Dag 3

24 december 2019 - Amsterdam, Nederland

Dag 3

Uitgeslapen en Femke was alweer flink opgeknapt. Nog wel erg verkouden. Ontbijten was niet een erg goed idee op dit tijdstip, want het was erg druk. Daarna de tram gepakt naar Artis toe, waar we langs zijn gelopen en waar je van buiten af ook enkele verblijven in kon kijken.

Bij het Verzetsmuseum, aan de overkant van Artis naar binnen gegaan. Dit was een interessant museum over het verzet in Nederland, maar ook in Indonesië.

Na het Verzetsmuseum doorgelopen naar de Portugese Synagoge. Hier wilde Femke al erg lang heen, want die heeft al vaak voor een dichte deur gestaan. ( Ook niet slim om op een zaterdag een joods gebedshuis in te willen gaan.) Nu waren we er gelukkig op een maandag, en is de synagoge gewoon open. Erg mooi om de synagoge van binnen te zien en gelukkig is deze gespaard gebleven in de oorlog, doordat het een monument was heeft de stad er alles aan gedaan om het te beschermen tegen de Duitsers. Hierdoor konden direct na de oorlog de diensten weer doorgaan in deze synagoge. Verder kon je nog in het badhuis, rabijns kantoor en de wintersynagoge komen.

Vanaf hier naar een restaurantje gelopen voor een broodje kroket. Dat smaakt.

Daarna naar de Hollandsche Schouwburg gelopen. Dit is een holocaust monument. In de tweede wereldoorlog werd deze schouwburg gebruikt om Joden in op te vangen, voordat ze naar Westerbork werden getransporteerd. Veel kinderen zijn nog gered, omdat ze werden opgevangen in de crèche tegenover de schouwburg en zo konden ze worden weggesluisd naar onderduik adressen. Hier is een film over gemaakt, Süskind. De schouwburg zelf is niet veel meer van te zien, want deze is na de oorlog in verval geraakt. Wel gaan ze volgend jaar een stuk renoveren, om meer gevoel te krijgen bij wat deze plek was.

Vanaf hier doorgelopen naar Willet-Holthuysen museum. Dit is een heerenhuis die je kan bezoeken. De laatste bewoners uit 19de eeuw hebben dit aan de stad achtergelaten om er een museum van te maken. Het is een mooi heerenhuis, met tuin, om te bezoeken. Ook kon je even lekker in de keuken zitten, waar je een kop koffie kreeg.

Nu hadden we wel zin in een drankje en hebben we in een café een biertje gehad. Daarna doorgelopen naar een schiereiland bij het station, waar de boot deze avond vertrekt naar het licht festival. Hier nog snel bij Vapiano gegeten, wat ons zeer slecht is bevallen. De boottocht vertrok vanaf sea palace, een gigantische Chinees restaurant op het water, en zo gingen we de grachten over langs de licht sculpturen. Er waren een paar erg mooie bij, bij Artis was de schuilplaats van de ondergedoken joden opgelicht met daarom heen wolven op zoek naar hun. Deze mensen hebben allemaal de oorlog overleefd en dan te bedenken dat Artis de favoriete plek voor de Duitsers was om rond te lopen overdag. Ook kwamen we langs een paar erg mooie dure huizen langs de grachten langs. Het was leuk om zo'n boottocht een keer mee te maken. Vanaf hier direct de trein gepakt richting het hotel.

Artis.         Portugese synagoge.          Hollandsche schouwburg.          Willit Holthuysen.          Light festival

1. Anja Kobus:
    24 december 2019
    Wat weer een leuke dag! Femke, was dit het herenhuis waar wij ook in zijn geweest?
  2. Kenny & Femke:
    24 december 2019
    Volgens mij niet, maar weet niet zeker. Niet alles kwam me bekend voor.