Bolaven Plateau Motor Loop

22 december 2015 - Pakse, Laos

Dag 108
Eindelijk een keer uitgeslapen na een leuke, maar vermoeiende motor tocht. In de ochtend nog naar het dinosaurus museum van Laos geweest, waar je zelfs de originele botten nog mag vast houden. Hier kregen we een rondleiding van een aparte professor. Wel erg grappig om mee te maken, om 12 uur de bus naar Pakse gepakt. Dit duurde ongeveer 6 uur. In Pakse aangekomen gingen op zoek naar een hotel, maar voor de Spanjaarden was niks goed. Uiteindelijk toch een hotel gevonden. In het dorp ook gelijk een motor geregeld en bij een restaurant gegeten. Ook het eten was alweer niet goed volgens hun. We dachten positief blijven, misschien wordt het beter. Eigenlijk wilden we deze route niet met hun gaan rijden, maar door hun aandringen toch maar ja gezegd.

Savannakhet - 2

Dag 109
Weer vroeg opgestaan, motor opgehaald en ontbeten met croissants. Op weg voor de Bolaven Plateau Loop. Rond 10 uur een kopje koffie gehad bij een koffieplantage. Smaakte erg goed. Daarna op weg naar Tad Lo Waterval. Deze bestaat uit drie verschillende watervallen. Bij de eerste staat er een resort om heen gebouwd, erg mooi om te zien. De tweede zit een stukje verder op, hier zaten verschillende monniken zich te vermaken in het water. Dit was erg leuk om te zien. De derde waterval was zo goed als uitgedroogd. Nog bij een minority village gekeken, omdat de Spanjaarden dat wilden, maar hier was niks te zien. Op dit moment moesten we een beslissing maken waar we gingen slapen. Wij wilden in Sekong slapen, omdat hier meerdere hotels en restaurants zaten. Zij wilden bij een waterval slapen nog verderop. We besloten eerst in Sekong te gaan kijken. We waren het dorp nog maar in of ze zeiden al, dit vinden wij allemaal niks deze hotels, zullen we verder kijken. We hebben hun maar hun zin gegeven, in het donker kwamen we bij de waterval aan. Hier stonden een paar hutjes, met een bed als een plank, een gat in de grond als wc en geen douche aanwezig. Voor de prijs die ze er voor vroegen, wilden wij dit niet doen. De Spanjaarden wisten nog wel iets anders. Wij hier heen, maar deze was al volzet. Dus we moesten wel bij de waterval slapen, want het was al pikkedonker. Wij waren dus al vrij chagrijnig en moesten we ook nog voor veel te veel geld vies eten nemen. We hadden het al een beetje gehad met de Spanjaarden die steeds hun zin moesten hebben.

Bolaven Plateau - 1          Bolaven Plateau - 3          Bolaven Plateau - 4          Bolaven Plateau - 6          Bolaven Plateau - 7

Dag 110
Een zeer slechte nacht gehad. Allebei rugpijn van het bed en Kenny geen oog dicht gedaan. Onze Spanjaarden stonden super vrolijk op en zeiden dat ze in tijden niet zo goed hebben geslapen. Begon al vroeg met de ergernissen. Op de motor gestapt en ontbeten bij een plaatselijk restaurant. Daarna een prachtige waterval van ver gezien. Verderop was er nog een waterval. Hier vroegen ze voor entree van ons net zo veel als voor onze brommer. Wij hadden echter al besloten om onze motor buiten het hek te laten staan. We kwamen aan bij het hek van de waterval en de eigenaar begon al tegen ons te schreeuwen dat we een ticket moesten betalen. Dit gedrag stond ons al niet aan. Ook vond ze dat we voor onze motor moesten betalen. Wij zeiden nog dat deze niet op har domein stond, maar op de openbare weg. Dat is ook van mij zei ze, dus betalen. Wij weigerden en liepen weg. De Spanjaarden betaalden hun ticket en zeiden niks meer tegen ons en liepen naar de waterval toe. Op dat moment zeiden wij tegen elkaar oké dan scheiden nu onze wegen en we wilden weg rijden. Op dat moment kwamen we er achter dat de mensen van de waterval onze banden van de motor hadden leeg geprikt. Wij op weg met lekke banden, maar gelukkig kwamen we al snel een local tegen die onze banden wilde oppompen. Nog onderweg gestopt bij een waterval, maar die was door de aanleg van de dam kapot gegaan. Toen we in het dorpje aankwamen hebben we onze banden laten nakijken bij een soort van garage, die zag er niks aan en heeft ze nog wat harder opgepompt. Verder gereden op de hoofdweg, hier kwamen we nog een gigantische koffieplantage tegen. In Paksong een hotel gezocht en eindelijk weer een keer op internet gezeten.

Bolaven Plateau - 8          Bolaven Plateau - 9

Dag 111
Deze dag zijn we met zijn tweeën gaan reizen. Eerst hebben we drie verschillende watervallen bezocht. Eén ervan was 120 meter hoog, erg bijzonder om te zien. Op de weg nog bij een koffie/thee boertje en een smederij dorpje gestopt om te kijken. Na dit dorpje terug gereden naar Pakse voor een middagmaal. Vanuit Pakse naar Champasak gereden. Onderweg ging onze band lek. Gelukkig stopte een local en die nam Femke achterop en Kenny reed rustig verder op de lekke band. De band werd snel gerepareerd in een kleine motorgarage. We konden weer snel op weg naar Champasak. Hier aangekomen een hotelletje uitgezocht. In de middag wat rond gelopen door het dorpje. 's Avonds gegeten aan de Mekong.

Bolaven Plateau - 12          Bolaven Plateau - 16          Bolaven Plateau - 18          Bolaven Plateau - 21          Bolaven Plateau - 23

Dag 112
Vandaag wat langer in bed gebleven en toen op weg naar Wat Phu. De enige tempel van het Ankor Wat-rijk in Laos. Deze tempel had een erg mooie locatie, alleen jammer dat ze net bezig waren met reconstructie van de tempel. Vanaf de tempel terug naar Pakse gereden. Hier motor terug ingeleverd en ingecheckt in het hotel.

Wat Phu - 2          Wat Phu - 5          Wat Phu - 7

1. Marina:
    22 december 2015
    Het gaat razendsnel
  2. Nikie:
    23 december 2015
    Nog steeds onder de indruk van alle foto's en verhalen! morgen kerstavond, zonder jullie, tzal raar zijn aan de feesttafel... morgen of overmorgen skypen als jullie internet hebben?! nikie, kristof en esther