Dag 11 - Culinair Bologna

6 augustus 2019 - Bologna, Italië

Dag 11

Vanaf de camping was het een half uurtje rijden naar een winkelcentrum in Bologna, waar we onze auto konden parkeren en verder konden met de trein, ideaal. De treinrit duurde nog 10 minuten. In de stad eerst naar dd toeristen informatiedienst gelopen, waar ook de tickets moesten worden gekocht voor Torre degli Asinelli. De hoogste toren konden we in en dit gaat met 498 houten treden naar boven. De torens staan scheef naar elkaar toe. Het uitzicht van boven is erg mooi. Wel een griezelige trap naar boven. Bologna heeft mooie rode gebouwen met vele bogen. Vanaf de toren doorgelopen naar de universiteit. Onderweg kwamen we langs een mooi gebouw, waar Kenny zo naar binnen liep. Er stond een vrouw buiten die vertelde dat het een government gebouw was en erg mooi van binnen, maar normaal niet te bezichtigen. Maar ze wilde iets regelen voor ons. Dus kregen we een privé tour door het gebouw. Erg mooie vergaderzalen hadden ze hier. En erg lief dat we een rondleiding kregen. Daarna door naar de universiteit en terwijl we daar uit wilden werd er opeens hey Kenny geroepen. Blijkbaar kwam er net iemand van Moerzeke binnen die Kenny nog kent van de Chiro. Wat is de wereld toch klein. Daarna via de joodse wijk naar het stukje Venetië gegaan. Hier kan je door een klein luikje naar een gracht kijken met mooie huizen. Vanaf daar naar de Mercato gelopen waar we een plaatselijk biertje hebben gedronken. Daarna geluncht in een leuk tentje. Natuurlijk de orginele spaghetti bolognese gehad, Tagliatelle ragu. En nog een macaroni van hier met brood en een dip van Bologna. In de culinaire hoofdstad van Italië moet je natuurlijk wel wat geproefd hebben. Na het eten kwamen we de mensen uit Moerzeke weer tegen, maar dit keer wat gaan drinken met hun. Een Aperol spritz, lekker. Daarna nog twee kerken bekeken en in eentje konden we het panorama dek op. Bij de kerk zijn ze bezig met renovaties. En de ticket voor panorama dak ging daar heen. Voor 3 euro kon je met een bouwlift omhoog naar het dak. Prachtige uitzichten had je vanaf hier. Ook nog even bij de bibliotheek binnen gewipt, dit was vroeger de universiteit. Daarna naar het station gegaan om trein terug naar de auto te pakken. Hier nog een paar boodschappen gedaan, voor de BBQ van de avond. Op de camping is Kenny nog het zwembad in gedoken.

Bologna - 2

Bologna - 8Bologna - 22Bologna - 25Bologna - 29Bologna - 33