Dag 17 Großglockner Hochalpenstraße

12 augustus 2020 - Kaprun, Oostenrijk

Dag 17

Heel vroeg opgestaan, want we hadden gehoord hoe druk deze weg kan zijn. Om zeven uur zaten we al in de auto die kant op en om half acht gingen we door de betaalhokjes heen. Het was nog heerlijk rustig en nog overal stop mogelijkheden. Op verschillende plekken gestopt en natuurlijk nog via een kasseien weg gereden naar het hoogste punt. Hier hadden we prachtig uitzicht over allemaal bergen die drieduizend meter hoge toppen hebben. En natuurlijk de großglockner himself. Daarna weer de kasseien weg terug gereden en op weg naar de Franz Jozef glacier. Hier hadden we gelukkig ook nog alle ruimte om te parkeren. Hier eerst genoten van het uitzicht en op de top van de hoogste berg was het ook file lopen zagen we door een verrekijker. Nog een wandeling door tunnels gemaakt, wat ooit een goudmijn was en waar de folklore werd uitgebeeld van dit gebied. Toen hadden we de hele großglockner wel gezien, en het begon al behoorlijk druk te worden. Vanaf hier naar Lienz gereden, het "mediterrane" stadje van Oostenrijk. Hier geluncht en rond gelopen, het had wel wat van Italië met alle ijssalons en veel stond geschreven in het Italiaans. Daarna via een andere pas terug gereden naar de camping. Op de camping vroegen mensen waar we naast stonden informatie over klettersteigen. Hier informatie over gegeven en gelijk ook gezegd dat ze onze spullen wel mochten gebruiken in ruil voor een flesje bier. De rest van de avond gezellig gemaakt met hun.

GroßglocknerGroßglocknerGroßglocknerGroßglocknerGroßglocknerLienz