4000 Islands

26 december 2015 - Don Det, Laos

Dag 113
We werden normaal gezien om acht uur opgehaald van ons hotel, maar ze stonden om half acht al op de deur te kloppen. Gelukkig waren we al wakker en stonden we al klaar. Na een half uur andere mensen opgehaald te hebben in Pakse, werden we 50 meter van het hotel weer uit het busje gezet en moesten we daar wachten op een grote bus. Dit is weer typisch Azië. De bus zou er twee uur over doen, natuurlijk duurde dit vier uur. We werd afgezet bij een boot die ons overzette naar Don Det. Dit is één van de 4000 Islands in de Mekong in Laos. Hier afgezet op zoek gegaan naar ons hotel, die we van te voren voor de zekerheid hadden geboekt, omdat het kerstmis is. Het hotel was een eindje lopen en toen we aankwamen was het hutje niet helemaal zoals het op internet stond. Ook erg duur voor wat het was. Onze buurvrouw van het hotel hadden we al in de bus leren kennen, deze vond het hotel ook niks en wilde op zoek gaan naar iets anders voor ons. Ze had een andere gevonden wat er beter uitzag en maar voor de helft van de prijs. We moesten natuurlijk wel één nacht blijven slapen in het hotel om onder de reservering uit te komen. In de avond nog op zoek gegaan naar een restaurant voor een kerstdiner. Er was op het hele eiland maar één restaurant die dit deed, dus hier een drie gangen menu gereserveerd. Ook nog een activiteit voor op eerste kerstdag geregeld.

Don Det - 1

Dag 114
Eerst in de ochtend van hotel gewisseld. Voor de rest van de dag hebben we de hele dag in de hangmat gelegd om te lezen. Voor kerstavond wordt er niks op het eiland georganiseerd.

Dag 115
Eerste kerstdag. Om acht uur begon onze activiteit. Eerst kregen we een ontbijtje, deze viel tegen. Vanaf het restaurant konden we gelijk onze kayak in en zijn we ermee om het eiland gekayakt naar een ander eiland toe. Op het eiland aangelegd en hier gewandeld naar een waterval. Vanaf de waterval verder gewandeld naar een strandje, waar we een bbq lunch kregen. Dit smaakte erg goed, vanaf dit strandje werd de rivier wilder. Wij lagen natuurlijk in het water. Dit was wel lekker verfrissend op deze bloedhete dag. Bij de grens van Cambodja gingen we zoutwaterdolfijnen  (Irrawaddydolphins) spotten. Dit zijn erg bijzondere beesten en op uitsterven bedreigd. In Laos zijn er nog maar vijf over en in Cambodja nog 60. Wij hebben ze zien boven komen en ook nog van vrij dichtbij. We hebben hier geen foto's van gemaakt, want we wouden van het moment genieten. Vanuit hier verder gekayakt naar het vaste land, waar we de grootste waterval van zuidoost Azië hebben bezocht. Het enige wat we daarna nog moesten kayakken, was van het vaste land naar Don Det toe. In de avond genoten van onze typische Engelse kerstdiner. Dit smaakte ons erg goed en we kregen er ook nog een wijntje bij. Later nog met twee Gentenaren wat gedronken op het eiland.

Don Det - 3          Don Det - 5

Dag 116
Tweede kerstdag. Onze laatste dag in Laos hebben we ook als een luie dag beschouwd. De dag in de hangmat gelegen en een busticket naar Kratie in Cambodja geregeld. Verder deze dag moesten we nog onze kips opmaken (Laotiaans geld). Weer een land waar we morgen vaarwel tegen zeggen.

1. Marina:
    26 december 2015
    Jammer ik ben gek op dolfijnen, geen foto