chinees gegeten, erg lekker en het restaurant was nog maar net 10 dagen geopend.

Dag 213
Deze dag wilden we naar het eiland Pulau Kapas. Om negen uur zou er een bus gaan naar Marang en vandaar kan je de ferry pakken. Eerst een Roti Canai gekocht. Hier gepraat met een plaatselijke man en daarna afscheid van hem genomen en toen wilden we betalen, maar dat mocht niet van hem, hij moest en zou ons eten betalen, erg vriendelijk van hem. Om kwart voor negen stonden we op een bus te wachten, die pas om 10 uur eindelijk kwam op dagen. Om elf uur zou onze boot vertrekken, deze gelukkig nog net gehaald. Om elf uur dertig kwamen we aan op dit paradijselijke eilandje en op zoek gegaan naar een hotel, het bleek dat alle goedkope accommodatie vol zat, en we konden alleen nog maar in een dorm room slapen, niet echt onze keuze, maar toch gedaan. De eigenaar van het hotel was Nederlander, en omdat we op een dormroom moesten slapen, heeft hij ons korting gegeven op de bbq die hij in de avond ging geven, dus in de avond heerlijk gegeten. In de middag gesnorkeld op het eiland. 10 meter van het strand af ligt al een koraalreef. Hier prachtige Nemo's gezien.

Pulau Kapas - 1

Dag 214
Eerst heerlijk uitgeslapen, om op het einde van de middag weer te gaan snorkelen, en dit keer hebben we de camera meegenomen. Deze dag heeft Kenny een blacktip reefshark gezien. Voor de rest weer heel veel Nemo's. Het koraal is nog op geen anderhalf meter diep, dus je moet uitkijken met je handen en voeten.

Pulau Kapas - 2

Dag 215
Vandaag nog een keer lekker uitgeslapen en alleen maar wat gelezen. Kenny heeft nog gevolleybald op het strand. In de middag nog Nederlanders ontmoet, die ons duizenden e-books en digitale reisgidsen hebben gegeven.

Pulau Kapas - 4

Dag 216
Onze laatste dag op dit paradijsje. Weer gesnorkeld, maar nu op een andere plek. Kenny wilde naar het punt van het eiland snorkelen, maar dit was verder en wilder dan gedacht. Dit wel gedaan, en dan terug proberen te lopen en half zwemmen, het was toch iets te ver en we waren uitgeput. Onder het snorkelen een small barracuda, een zwart-wit gevlekte mureen, een wrasse en een rog gezien. Het koraal was hier minder spectaculair. Pulau Kapas is ook weer een paradijsje, maar wel erg klein.

Dag 217
Vandaag wilden we naar Kuantan, als een tussenstop tussen Pulau Kapas en Pulau Tioman. Om half tien ging de ferry naar het vaste land. Op de ferry kennis gemaakt met een Duits-Maleis stel, en die wilden ons wel met de auto naar Cherating brengen, een half uur van Kauntan af. Bij hun in de auto gepropt met alle bagage en op weg. In Cherating, een lunch met hun gehad, op onze kosten en afscheid genomen. Gelijk na de lunch kwam er ons een bus oppikken, die heeft ons naar het Busstation in Kuantan bracht. Hier nog een lokale bus gepakt en deze bracht ons naar het centrum. In het centrum een hotel gezocht en wat rond gelopen, deze stad is verder niet bijzonder, op zijn gigantische moskee na en de 2 Hornbills die we in de valavond hebben gespot.

Kuantan - 1          Kuantan - 2

Dag 218
Om half tien ging onze bus vanaf het grote busstation naar Mersing toe. In de ochtend eerst een roti canai gegeten en de lokale bus naar het busstation gepakt. De bus vertrok netjes op tijd en om 2 uur kwamen we in Mersing aan. Hier hebben we ferry tickets geregeld voor de volgende dag naar Pulau Tioman toe en hebben we onze was weer een keer kunnen doen. Nog één nachtje slapen en we zijn weer op een paradijselijk eiland.

Kuantan - 4

1. Bernadette:
    6 april 2016
    Dat ziet er allemaal weer goed uit ! Ik mis vooral het lekker warme weertje van Maleisië;-) Hier is het nog steeds vrij fris:-(

Geniet ervan !
  2. Anja Kobus:
    6 april 2016
    Over 2 weken rijden we naar Schiphol. En maken we avonturen samen met jullie. We zoeken het mooie weer op Bernadette.
  3. Marina:
    7 april 2016
    Tja hier regent het en is het nog frisjes, echter ipv uren op de bus mogen wij wel uren in de file staan