Dag 12 Zillertal

6 augustus 2020 - Mayrhofen, Oostenrijk

Dag 12

Eindelijk weer een keer droog en er zou weer zon komen vandaag. Op naar het eind van het dal. De laatste vijftien kilometer was een betaald stuk weg. Jammer genoeg was de lucht nog niet opgeklaard, dus door de mist naar de dam. Hier de auto geparkeerd en op weg gegaan naar de eerste hut, we doen hier een drie hutten toer. De eerste hut was vijf minuten lopen. Deze stond vroeger onder in het meer, voordat hier een dam was en dus ook nog geen meer. Door de dam moest deze verplaatst worden. De tweede hut was ongeveer twee uur lopen. Dit ging door een groen gebied met veel watervallen (door de vele regenval) jammer genoeg geen uitzicht, door de dichte mist. Eindelijk kwamen we aan bij de eerst hut en het was ook lekker koud ongeveer een 13 graden. Bij de hut een drankje gedaan en verder gewandeld. Vanaf hier was het 2 uur lopen naar de derde hut. Dit was banjeren door de verse sneeuw en in de mist, sommige plaatsen waren behoorlijk glad. Gelukkig zagen we niks van de afgrond als die er was. Onderweg begon het op te klaren en zagen we soms het meer liggen. Bij de derde hut aangekomen was het opeens hartstikke druk. Hier een plekje gezocht om te eten. Hier kwam de zon er bijna helemaal door en zagen we het meer liggen met enkele bergen, maar nog niet de gletsjer. Daarna was het nog anderhalf uur in de drukte naar beneden lopen. Dit verpeste het wel een beetje. Aangekomen bij de auto de klettersteig spullen gepakt, want de dam kan beklommen worden. We zagen bij de dam staan dat er om vier uur nog een rondleiding in de dam was, dus hebben we voor de korte klettersteig gekozen. En om vier uur zaten we klaar voor de rondleiding in de dam. Dit was met een groepje van vier in het Engels en Duits. De gids deed erg zijn best om Engels te praten. We zijn naar de eerste laag van de dam gegaan en hier naar apparatuur gekeken en nog gezien hoe de dam aansluit op de bergen. Een leuke ervaring. Om half 6 kwamen we uit de dam en ja hoor daar was de gletsjer opeens vrij van de wolken. Was nog prachtig weer geworden. Moe zijn we terug gegaan naar de camping.

SchlegeisspeicherSchlegeisspeicherSchlegeisspeicherSchlegeisspeicherSchlegeisspeicherSchlegeisspeicherSchlegeisspeicher