Noorder-Eiland

20 maart 2018 - Lake Tekapo, Nieuw-Zeeland

Dag 883
Om half 4 stond de wekker, snel onder de douche gegaan en om 4 uur stond onze taxi klaar. Deze bracht ons binnen tien minuten naar de luchthaven. Hier ingecheckt en door de security. Daarna nog ontbeten. Om half zeven vertrok ons vliegtuig naar Melbourne. Dit duurde ongeveer 1 uur en 20 minuten. Daar hadden we kort de tijd en we moesten ook nog door de douane. Dit ging redelijk snel alleen toen stond blijkbaar ons vliegtuig verkeerd op de borden. Wij naar de gate gaan en vragen of dat ons vliegtuig was. Blijkbaar niet en niemand wist waar we moesten zijn. Uiteindelijk iemand gevonden die het wist. Snel naar de gate gerend en we waren nog net op tijd om te boarden. De vlucht duurde ongeveer 4 uur. In Auckland moesten we eerst door de douane. Hier mochten Nederlanders eigenlijk door de elektronische paspoort check, maar Belgen niet dus er voor gekozen allebei in de lange rij te staan. Hadden we dit maar niet gedaan. Eindelijk waren we aan de beurt en daar begon het gezeik over Femke haar paspoort. Door het motor ongeluk in Oost-Timor van ongeveer anderhalf jaar geleden, waren onze paspoorten nat geworden. Nog geen enkele douane had hier moeilijk over gedaan, maar nu begon het gezeik over Femke haar paspoort. Na veel vragen haalde hij er iemand anders bij, die snel een blik op mijn nationaliteit wierp en daarna zei tegen de andere dat het niets uit maakte wegens de Nederlandse nationaliteit. Dus we kregen de stempel en mochten door, zolang we beloofden in Australië een nieuw paspoort aan te vragen. Pff wat een gedoe. Daarna tassen opgehaald en in een erg lange rij gestaan voor controle op verboden goederen. Australië is niets bij deze controles, eindelijk waren we er door heen en zagen we Norbert en Annemie. Met hun een taxi gepakt naar een hotel en snel in de buurt gegeten en vroeg naar bed.

Dag 884
Half negen haalden Norbert, Annemie en Kenny hun campervan op. Daarna pikten ze Femke op, om naar onze campervan te rijden, toen dit allemaal geregeld was zijn daarna op weg gegaan naar het noorden van het land. Onderweg nog gestopt om te lunchen en boodschappen te doen. Daarna gestopt in Mangawhai Heads, waar we naar een uitzichtspunt zijn gelopen. Daarna nog een stop gehad in Waipu bij het strand. In Whangarei hebben we een waterval bezocht. Hier ook een wandeling gemaakt. In whangarei ook in de avond geslapen. Als avondeten hadden we een meter lange pizza.

Whangarei - 1          Whangarei - 4          Whangarei - 6

Dag 885
Deze dag zijn we vertrokken naar Paihia, waar we the Bay of Islands wilden bekijken. Het was vandaag Waitangi Day (Nationale feestdag, ondertekening treaty tussen Engelsen en de Maori). Hierdoor was er een lange file naar Paihia toe, en hadden we er al helemaal geen zin meer in. Toen maar doorgereden naar Kerikeri. Hier is het oudste stenen huis, het oudste houten huis, de oudste kerk en de oudste perenboom van Nieuw-Zeeland. Door de nationale dag mochten we overal gratis in en hebben we hier heerlijk rondgelopen. Vanaf hier doorgereden naar het meest noordelijke puntje van Nieuw-Zeeland, Cape Reinga. Een erg mooie tocht hier naar toe. We hebben een camping gevonden aan de zee dichtbij Cape Reinga. Voor zonsondergang naar Cape Reinga gereden met 1 auto en hier een prachtige zonsondergang gehad bij de vuurtoren.

Kerikeri - 1          Cape Reinga - 3          Cape Reinga - 6          Cape Reinga - 10

Dag 886
In de ochtend terug naar het zuiden gereden.Eerst gestopt bij de zandduinen van Te Paki, waar we een mooie wandeling hebben gemaakt. In Opononi hebben we een ijsje gegeten. Daarna doorgereden naar Waipoua Forest. Dit is een Kauri bos. In dit bos hebben we de grootste Kauri boom gezien Tane Mahuta (de god van het bos). Voor we deze mochten bekijken, moesten we wel onze schoenen wassen. In Dargaville hebben we in de nacht geslapen.

Te Paki - 1          Waipoua Forest - 1

Dag 887
Als eerste vandaag naar Muriwai beach gereden, waar we naar een gannet (Jan van Gent-vogels) colony hebben gekeken. Er waren nog veel kleine vogels tussen, die mooi donzig waren. Eindpunt van de reis was Waitomo, waar we op een farmstay hebben geslapen. Hier hebben we in de avond een wandeling gemaakt langs alle dieren.

Muriwai - 1          Muriwai - 4          Muriwai - 6

Dag 888
In de ochtend naar de waitomo caves gegaan, waar we een uur lange rondleiding hadden. Het eerste gedeelte was een normale grot, maar hoe donkerder het werd, hoe meer glowwormen er te voor schijn kwamen. Glowwormen maken lange slierten slijm aan het plafond en lichten op om zo vliegen te trekken. Het einde van de toer was met een bootje over het water door het pikkedonker. De glowwormen waren als een sterrenhemel boven ons. Prachtig om te zien. Vanaf hier via een mooie weg naar Rotorua gereden, waar het met bakken de lucht uit kwam vallen. Van Rotorua konden we niet veel van zien door het slechte weer. We zijn naar de redwoods Whakarewarewa Forest gegaan. Hier een korte wandeling gemaakt door deze giganten. Deze bomen komen oorspronkelijk uit California, maar zijn honderd jaar geleden hierheen gebracht. Het was een prachtige wandeling, alleen jammer van het weer. Omdat Rotorua bekent staat om zijn Thermal baden. Hebben we een camping gezocht met baden. Waikite Valley hadden we zo'n camping gevonden. Hier heerlijk in de baden gegaan. En heerlijk uitgerust gaan slapen.

Redwoods Whakarewarewa Forest - 3          Waikite Valley - 2          Waikite Valley - 3

Dag 889
In de ochtend zijn Kenny en Femke de baden nog een keer in gegaan en nog naar de bron gewandeld, waar het water borrelend omhoog kwam. Ook vandaag was het weer een slechte dag. Eerst zijn we naar de aratiatia Rapids gegaan, waar ze vier keer op een dag de sluizen open zetten van de dam. Hier een tijdje gewacht tot het begon. Het was toch een stuk minder spectaculair dan we allemaal dachten. Het kwam toch niet zo snel de rivier in. Vanaf hier door gereden naar Huka Falls, waar het met bakken de lucht weer uit kwam. Toch maar een kleine wandeling gemaakt. En dit was best indrukwekkend. Vanaf daar wilden we nog naar Crates of the Moon, een thermische wandeling, maar door slechte weer niet gedaan. Dan maar geluncht in Taupo, waar we geen uitzicht hadden over het meer, wat een treurige dag. Toen door gereden naar Tongariro National Park, waar Kenny en Femke de volgende dag de Tongariro Alpine Crossing wilden doen. Ook de weg hiernaar toe was erg treurig, totaal geen vergezichten. Bij de visitor centrum gestopt en hier raden ze ten zeerste af de wandeling te doen. Toen maar besloten dit niet te doen, ook ging het de komende dagen veel regenen in dit gebied. Met zijn allen toen maar besloten om naar het zuiden te gaan, Wellington, de volgende dag. In de avond toen het eindelijk droog was hebben we toch nog Mount Doom, van Lord of the Rings, in de verte zien liggen.

Huka Falls - 2          Tongariro National Park - 2          Tongariro National Park - 3

Dag 890
Het was een vier uur durende rit naar Wellington. Hier alvast 1 campervan op de camping gezet en met de andere verder de stad in. Een parking gezocht en daarna aan het water gelopen naar Te Pape (Nationaal Museum van Nieuw-Zeeland. Aan het water waren kinderen van steigers in het water aan het springen en er waren vele terrasjes. Jammer van de regen. In Te pape de Maori tentoonstelling, de Mountains to sea tentoonstelling (plaatselijke dieren van Nieuw-Zeeland) en Bush City. Allemaal erg interessant. We wilde ook naar WWI tentoonstelling maar door de lange rij deze overgeslagen. Daarna een drankje gedaan in een bar. En vanaf daar nog door de winkelstraat gelopen naar de Beehive (Parlement). In de avond gegeten bij Leuven, een Belgisch restaurant. Kenny, Norbert en Annemarie hebben mosselen gehad en Femke stoemp met worst.

Wellington - 3          Wellington - 5          Wellington - 9

Dag 891
Eindelijk weer mooi weer. Vandaag stonden de zeeleeuwen van Cape Palliser op het programma. Een erg mooie weg hier heen. Daar aangekomen over rotsen geklauterd naar de zee toe en een paar keer onder een rots een boos gegrom gehoord of een klein zeeleeuwtje die piepend weg rent. Vanaf een steen een mooi uitzicht gehad over kleine en grote zeeleeuwen. Daarna nog naar de vuurtoren gegaan waar we 252 treden moesten klauteren. Wel een erg mooi uitzicht op de top, maar met veel wind. Als eindbestemming hadden we Castlepoint. Onderweg nog wel gestopt bij Martinborough, een leuk dorpje. In Castlepoint hadden we een camping gezocht waar we een prachtig uitzicht hadden over de zee, de kliffen met daarop een vuurtoren. Tegen de avond met 1 auto hierheen gereden en naar de vuurtoren gewandeld. Een prachtig uitzicht hier. Vanaf de camping hadden we een prachtig uitzicht over de vuurtoren in het donker. De vuurtoren veranderde van kleuren. In de nacht hadden we de mooiste melkweg van nu toe.

Cape Palliser - 3          Cape Palliser - 7          Cape Palliser - 9           Castle point - 1          Castlepoint - 5          Castlepoint - 8

Dag 892
Taumatawhakatangihangakoauauotamateapokaiwhenuakitanatathu, was de eerste bestemming van de dag van vandaag. Dit is de langste plaatsnaam van de wereld. De betekenis kan je vinden op internet. Wel was dit naast het bord niet echt bijzonder. Vanaf hier naar Napier gereden. Door de lange tocht niks meer gedaan deze dag.

Taumatawhakatangihangakoauauotamateapokaiwhenuakitanatathu - 1

Dag 893
In de ochtend afscheid genomen van Norbert en Annemie, over drie dagen zullen we elkaar weer ontmoeten. Wij zijn eerst naar Napier gereden, dit is een Art Deco stadje. Ook was er toevallig net een art deco festival en liepen er veel mensen bij in gatsby kledij. Leuk om te zien. Ook het dorpje zag erg leuk uit. Vanaf hier doorgereden naar de Waipunga falls. Hier even de auto uit, maar het begon jammer genoeg te regenen. In Taupo hebben we geluncht. En weer dit dorp in de regen gezien. Vanaf hier naar Tongariro gereden, waar we de volgende dag nog een keer proberen de Tongariro Alpine Crossing te doen. Hopen dit keer op beter weer, ook al zijn de voorspellingen erg goed.

Napier - 1          Napier - 3          Waipunga Falls - 1

Dag 894
Wat een prachtige dag was dit. Om zes uur gaan ontbijten in een bar bij de camping en om zeven uur zaten we op de bus richting de crossing. Er was geen wolkje in de lucht. Wel veel mensen die de crossing vandaag gaan doen. Om kwart over zeven konden we beginnen aan de wandeling. Het eerste stuk was vooral plat en over houten planken over waterstroomjes. Een erg mooi en lekker stuk om te wandelen. Aan het eind kwamen we aan bij een waterval, de Soda Springs. Het tweede stuk was vrij pittig omhoog en eindigde in the south crater, waar het weer een stuk recht was. Hier had je een prachtig uitzicht over mount doom en er was een meer aan de zijkant van deze krater. Vanaf hier was het het steilste stuk van de wandeling. We moesten naar de red crater. Hier waren vooral veel losse stenen. De krater was rood vanbinnen en zag er prachtig uit. Alleen het nadeel op dit stuk waren de harde winden. Dus snel naar beneden gaan op het slechte stuk van het pad. Hier liepen we gewoon op lava zand. Je zakte ver weg in het zand, wel prachtige uitzichten over de emerald lakes. Bij de emerald lakes aangekomen hebben we een pauze genomen, aan 1 van de meren. Vanaf hier was het vrij recht lopen richting de Blue Lake. Vanaf daar weer een stuk klimmen de krater uit. Dit was niet al te lastig. Daarna moesten we nog een heel stuk dalen en dit bleef maar duren. Het nadeel van dit stuk waren de vele trappen. Vooral toen we in het bos aankwamen en we moesten nog 3.1 kilometer lopen hadden we het wel gehad. Het bos was ook mooi, vooral door de waterstroom die er nou doorheen liep door de vele regen. Eindelijk kwamen we aan bij de bus. We hebben er 6 uur over gedaan. Bij de bus moesten we een uur wachten tot we vertrokken. Deze bracht ons in een half uur naar de camping terug, waar we de rest van de dag hebben gerelaxed.

Tongariro National Park - 29          Tongariro National Park - 8          Tongariro National Park - 11          Tongariro National Park - 16          Tongariro National Park - 20          Tongariro National Park - 22

Dag 895
Weer op weg gegaan naar Rotorua. Onderweg uitzicht gehad over de bergen en Lake Taupo. Bij Lake Taupo geluncht. Daarnadoor gereden naar craters of the moon, waar we een wandeling hebben gemaakt op een vulkanische landschap. Dit met mudpools en stoom spuiten. Erg indrukwekkend om te zien. Daarna nog een keer naar Huka Falls geweest. Dit keer zonder regen en het was een stuk aangenamer om te zien. Vanaf hier doorgereden naar Rotorua, waar we het stadje hebben bekeken en later naar onze camping gegaan die aan het warm water meer lag. Op de camping nog in het zwembad en de hotpools gegaan. Ook nog gekeken bij het strand waar je je eigen hotpool kon graven, maar zag er niet al te indrukwekkend uit.

Lake Taupo - 1           Huka Falls - 6          Craters Of The Moon - 6          Craters Of The Moon - 11          Redwoods Whakarewarewa Forest - 7

Dag 896
Vandaag een korte reis dag. We hoefden maar tot Whakatane te rijden, waar we Norbert en Annemie weer zouden ontmoeten. In de avond gegeten in het dorpje.

Whakatane - 1          Whakatane - 3

Dag 897
Vandaag stond White Island op de planning. Dit is de actiefste vulkaan van Nieuw Zeeland en ligt 49km in de zee. Hier met een anderhalf uur durende boottocht heen gevaren. Onderweg nog een vliegende vis gezien. Bij het eiland aangekomen moesten we overstappen op een kleine boot die ons aan wal zou zetten. Op de vulkaan hadden we een anderhalf uur durende rondleiding. Een erg bijzondere vulkaan om te zien vroeger werd er ook sulfaat uit gewonnen. Op de boot aangekomen mocht je nog de zee in springen, wat Kenny natuurlijk deed en daarna kregen we een kleine lunch. Na de boottocht naar Ohope gereden, waar we een prachtige boswandeling hebben gemaakt en daarna een heerlijk softijsje hebben gegeten.

White Island - 7          White Island - 9          White Island - 12          White Island - 14          White Island - 17

Dag 898
In de ochtend naar Mt Maunganui gereden, een gezellig dorpje aan de kust. Hier heerlijk rondgestrold en geluncht. Vanaf hier gereden naar Waihi, waar we hebben geslapen.

Dag 899
Eerst naar Waihi beach gereden deze ochtend. Maar het was slecht weer dus viel erg tegen. Daarna naar Waihi zelf gereden, waar we een open goud mijn van boven konden bekijken. Indrukwekkend om te zien. Deze wordt niet meer gebruikt doordat hij is ingestort op bepaalde plekken. Nu wordt er ondergronds gemijnt. Vanuit hier naar Karangahake gereden, waar we in een oud mijn gebied hebben gewandeld. De eerst wandeling was over een oud mijn treinspoor, waar we ook een stuk door de oude mijn tunnel liepen. We eindigden prachtig aan de rivier. Vanaf hier nog een andere wandeling gemaakt naar een oude treintunnel van een kilometer lang, waar je doorheen kon lopen. Hier hingen zelfs glowwormen aan het plafond. Daarna weer prachtig aan de rivier gewandeld naar de auto terug. Bij Hahei wilden we slapen. Hier nog hot water beach bezocht, waar je met een schep je eigen spa kon graven. Het water wordt verwarmd door ondergrondse vulkanische activiteiten. Jammer genoeg erg druk bezocht.

Waihi - 2          Waihi - 3          Karangahake - 5          Karangahake - 7          Karangahake - 11          Karangahake - 14          Hot Water Beach - 2

Dag 900
Deze dag vroeg vertrokken om in Hahei naar Cathedral Cove te wandelen. Dit was een mooie maar pittige wandeling. Het eindresultaat was wel erg mooi. Kenny is hier nog de zee ingegaan. Na de wandeling een koffie gedaan in Hahei. Vanaf hier gereden naar Otama waar we geluncht hebben aan het strand. Prachtig weer hadden we op een erg mooie plek. Onze eindbestemming was Coromandel Town. Waar Kenny en Femke nog hebben rondgewandeld.

Chatedral Cove - 2          Chatedral Cove - 7          Chatedral Cove - 8

Dag 901
We zijn begonnen met een mooie auto tour naar Colville, waar de verharde weg stopt. We hadden geen zin om onverhard verder te rijden. Daarna terug gereden op dezelfde weg en verder gereden naar een Kauri boom wandeling, wat erg weinig voorstelde. Daarna via de kustweg naar Thames, vanwaar we de snelweg hebben gepakt naar Auckland. Hier in de avond met zijn allen gedineerd en de stad gedeeltelijk bekeken.

Dag 902
Rustig aan gedaan in de ochtend en daarna de stad in met zijn allen. Hier naar de Skytower gegaan en een kofiie gedronken onder de toren. Hierna scheidden onze wegen. Kenny en Femke hebben een stadswandeling gemaakt. Onderweg een erg mooi theather gezien in Indische stijl. Daarna een aparte straat met dure merkkleding. Verder gelopen naar de haven waar we een drankje hebben gedaan en het oude ferry gebouw hebben bekeken. Nog in een duty free shop geweest, waar alleen maar Chinezen rondliepen. We hebben geluncht in de stad en daarna gelopen naar een buitenwijk waar we hadden afgesproken met mensen die we de eerste dag in Hillston hebben ontmoet. Zij wonen tegenwoordig in Auckland. Was een erg gezellig wijkje met allemaal restaurants en barretjes. Ook vanaf hier een prachtig uitzicht op de Skytower, in het donker. Die was gekleurd in de Chinees nieuwjaar kleuren.

Auckland - 1          Auckland - 4          Auckland - 6

Dag 903
Onze laatste dag op het Noordeiland. In de ochtend Norbert en Annemie naar de luchthaven gebracht en afscheid genomen van elkaar. Daarna zijn wij naar Auckland Zoo gegaan, want we wouden graag een Kiwi in het echt zien, in het wild is een erg kleine kans, dus dan maar in de dierentuin. De zoo stelde niet erg veel voor maar wel een goed overzicht gehad van de dieren uit Nieuw Zeeland. Na de dierentuin de auto ingeleverd en de taxi genomen naar de luchthaven. Hier moesten we nog even wachten om in te checken en de tassen in te leveren. Om kwart voor 8 vertrokken we en om kwart over negen arriverende we in Christchurch, waar we een taxi hebben gepakt naar het hotel waar Hermen en Liesbeth al waren. Erg leuk om hun weer te zien en hadden deze avond veel bij te praten. De volgende twee dagen zullen we samen optrekken, daarna gaan wij rond op her Zuidereiland en vertrekken hun naar Indonesië.

Auckland - 8          Auckland - 9          Auckland - 11

1. Anja Kobus:
    20 maart 2018
    Lieve Femke en Kenny, wat hebben jullie weer veel mooie dingen gezien! En op beide eilanden ontmoeting met familie, dat is altijd leuk. Ben benieuwd naar het tweede deel. Fijne reis verder.
  2. Harriet:
    24 maart 2018
    Wat weer een prachtige reis!! Groeten uit Zuidlaren.
  3. Marina:
    25 maart 2018