Dag 1

22 december 2019 - Amsterdam, Nederland

Dag 1

Om twintig voor tien stond Anja netjes bij onze deur om ons naar het station te brengen. Halverwege kwam Kenny er achter dat hij zijn jas was vergeten dus weer terug. Gelukkig de trein naar Groningen wel gehaald. Om twee over tien vertrok deze trein naar Groningen. Hier overgestapt naar de trein richting Den Haag. De trein deed er ongeveer twee uur over. Lekker gelezen en film gekeken. Op Schiphol trein richting Sloterdijk gepakt. Hier zat ons hotel. We gingen inchecken, maar mochten nog niet naar de kamer of we moesten meer betalen. We zeiden dan gaan we wel Amsterdam eerst in en koffer achtergelaten. Trein naar centraal gepakt wat ongeveer 5 minuten duurt.

Hier eerst naar het museum ons lieve Heer op solder geweest. Dit op aanraden van Henk en Anja. Dit is een kerk gemaakt op de zolder van een heerenhuis. In de 16de eeuw werden alle katholieken kerken verboden in Amsterdam. Maar wat je thuis deed mocht jezelf weten daardoor zijn er allemaal huismerken ontstaan in Amsterdam. Één is hier nog van bewaard gebleven. Met een audio guide wordt je de verschillende ruimtes door geleid en eindig je op zolder in de kerk. Deze is best nog erg groot, ook hadden ze een expositie over de drie koningen deze was minder bijzonder. Wel was het leuk dat er nu overal kerststalletjes stonden.

Vanaf hier naar FEBO gelopen waar Kenny wat uit de muur wilde. Typische Nederlandse traditie. En dan door de red light district verder gelopen. Daarna gewoon wat straatje in straatje uit gelopen en gestopt bij een cafeetje. Hier wat gedronken en daarna verder gelopen naar het Rembrandthuis, hier ook weer een audio tour gekregen. Leuk museum over het leven van Rembrandt en zijn schilderijen. Via Waterlooplein naar een leuk kroegje gelopen. Weer wat te drinken.

Daarna bedacht waar we wat konden eten en dachten aan de brouwerij waar we langs waren gelopen bij het eerste museum in de buurt. Hier aangekomen zien we wanneer we al besteld hebben voor drinken dat deze net nieuw geopend is in Groningen. Hebben wij weer. Hier proeverijen gedaan van vier bieren en allebei een hamburger erbij. Ze werken in deze brouwerij met ex verslaafden en daklozen. Goed initiatief.

Vanaf hier naar station gelopen en trein terug naar hotel waar we eindelijk konden inchecken.

Bekijk meer foto's onder het tabblad foto's

Treinreis.         Ons lieve Heer op solder.      Febo.         De waag

1. Harriet:
    22 december 2019
    Heel veel plezier in Amsterdam. Goed dat je je jas nog opgehaald hebt. Met dit regenachtige weer komt die wel van pas. Als het koud is ook trouwens. :-)