Kratie

29 december 2015 - Kratie, Cambodja

Dag 117
Dit zou een lange reis dag worden. We zouden om acht uur opgehaald worden met een boot. Deze kwam uiteindelijk opdagen om kwart voor negen. De boot bracht on naar het vaste land, waar we tot tien uur moesten wachten op een bus. Met een minibus na de grens gebracht waar we eerst al aan de Laotiaanse grens met dollars moesten strooien om een stempel in het paspoort te krijgen, zodat we het land uit mochten. Daarna moesten we aan de Cambodjaanse grens weer betalen voor een dom papiertje en dan poesten we nog veel te veel betalen voor het visum. De douaneambtenaren verdienen hier lekker door al dat smeergeld. Eindelijk waren we door de douane heen gekomen, moesten we daar twee uur wachten op de bus. De bus vertrok richting Stung Treng. De eerste grote plaats na de grens in Cambodja. Hier werden we allemaal de bus uit gegooid en moesten we weer meer dan een uur wachten. Daarna kwam er een minibus aan waar we met te veel mensen en bagage werden in gepropt. Deze reed wel vlug door, maar 10 km voor onze eindbestemming stopte de bus voor weer een half uur pauze. Wat een rit. Eindelijk aangekomen in Kratie en op zoek gegaan naar een hotel en gegeten.

Dag 118
Een erg slechte nacht gehad. Eerst op zoek naar een bank om dollars te gaan pinnen. In Cambodja wordt met dollars betaald tot 1 dollar en alles onder de dollar in riel (Plaatselijk geld). Daarna een ontbijtje gegeten. Vandaag hadden we niet veel zin om iets te doen, dus besloten we om de boot te pakken naar het eiland dat voor Kratie ligt in de Mekong. Hier wat rond gelopen, maar was niet super veel te zien. In de middag wat gelezen.

Kratie - 2

Dag 119
Nog een dagje in Kratie om vandaag dolfijnen te spotten. In Kratie een brommer gehuurd en daarna op weg naar onze eerste bestemming, Sambor. In Sambor is de grootste tempel van Cambodja ( 100 Columns temple). De tempel is op zich niet bijzonder, maar op het terrein van de tempel is de Mekong Turtle Conservation centre. De schilpadden (Cantor's giant softshell) worden als eieren opgegraven van het rivierbed van de Mekong. Daarna worden ze tien maanden opgegroeid in dit centrum, zodat de overlevingskans van de schilpadden groter wordt. Na tien maanden worden ze vrijgelaten. De schilpadden komen nog maar weinig voor, omdat ze werden gegeten door de plaatselijke bevolking. Dit wordt nu tegen gegaan door om de bevolking te belonen als ze een nest vinden. Vanaf Sambor zijn we naar Kampi gereden, waar je de dolfijnen vanuit een boot kan bezichtigen. We hebben heel veel dolfijnen rond onze boot gezien. De dichtstbijzijnde hooguit ongeveer 5 meter van de boot. Eentje gaf zelfs een showtje aan ons. Dit keer hebben we wel foto's gemaakt van deze speciale dolfijnen. Marina speciaal voor jou hebben we er een paar op de blog gezet. Vanuit Kampi zijn we terug naar Kratie gereden. Hier avond gegeten. We willen Kratie zeker aanraden aan iedereen die ooit naar Cambodja gaat reizen, maar om de dolfijnen te zien moet je hier van december tot maart zijn.

Kratie - 5          Kratie - 10          Kratie - 15         Kratie - 22          Kratie - 21

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Marina:
    29 december 2015
    Fantastisch ! Heel erg bedankt al afgedrukt en bij mijn verzameling