Dag 3 - Vogelsang, Monschau en Aken

24 december 2018 - Aken, Duitsland

Dag 3

In de ochtend heerlijk ontbijtje gehad in het hotel. Het Leonardo hotel waar we sliepen was een goed hotel en met de tram was je zo in het centrum. Na het ontbijt om negen uur vertrokken naar Eifel national park, waar we vogelsang wilden bekijken. Vogelsang is een kamp uit de tweede oorlog, waar de SS jugend werden opgeleid. Na de oorlog namen de Britten het kamp over en later in 1950 de Belgen. In 2006 hebben de Belgen het terug gegeven aan de Duitsers, die er een bezichtiging centrum van hebben gemaakt. Het Belgische leger dat hier zat, hebben het mooi opgeknapt. Ook staan er nog veel gebouwen die afstammen uit de tijd van de oorlog.

In het park kan je rondwandelen langs de gebouwen en hier wat informatie over lezen. Wat vooral erg mooi is hier, is de prachtige uitzichten die hier zijn. De Eifel is een mooi gebied.

Toen het begon te regenen zijn we terug naar de auto gelopen en verder gereden naar Monschau. Dit is een prachtig klein dorpje in de Eifel, maar erg toeristisch. Hier geparkeerd en via trappen het dorp in gedaald. Ook hier was een klein kerstmarktje, in het dorpje geluncht en hier een schnitzel gehad met monschauer Mosterd saus, erg lekker. Door het dorpje wat gewandeld en daarna op weg naar Aken, waar we gaan slapen. De weg was via de Duitse-Belgische weg. Dus elke minuut waren we in een ander land.

In Aken slapen we in het Hampton by Hilton hotel. Konden gelijk inchecken en de auto hebben we in de wijk geparkeerd. Vanaf het hotel wilden we de bus pakken naar het centrum, maar die net gemist, dan maar te voet, dit viel gelukkig reuze mee. In het centrum stond een gigantische kerstmarkt voor de Rathaus en de Dom. Prachtige gebouwen staan in het centrum. In de dom mochten we niet in, want door dat het binnen kerst is, is deze alleen maar open voor diensten. Dat was wel jammer. Dan maar een Glühwein gedronken.

Nog even naar de bronnen gelopen waar Aken bekent om staan. Hier komt heet water uit de grond. Natuurlijk even het water aangeraakt. Daarna een bruin cafe in gegaan voor een drankje. Hier met twee Belgen aan de praat geraakt en een tijd gezeten. Daarna in het brauhaus iets gegeten. Kenny had pork knuckle en Femke had beenham. Erg lekker en natuurlijk hun eigen biertje gehad.

Vanaf Brauhaus terug gelopen naar hotel. Hier blijven we een nacht en morgen vertrekken we naar Remagen.